Bugetul-GPS-ul firmei spre performanta dorita

De ce avem nevoie de un proces de bugetare?

Ati intalnit firme care nu au o viziune clara unde vor sa ajunga din perspetiva profitabilitatii si care sunt pasii si resursele necesare pentru a reusi?

Ele nu isi planifica obiectivele financiare pe termen mediu si lung iar activitatea este desfasurata in baza deciziilor de moment. Neavand o planificare unde vor sa ajunga atunci chiar daca monitorizeaza rezultatele nu le pot compara versus plan.

Inevitabil in acest caz atat riscurile cat si oportunitatile nu vor fi detectate sau vor fi detectate foarte tarziu, costurile de corectie in acest caz vor fi foarte mari, uneori prea tarziu pentru a fi corectate. Profitabilitatea si continuitatea firmei vor fi afectate in sens negativ.

Daca nu mai doresti ca performanta firmei sa fie la voia intamplarii si a deciziilor de moment trebuie sa te gandesti la solutii.

Solutia in acest sens o reprezinta planificarea si controlul bugetar iar instrumentul folosit: Bugetul companiei.

Procesul de bugetare este critic pentru performanta si stabilitatea financiara a unei firme si reprezinta instrumentul prin care firmele isi planifica si controleaza operatiunile.

Desigur rezultatele reale vor fi diferite fata de buget dar monitorizarea real versus plan este un instrument cheie pentru a identifica riscuri si oportunitati si a lua deciziile de business cele mai bune in functie de situatiile aparute.

Nu trebuie privit ca un instrument pur de control si nu trebuie sa fie un instrument rigid atunci cand este implementat in companie.

Bugetul, GPS-ul firmei spre performanta dorita

 

Din multe puncte de vedere procesul de bugetare poate fi comparat, ca si utilitate, cu un GPS utilizat intr-o calatorie pe un drum necunoscut. De ce spunem asta?

Viitorul unei afaceri este un drum necunoscut si dificil din multe privinte.

Descarca gratuit mini cursul “Cum puteti controla si maximiza profitul firmei” (click aici).

 

Bugetul este ca un GPS care ajuta compania sa-si planifice si sa-si monitorizeze constant drumul spre atingerea obiectivelor.

Ca si GPS-ul care ne ajuta sa ne planificam ruta cea mai buna pentru a ajunge la o anume destinatie bugetul ne ajuta:

  • Sa planificam activitatea viitoare a afacerii in linie cu strategia generala si obiectivele propuse si sa determinam resurselor necesare: materiale, umane, bani (Bugetele operationale)
  • Sa transpunem aceasta planificare in perspectiva financiara: estimare venituri, costurile si profit planificat (Contul de Profit si Pierdere Bugetat)
  • Sa monitorizam si sa analizam continuu evolutia reala a firmei versus ce am planificat rezultand semnale rapide in baza carora managementul poate lua masurile necesare pentru deviatii atat negative cat si pozitive
  • Similar cu GPS-ul care ne atentioneza ca am luat-o pe un drum gresit sau ca am depasit viteza la fel si bugetul ne atentioneaza diverse riscuri: depasirea limitei de cheltuieli, venituri sub asteptari, cash insuficient si se pot lua rapid masuri corective.

Pe langa aceasta bugetul:

  • reprezinta un instrument util in masurarea performantei in cadrul firmei si recompensarea angajatilor in functie de atingerea obiectivelor (cu conditia ca acestia sa considere ca bugetul este realist si sa fie tinuti responsabili pentru rezultatele care sunt in controlul lor)
  • reprezinta un instrument de coordonare a diverselor activitati in cadrul firmei.
  • promoveaza eficienta si previne risipa sau pierderile

Bugetul este un proces complex care implica numeroase imputuri de la diferite departamente din cadrul organizatiei si negocieri multiple intre multe persoane din cadrul organizatiei.

Daca nu exista responsabilitati clare (ideal documentate printr-o procedura la nivelul firmei) atunci bugetul poate sa fie un exercitiu dificil, care necesita prea mult timp si care rezulta intr-un output care nu este valoros.

Responsabilitati in procesul de bugetare

Coordonarea  procesului de planificare si monitorizare a performantei financiarea a firmei este in sarcina departamentul Financiar Contabil sau Controlling dar pentru un proces eficient trebuie sa existe o buna comunicare intre Profesionistii Financiari si Managerii Non-Financiari (Operationali).

Managerii Operationali:

  • sunt responsabili pentru planificarea si controlul performantei firmei in ariile din responsabilitate.
  • sunt evaluati si vor avea obiective legate de controlul costurilor si imbunatatirea profitului la nivelul centrelor de responsabilitate

Dept Fin-Contabil si Controlling

  • responsabili cu coordonarea procesului de planificare si monitorizare a performantei financiare a firmei
  • responsabili cu furnizarea rapoartelor financiare care sprijina managerii in luarea deciziilor

Pre-conditiile unui proces de  bugetare eficient:

  • comunicare eficienta intre Managerii Financiari si Managerii Operationali
  • Managerii Non Financiari trebuie sa cunoasca concepte de baza in planificarea si controlul performantei firmei, abilitati de analiza si interpretare rapoarte financiare pentru luarea deciziilor manageriale
  • Profesionistii Financiari trebuie sa cunoasca concepte de baza in planificarea si controlul performantei, sa inteleaga modelul de business al firmei, procesele si activitatile din spatele cifrelor si a Excelurilor.

