De ce managerii si antreprenorii nu citesc balanta financiara?

Am auzit undeva spunandu-se “antreprenorii ar trebui sa citeasca mai des balanta firmei”. Apoi m-am gandit daca aveau dreptate. Si opinia mea este ca “Nu”

Extract dintr-o balanta contabila:

Continue reading

Advertisement
Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , | Leave a comment

Profitul firmei nu este egal cu Cash-ul

Probabil ca ai mai citit deja in alte articole ale mele cand am mentionat caci Profitul nu este egal cu Cash-ul.

Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei | Tagged , | Leave a comment

Azi vin cu o rugaminte catre tine

Astazi vin cu o rugaminte catre tine ca si abonat al blogului.

Acum mai bine de 4 ani am creat canalul Finance-Edu de educatie financiara pentru succesul afacerilor. Obiectivul canalului este de a ajuta profesionistii financiari, managerii si antreprenorii cu articole utile, programe de training si servicii de consultanta din aria Management Financiar  pentru controlul si optimizarea rezultatelor financiare ale firmei.



Pentru a intelege mai bine nevoile tale si ale firmei si cum putem sa te ajutam cel mai bine am creat un chestionar la care te rog sa participi. Feedbackul tau este foarte important si sper sa-ti faci timp aprox. 5 minute pentru a raspunde la cateva intrebari.

Aici poti accesa chestionarul.

Toti cei care vor completa acest chestionar pot beneficia de un cupon de reducere de 10% la orice training din platforma Finance Edu pana la sfarsitul acestui an. Poti obtine acest cupon atunci cand vrei sa achizitionezi un curs, scriind un email la office@finance-edu.ro si mentionand adresa de email de pe care ai completat chestionarul.

Iti multumesc pentru ca urmaresti informatiile care ti le trimit si ca imi furnizezi comentarii valoroase. Acest lucru ma ajuta sa inteleg mai bine cum pot sa te ajut si sa creez informatii si programe care raspund mai bine nevoilor tale.

Multumesc,
Alina Demeter

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei | Tagged , , , , , | Leave a comment

De ce afacerea ta nu este profitabila si cum poti schimba acest lucru. Episodul 4

Azi revin cu nou episod din Seria Principalele cauze pentru care afacerea ta nu este profitabila (cat ai dori) si cum poti schimba acest lucru.

Daca nu reusesti sa ai profitabilitatea dorita, daca ai facut anumite schimbari dar inca nu esti multumit cum performeaza firma iti propun o lista de posibile cauze pentru care afacerea ta nu este profitabila (cat ai dori) si cum poti schimba acest lucru (intr-o mini serie de articole).

O poti considera ca o lista de idei de gandire atunci cand vrei sa identifici arii care nu functioneaza corespunzator in afacerea ta si sa te gandesti la actiuni concrete prin care sa imbunatatesti profitul.

Continue reading
Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , | Leave a comment

De ce afacerea ta nu este profitabila si cum poti schimba acest lucru. Episodul 3

Azi revin cu nou episod din Seria Principalele cauze pentru care afacerea ta nu este profitabila (cat ai dori) si cum poti schimba acest lucru.

Daca nu reusesti sa ai profitabilitatea dorita, daca ai facut anumite schimbari dar inca nu esti multumit cum performeaza firma iti propun o lista de posibile cauze pentru care afacerea ta nu este profitabila (cat ai dori) si cum poti schimba acest lucru (intr-o mini serie de articole).

Continue reading
Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Riscurilor/Audit | Leave a comment

De ce afacerea ta nu este profitabila (cat ai dori) si cum poti schimba acest lucru. Episodul 2

Bine te-am regasit, Asa cum ti-am promis revin cu un nou episod despre cum poti creste profitul.

Fie ca esti profesionist financiar, manager sau antreprenor si nu reusesti sa ai profitabilitatea dorita, daca ai facut anumite schimbari dar inca nu esti multumit cum performeaza firma iti propun o lista de posibile cauze cauze pentru care afacerea ta nu este profitabila (cat ai dori) si cum poti schimba acest lucru.

O poti considera ca o lista de idei atunci cand te vei gandi strategic ce actiuni poti avea in vedere pentru a maximiza profitul.

Continue reading
Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , , | Leave a comment

De ce afacerea ta nu este profitabila (cat ai dori) si cum poti schimba acest lucru. Episodul 1

Fie ca esti profesionist financiar, manager sau antreprenor nu e asa ca de cele mai multe ori timpul tau zilnic se duce pe rezolvarea activitatilor de rutina sau a problemelor care apar? Multe si marunte ….urgente sau mai putin urgente.

Stiu, si eu cad adesea in capcana aceasta.

Continue reading
Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , | Leave a comment

Tehnici de control a profitului

Am avut placerea sa vorbesc despre Tehnici de control a Profitului in cadrul Pastilei de Contabilitate, proiect al Smartbill si Contzilla.ro

In cadrul acestei discutii am explicat:

  • De ce este important sa monitorizam profitabilitatea firmei si ce raport folosim in acest sens. Am facut o comparatie intre profitul pentru o firma si combustibilul pentru o masina.
  • Care sunt pricipalele provocari ale firmelor si ale managerilor in ceea ce priveste  profitabilitatea? Am furnizat o statistica ingrijoratoare despre profitabitabilitatea firmelor romanesti si am explicat una dintre principalele cauze.
  • De ce Profitul firmei nu este egal cu Cash-ul generat de firma. Atunci managementul firmei ce trebuie sa urmareasca: Profitul sau Cash-ul?
  • Cum masuram profitabilitatea firmei prin intermediul indicatorilor de profitabilitate (Marja Comerciala, Profitul Operational, Profit net si Ratele de Rentabilitate). Firmele care monitorizeaza acesti indicatori vor avea informatii prompte  in procesul de luare a deciziilor si de aceea vor avea o profitabilitate mai buna
  • Care este diferenta intre marja comerciala si adaos comercial?
  • Care sunt semnalele care indica o profitabilitate sub asteptari, si cum poti sa identifici cauzele?
  • Este recomandat sa folosim strategia de reducere a costurilor ca metoda de optimizare a profitului? Ce riscuri implica aceasta strategie?

Daca subiectele discutate sunt de interes pentru tine te invit sa asculti acest interviu AICI . 

Vrei sa fii primul care primeste articole si resurse gratuite pentru optimizarea financiara a firmei? Aboneaza-te la newsletterul Finance-edu.ro, canalul tau  de educatie financiara pentru succesul afacerii. (click aici).

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , , , , | Leave a comment

Afaceri profitabile. Analiza profitului afacere pastravarie si restaurant

In acest concediu, am facut un tur prin tara. Am stat cateva zile la un hotel care avea restaurant si crescatorie de pastravi.

De aici mi-a venit ideea de a studia profitabilitatea acestui tip de afacere si am creat un studiu de caz pornit de la acest exemplu real (se vede treaba ca nici in concediu nu am putut face stop din perspectiva banilor, performantei si profitabilitatii afacerilor).

Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , , , , , , , | Leave a comment

Solutii de optimizare a profitului firmei si cum le putem implementa

In acest articol am explicat care este ecuatia unei firme profitabile si cum putem rezolva corect aceasta ecuatie.

Pornind de la ecuatia unei firme profitabile am identificat solutii de crestere a profitului pe care le voi prezenta in acest articol si voi propune un proces de implementare a acestor solutii.

Ecuatia Profitului: Venituri (vanzari) – Cheltuieli (achizitie resurse)

Pentru a creste profitul avem cateva solutii:

  1. Sa crestem vanzarile si astfel vom creste veniturile
  2. Sa scadem costurile
  3. Sa crestem eficienta costurilor (cu aceleasi costuri sa generam venituri mai mari)
  4. Sa crestem sau cel putin sa mentinem rentabilitatea firmei (marjele procentuale de profit)

Cum putem analiza si implementa aceste solutii?

  1. Cresterea Veniturilor

1.1. Analizam Veniturile (Cifra de Afaceri)  pe o perioada istorica.

Analizam care sunt veniturile istorice pe o perioada de 6 luni -1 an (luna de luna si cumulat). Analizam cat mai in amanunt vanzarile care au generat aceste venituri:  cantitati vandute, preturi si discounturi, tipuri de clienti, perioade de sezonalitate a vanzarilor, media unei comenzi per client, etc

1.2. Identificam solutii/ idei de crestere a veniturilor

Pornind de la vanzarile istorice se pot identifica diferite idei de crestere a veniturilor cum ar fi:

  • Setare campanii de marketing pentru a atrage clienti noi si a creste comanda medie per client
  • Setare politica de preturi si discounturi oferite in campaniile de promotii. Atentie cum setam discounturile oferite pentru a ne asigura ca nu derulam o campanie neprofitabila
  • Identificare de noi canale de vanzare/ parteneriate pentru a creste vanzarile

Dupa ce identificam un pool de idei alegem cateva pe care vrem sa le implementam.

1.3. Planificam implementarea ideilor de crestere (estimare financiara a veniturilor)

Sa presupunem ca decidem sa setam campanii de promotii trimestriale in care vom oferi discounturi cu scopul de a stimula vanzarile si a creste veniturile.

Va trebui sa simulam diverse scenarii de discounturi oferite si sa estimam impactul in venituri. Trebuie sa avem grija sa echilibram discounturile oferite vs cat estimam cresterea vanzarilor pentru a ne asigura caci campania nu va genera pierderi. De asemenea trebuie sa luam in calcul si costurile de marketing aferente acestor campanii.

Pentru a estima veniturile in urma implementarii ideilor de crestere vom realiza un Buget de Vanzari exprimat cantitativ si valoric. Pornim de la o estimare a cantitatilor vandute si cuplat cu pretul de vanzare si discounturile oferite  obtinem Cifra de Afaceri Estimata.

2 si 3. Scaderea cheltuielilor si cresterea eficientei costurilor

2.1. Analizam Cheltuielile  pe o perioada istorica.

Analizam care sunt cheltuielile istorice pe o perioada de 6 luni -1 an (luna de luna si cumulat). Analizam cat mai in amanunt aceste cheltuieli: natura cheltuielilor, criticalitatea lor, legatura intre cheltuiala si generarea de venituri.