Aveti implementat deja procesul de bugetare?

Vrei sa primesti articole similare cu tehnici si strategii de Controlling si Management Financiar pentru cresterea performantei afacerii? (click aici).

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , , , | Leave a comment

De ce unele afaceri au succes iar altele nu reusesc sa performeze

Ca si antreprenor sau manager de afaceri doresti ca firma sau ariile din responsabilitate sa aiba un profit cat mai bun, ideal in crestere de la o perioada la alta.

Insa viitorul oricarei afaceri este un drum necunoscut si dificil din multe privinte. Daca acest obiectiv nu este corespunzator planificat si controlat el va ramane pentru multe firme doar un vis sau o dorinta neimplinita.

Profit

Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Dezvoltare Personala, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , , , , | Leave a comment

Cum poti sa validezi ideea de afaceri si sa o transformi intr-o afacere de succes

Ca antreprenor sau manager de afacere de multe ori esti cuprins de o euforie specifica cand ai o noua idee de afacere. Acest lucru este perfect si reprezinta motivatia din spatele multor afaceri de succes.

Dar ti s-a intamplat sa demarezi afacerea si apoi sa apara multe probleme care te-au luat total prin surprindere.

Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei | Tagged , , , | Leave a comment

Cum poti sa cresti considerabil sansele de succes ale afacerii inainte sa o demarezi

Esti antreprenor sau doresti sa faci pasul spre antreprenoriat. Ai o idee de afaceri sau si mai probabil mai multe idei de afaceri si multa dorinta si nerabdare sa le demarezi.

Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Managementul Financiar al Firmei | Tagged , , , | Leave a comment

Cum putem creste performantele financiare ale firmei chiar si in conditii nefavorabile

Cu totii auzim si citim in presa despre firme, unele dintre ele nume mari, care esueaza. In plus sunt multe firme care, cu toate ca depun eforturi, au o profitabilitate slaba, au dificultati sa-si onoreze platile si nu reusesc sa-si optimizeze afacerea.

Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , , , , , | Leave a comment

Cum stim daca firma are o performanta financiara buna. Si cum optimizam profitul

Orice firma vrea sa-si creasca performanta si sa genereze profituri in crestere.

Cu toate acestea acest demers nu este unul facil daca nu este corespunzator gestionat.

 

V-ati confruntat cu situatii de genul:

  • Nu stiti cum sa cresteti profitul firmei sau nu stiti cum sa planificati si sa controlati cresterea profitului
  • Aveti luni in care firma genereaza profituri mai bune dar acest rezultat nu este recurent si nu stiti exact cauzele si ce trebuie schimbat
  • Ati facut anumite imbunatatiri (ex. ati crescut vanzarile, volumul de productie) care sperati sa genereze o crestere a profitului. Cu toate acestea acest obiectiv se lasa asteptat.

Aceste situatii le intalnim atunci cand performanta firmei nu este monitorizata corespunzator. Performanta financiara a firmei nu poate fi lasata la voia intamplarii si a deciziilor de moment.

Pentru a elimina aceste provocari am creat cursul de Planificare si Control Bugetar.

Pentru ca o firma sa poata sa-si maximizeze rezultatele financiare este important sa monitorizeze constant profitabilitatea firmei si sa aiba ca obiectiv cresterea ei in timp. In cazul unei profitabilitati sub asteptari firma va putea sa identifice cauzele si sa ia masuri de corectie.

Raportul financiar prin care se monitorizeaza profitabilitatea firmei este Contul de Profit si Pierdere (contul P&L)  si reprezinta unul din cele 3 rapoarte financiare critice prin care firmele pot monitoriza performanta.

 Contul P&L ne arata performanta realizata de firma pe parcursul unei perioade (an , trimestru, lunar). Aceasta se poate concretiza prin profit sau pierdere.

Profit sau Pierdere?

Monitorizarea profitului sau a pierderii unei firmei ne ofera informatii cu privire la cat de profitabila / neprofitabila e firma dar nu ne ofera suficiente informatii cu privire la factorii care au facut ca firma sa realizeze un anumit profit sau pierdere si cum putem optimiza profitul.

Pentru a avea astfel de informatii financiare profitabilitatea firmei  se va monitoriza pe diferite nivele sau marje (marja bruta, marja operationala, profit net).

Monitorizarea profitului si a marjelor ofera informatii utile managementului in analiza rezultatelor si luarea deciziilor de optimizare a afacerii.

 Exemplul unui model de P&L cu venituri si cheltuieli grupate dupa functia lor incluzand marjele procentuale pentru 2 ani comparativ:

Marja comerciala:

Marja comerciala ne indica  valoarea sau profitabilitatea ramasa dupa ce scadem din cifra de afaceri costul bunurilor sau serviciilor vandute.