2.2. Impartim cheltuielile  in cheltuieli variabile si cheltuieli fixe

Atunci cand analizam cheltuielile istorice intelegem natura lor si cum variaza aceste cheltuieli in functie de volumul de vanzari.

Astfel putem identifica:

  • cheltuielile variabile specifice modelului de afacere: acele cheltuieli care variaza direct proportional cu volumul de vanzari. Exemplu: cheltuieli cu achizitia marfurilor. Costul variabil unitar ramane constant indiferent de volumul de vanzari
  • Cheltuielile fixe specifice modelului de afacere: acele cheltuieli care raman constante indifferent de volumul de activitate. Exemplu: Cheltuieli cu utilitatile, cheltuieli general administrative. Costul fix per unitate scade cu cat creste volumul de vanzari. De aceea putem optimiza costurile fixe atunci cand producem la nivel maxim de capacitate.

2.3. Analizam optiuni de scadere sau eficientizare a costurilor

Pornind de la costurile istorice se pot identifica idei de scadere sau eficientizare a costurilor cum ar fi:

  • Renegocierea unor contracte cu furnizorii
  • Eliminarea unor cheltuieli care nu sunt critice
  • Transformarea unor cheltuieli din fixe in variabile
  • Achizitionarea unor echipamente modernizate care vor creste productivitatea in sectiile de productie
  • Imbunatatirea proceselor firmei pentru a creste eficienta costurilor (cu aceleasi costuri sa generam venituri mai mari)
  • Daca putem sa externalizam anumite activitati care nu sunt critice si care pot fi livrate de furnizori la un nivel calitativ si la un cost mai bun decat costul actual al firmei

Dupa ce identificam un pool de idei alegem cateva pe care dorim sa le implementam.

2.4. Planificam implementarea ideilor de scadere a cheltuielilor (estimare financiara a costurilor).

Pornind de la Bugetul de Vanzari stabilit anterior estimam care vor fi resursele necesare (materiale, umane, cash) pentru  a putea livra aceste vanzari. Estimam aceste resurse in functie de cheltuielile istorice si colaborat cu volumele de vanzari planificate si cu schimbarile pe care ne propunem sa le realizam:

  • Costurile variabile se ajusteaza in functie de noul volum de vanzari.
  • Costurile fixe pot ramane costante sau pot suferi schimbari (spre ex. ca urmare a inflatiei)
  • Unele costuri pot disparea vs istoric dupa cum unele costuri noi pot aparea

Pentru a planifica cheltuielile vom folosi Bugetul Costurilor care este obtinut din cumularea sub-bugetelor:

  • Bugetul de Productie, Bugetul de Achizitie marfuri
  • Bugetul de Investitii
  • Bugetul costurilor operationale

2.5. Planificarea profitului

Folosind informatiile din Bugetul de Vanzari si Bugetul Costurilor vom realiza bugetul P&L (de Profit si Pierdere) in care se estimeaza Profitul

Daca esti interesat sa inveti tehnici de maximizare a profitului prin planificare si control bugetar, sa intelegi si sa interpretezi rapoarte critice pentru monitorizarea performantei inscrie-te la trainingul online Pro Buget  (click aici)

2.6. Simulare profit in diferite scenarii

Daca profitul estimat este sub asteptari se pot simula si alte scenarii la care vom estima profitul realizat. La final analizand profitabilitatea si riscurile fiecarui scenario vom lua decizia pentru un anumit scenariu.

4. Sa crestem sau cel putin sa mentinem rentabilitatea firmei (marjele de profit)

Atunci cand simulam profitul in diferite scenarii trebui sa urmarim cresterea lui atat in valoare absoluta dar si valoarea procentuala a marjelor de profitabilitate.

Spre exemplu atunci cand firma isi dezvolta activitatea si vanzarile vom avea o crestere a veniturilor dar si a cheltuielilor.

Exemplu: daca crestem vanzarile de la 100.000 la 200.000 (adica cu 100%) si crestem profitul net de la 22.000 la 32.000 (adica cu 45%) avem o evolutie pozitiva a performantelor firmei?

Raspunsul este: Nu. Deorece chiar daca avem o crestere a profitului in valoare absoluta acesta este intr-un ritm mult inferior cresterii vanzarilor (de doar 45% fata de 100% cresterea Cifrei de Afaceri).

De ce am putea avea asa o evolutie?

Explicatie este cresterea cheltuielilor intr-un ritm mai mare decat crestere vanzarilor. De aici si recomandarea ca obiectivele firmei sa nu se concentreze doar pe cresterea vanzarilor. In egala masura firma trebuie sa aiba ca obiectiv controlul si optimizarea costurilor, altfel ecuatia profitului nu va fi rezolvata in favoarea noastra.

Atunci cand avem situatii in care firma creste vanzarile si profitul dar marjele de profitabilitate (procentuale) scad pot aparea si probleme de Cash deoarece in esenta firma chiar daca a vandut mai mult nu are optimizate costurile si are o eficienta slaba a costurilor.

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , , , , , | Leave a comment