Marja comerciala ne ajuta sa identificam profitabilitatea firmei din perspectica calitatii produselor si serviciilor si a aprecierii lor pe piata respectiv pretului la care putem sa vindem produsele sau serviciile versus costul la care putem sa le achizitionam sau sa le producem. Analizand marja comerciala putem sa raspundem la intrebarea:

Produsele si serviciile pe care le vinde firma au o marja comerciala suficienta cat sa acopere celelalte costuri operationale si financiare si sa asigura si un profit final corespunzator?

 In exemplul nostru firma Nike are o marja comerciala in 2017 de 24% in scadere de la 28% anul trecut. Aceasta scadere este cauzata de cresterea costului produselor vandute intr-o proportie mai mare decat cresterea vanzarilor (cifra de afaceri)        

Profitul operational

Profitul operational ne indica  valoarea sau profitabilitea ramasa dupa ce scadem din cifra de afaceri toate costurile operationale dar fara sa includem costurile financiare si cu impozitarea. Costurile operationale includ costul bunurilor si serviciilor si celelalte costuri de vanzare si administrative pe care firma trebuie sa le angajeze pentru a-si desfasura activitatea.

Monitorizarea profitului operational ne ajuta sa identificam profitabilitatea firmei atat din perspectiva aprecierii produselor / serviciilor furnizate cat si a eficientei celorlalte costuri operationale.

Altfel spus care este eficienta operationala a firmei.

In exemplul nostru firma Nike are o marja operationala in 2017 de 9% in scadere de la 11% anul trecut. Scaderea marjei este cauzata de scaderea marjei comerciale ca urmare a cresterii costului produselor vandute.

Profitul net

Arata profitabilitea finala dupa ce scadem din cifra de afaceri toate costurile incluzand costurile financiare si taxare.

Ne ajuta sa identificam profitabilitatea finala a firmei atat din perspectiva operationala cat si a structurii surselor de finantare si a politicii fiscale.

Prin compararea marjele de profitabilitate in timp de la o perioada la alta sau versus alte firme din industrie putem identifica arii cu probleme  sau cu profitabilitate slaba pentru care se vor lua masuri de optimizare.

 Alte modalitati de analiza a profitului

Analiza evolutiei profitului in timp

Prin analiza evolutiei veniturilor, cheltuielilor si a profitului in anul /trimestrul /luna curenta versus precendent  se poate urmari evolutia firmei. O firma care are profit, ideal in crestere este un indiciu ca firma are o performanta buna. Prin aceasta analiza putem identifica arii cu probleme  sau cu profitabilitate slaba pentru care se vor lua masuri de optimizare.

Analiza veniturilor, cheltuielilor si a profitului versus buget

Prin urmarirea rezultatelor reale versus Cont P&L bugetat firma isi va monitoriza activitatea versus obiective propuse si va putea avea semnale rapide pentru deviatii atat pozitive cat si negative.

Analiza verticala

Analiza comparativa lunar, trimestrial, anual a tipurilor de cheltuieli ca procent in total cifra de afaceri poate semnala o evolutie anormala a anumitor costuri sau a cifrei de afaceri. Aceasta analiza este aplicabila, in special, in cazul cheltuielor variabile care evolueaza in raport direct cu cifra de afaceri.

Analiza profitabilitatii interne

Daca firma analizeaza doar profitul per total firma nu va putea sa determine care sunt ariile din firma care au performat bine si cele care au tras profitul in jos. De aceea profitul trebuie monitorizat la nivelul centrelor de responsabilitate /divizii de business/ per linii de produse, etc.

Profitul unei firme este un indicator important in succesul unei afaceri sustenabile si probabil cel mai urmarit indicatori de performanta financiara a unei firme.

Atentie insa:

  • Nu este singurul indicator pe care trebuie sa-l urmarim. Spre exemplu o firma profitabila dar care nu isi gestioneaza cash-ul corespunzator poate sa ajunga in incapacitate de plata.
  • O firma care urmareste doar profitabilitatea pe termen scurt in detrimentul unei cresteri sustenabile de asemenea va avea o evolutie negativa in timp.
  • Firma poate avea si luni in care sa realizeze pierderi dar acest lucru nu indica neaparat o performanta slaba.

Daca esti hotarat si vrei sa inveti pas cu pas cu aplicatii practice cum sa aplici tehnici de maximizare a performantei prin planificare si control bugetar te astept la Trainingul de Bugetare. Link cu detalii curs.

 

 

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei | Tagged , , , , , , , | Leave a comment

Cum masuram valoarea unei firme si evolutie ei in timp

Orice firma vrea sa-si creasca valoarea si profitabilitatea dar cum putem monitoriza daca acest lucru se si intampla si daca actiunile si deciziile luate de management au efectul scontat sau dimpotriva rezultatele sunt sub asteptari si trebuiesc luate actiuni de corectie.


Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , , , , , | Leave a comment