Cat de mult trebuie sa vindem pentru ca firma sa fie profitabila?

Dorinta oricarei afaceri sau antreprenor este sa vinda cat mai mult dar cu totii stim ca acest obiectiv nu este usor de atins, chiar si pentru simplu fapt, caci intotdeauna vor exista firme concurente care vor acelasi lucru si la sfarsitul zilei ne luptam pe aceiasi piata si pe aceiasi clienti.

O intrebare mai potrivita, in acest context, este cat trebuie sa vindem ca sa nu fim pe pierdere (acest punct este denumit Breakeven Point/ sau Punctul de Profit Zero) si cat trebuie sa vindem ca sa atingem un anumit profit. Si nu in ultimul rand dupa cat timp de la initierea afacerii atingem acest punct critic?

Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , | Leave a comment

Top 5 analize pentru monitorizarea performantei firmelor. Astfel firmele pot gasi cele mai bune idei de optimizare

Firmele sunt intotdeauna in cautarea unor solutii prin care sa poata sa-si optimizeze rezultatele. Dar de multe ori se iau niste decizii in pripa, fara o analiza prealabila si apoi se constata caci rezultatele se lasa asteptate.

Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , , , , , | Leave a comment

Adaptarea de la munca 100% din birou la munca de la distanta

Ne aflam cu totii intr-o situatie diferita de acum acum cateva luni inainte de criza Coronavirus si o mare majoritate dintre noi stam in casa. Este un moment dificil atat pentru firme cat si pentru angajati deoarece oamenii nu mai pot sa mearga la birou, sa se vada cu partenerii, sa aiba sedinte sau intalniri de afaceri.

Dar asta nu inseamna ca atat firmele cat si angajatii din anumite domenii (care nu au fost inchise de starea de urgenta) nu pot sa-si continue activitatea.

Continue reading

Posted in Asistenta firme/antreprenori | Tagged , , , , | Leave a comment

Cum putem continua in situatia actuala de criza Coronavirus

Ne aflam cu totii intr-o situatie diferita de perioada de inainte de criza Coronavirus. In functie de cat de mult va dura aceasta criza ne asteptam si la o criza economica. In acest sens m-am gandit la idei prin care sa putem continua in aceasta situatie.
Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , | Leave a comment

Cum controlam Cash Flow-ul firmei- Riscuri si solutii-Ep3

Firma nu monitorizeaza capitalul circulant (care este predecesorul cash-ului)

Acest articol face parte din mini cursul gratuit prin email “Cum controlam cash-ul firmei (Managementul Cash Flow-ului)”

Cash Flow Management este la fel de aplicabil firmelor in faza de start-up, mentinere sau dezvoltare si este o activitate critica pentru a evita situatia in care cash-ul (sau mai precis lipsa de cash din firma) ne controleaza el pe noi si ne conduce spre multe alte riscuri financiare.


Daca in vremuri de crestere sau stabilitate economica Cash-ul este un indicator important ce trebuie urmarit alaturi de Profit, in situatii de criza Cash-ul devine cel  mai important indicator pe care firmele trebuie sa-l monitorizeze. 


Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , , , , , | Leave a comment

Cateva ganduri despre criza Coronavirus si niste statistici

M-am gandit in ultimul timp la mesajele care le trimit catre voi prin newsletter-ul Finance-Edu si prin care doresc sa ajut cat mai multe firme, specialisti financiari, antreprenori si manageri.

Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Impresii, Managementul Riscurilor/Audit | Leave a comment

Cum controlam Cash Flow-ul firmei-Riscuri si solutii-Ep2

Firmele nu monitorizeaza situatia reala a Cash Flow-lui vs Cash Flow Estimat

Acest articol face parte din mini cursul gratuit “Cum controlam cash-ul firmei (Managementul Cash Flow-ului)”

Cash Flow Management este la fel de aplicabil firmelor in faza de start-up, mentinere sau dezvoltare si este o activitate critica pentru a evita situatia in care cash-ul (sau mai precis lipsa de cash din firma) ne controleaza el pe noi si ne conduce spre multe alte riscuri financiare.


Daca in vremuri de crestere sau stabilitate economica Cash-ul este un indicator important ce trebuie urmarit alaturi de Profit, in situatii de criza Cash-ul devine cel  mai important indicator pe care firmele trebuie sa-l monitorizeze. 


Pentru a te ajuta sa controlezi cash-ul din firma am identificat posibile cauze de ce o firma poate sa ramana in mod constant fara cash si recomandari pentru a evita aceste situatii.

  Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , | Leave a comment

Cum controlam Cash Flow-ul firmei-Riscuri si solutii-Ep1

Firmele nu fac proiectii viitoare ale Cash Flowului

In alte articole ti-am vorbit despre cat de important este ca firmele sa aiba control asupra Cash-ului, activitate pe care o denumim generic Cash Flow Management.

Cash Flow Management este la fel de aplicabil firmelor in faza de start-up, mentinere sau dezvoltare si este o activitate critica pentru a evita situatia in care cash-ul (sau mai precis lipsa de cash din firma) ne controleaza el pe noi si ne conduce spre multe alte riscuri financiare.


Daca in vremuri de crestere sau stabilitate economica Cash-ul este un indicator important ce trebuie urmarit alaturi de Profit, in situatii de criza Cash-ul devine cel  mai important indicator pe care firmele trebuie sa-l monitorizeze. 


Aceasta deoarece in perioade de criza pentru multe firme va fi greu sa-si seteze obiective de profitabilitate   iar incasarile de cash vor fi mai dificile datorita unui flux ingreunat in lant din economie care va pune o presiune asupra Cash-ului firmei.

Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , , | Leave a comment

Cheltuielile personale trecute pe firmă denaturează analiza financiară

De ce trecem cheltuielile personale pe cheltuielile firmei

Multe firme mici și mijlocii din România au obiceiul să înregistreze cheltuieli personale în cheltuielile firmei.

Acest obicei provine probabil din lipsa de disciplină a conducerii firmei și poate și din dorința de a scădea impozitul pe profit sau a-și deduce TVA-ul la anumite cheltuieli personale trecându-le prin firmă.

Această practică nu este legală și poate atrage amenzi în cazul unui control fiscal.

În plus, condițiile  de impozitare la profit în Romania se aplică doar firmelor cu cifră de afaceri mai mare de 1.000.000 Euro.

Microîntreprinderile, care sunt firme cu cifra de afaceri mai mică de 1 milion Euro,  sunt impozitate în funcție de cifra de afaceri cu un % între 1-3 % din cifra de afaceri (%-ul variază în funcție de numărul de angajați).

Mai mult de 90% din firmele din România intră în categoria IMM-uri adica microîntreprinderi. Astfel, acest obicei, în cazul microîntreprinderilor nici măcar nu va reduce costurile cu taxele.

Cheltuielile personale trecute pe cheltuielile firmei vor denatura analiza financiară a firmei

Mai există un argument în plus pentru care nu trebuie să treceți cheltuielile personale pe cheltuielile firmei.

M-am gândit la acest aspect de curând când am fost contactată de o firmă pentru a-i furniza o analiză financiară.

Analiza financiară ar trebui sa fie o practică constantă în cadrul firmelor pentru ca firma să știe cum performează în timp sau față de firme concurente dar și să fie atenționată din timp de anumite riscuri financiare cum ar fi:

  • lipsă de cash sau capital de lucru insuficient care va genera la randul lui lipsă de cash și incapacitate de plată a datoriilor,
  • profitabilitate scazută care la randul ei va genera necesitatea de atragere de noi fonduri in firmă (bani aduși de atreprenori sau împrumuturi)
  • gradul de indatorare mare al unei firme care la randul ei va genera un cost mare al îndatorării astfel va scădea profitul final și firma poate sa se afle in poziția de a nu mai putea sa susțină acest cost.

Chiar daca firmele nu calculează și monitorizează constant indicatorii financiari ca parte a analizei financiare atunci când conducerea firmei nu este mulțumită de rezultatele obținute iși va pune problema de a face ceva pentru a optimiza afacerea din perspectivă financiară.

Ti-a placut articolul? Aboneaza-te la newsletter-ul finance-edu (click aici), canal de educatie financiara pentru cresterea performantei si succesul afacerilor

Atunci vor apela probabil la un consultant in Management Financiar pentru a-i ajuta.

Consider că orice consultant pentru a propune niște soluții de optimizare a afacerii trebuie să pornească prin a face o analiză financiară a firmei pe 1-2 ani pentru a observa care este performanța actuală firmei, care reprezintă un screening al afacerii pentru a observa ariile unde lucrurile merg bine si ariile unde există riscuri financiare.

Asadar dacă vrem să optimizăm o firmă trebuie să începem cu o analiză financiară.

Însă  firmele care au această practică de a trece cheltuielile personale prin firmă nu pot sa facă o analiză relevantă a performanței firmei și a stării de sănătate a firmei deoarece cifrele financiare sunt denaturate din cauza cheltuielor personale.

Sa luam un exemplu:

Una dintre ariile importante pe care le analizăm în cadrul analizei financiare este analiza profitabilitații prin prisma indicatorilor de profitabilitate. Prin intermediul analizei indicatorilor de profitabilitate managementul monitorizează și analizeză profitabilitatea pe diferite nivele cum ar fi:

Marja comercială: Ne indică  valoarea sau profitabilitea rămasă după ce scădem din cifra de afaceri costul bunurilor sau serviciilor vândute.

Marja comercială ne ajută să identificăm profitabilitatea firmei din perspectica calității produselor și serviciilor și a aprecierii lor pe piață respectiv a prețului la care putem să vindem produsele sau serviciile și a costului la care putem să le achiziționăm sau să le producem.

Marja operatională: Ne indică  valoarea sau profitabilitea rămasa dupa ce scădem din cifra de afaceri toate costurile operaționale dar fară să includem costurile financiare și cu impozitarea. În costurile operaționale pe langă costul bunurilor și serviciilor includem toate celelalte costuri pe care firma trebuie să le angajeze pentru a-și desfașura activitatea.

Ne ajută să identificăm profitabilitatea firmei atât din perspectiva aprecierii produselor și serviciilor furnizate cat și a eficienței celorlalte costuri operaționale. Altfel spus care este eficiența operatională a firmei.

Marja profitului net: Arată profitabilitea finală după ce scădem din cifra de afaceri toate costurile:

Ne ajută sa identificăm profitabilitatea finală a firmei atât din perspectivă operațională cât și a structurii surselor de finanțare și a politicii fiscale.

În funcție de care este categoria de cheltuieli în care se inregistrează cheltuielile

personale acești 3 indicatori vor arăta o valoare denaturată care nu mai reprezintă profitabilitatea reală a firmei.

De asemenea și celelalte grupe de indicatori financiari relevanți pentru orice firmă vor fi denaturați:

  • Indicatorii de lichiditate: ne arată capacitatea activelor din cadrul entitații de a se transforma in bani, fara riscuri.
  • Indicatori de solvabilitate/ de indatorare: indică capacitatea firmei de a-și plăti datorille
  • Indicatori de rentabilitate: indică capacitatea firmei de a genera un profit bun în raport cu cifra de afaceri sau resursele consumate (capitaluri proprii sau total active).

In concluzie, analiza financiară este un instrument important pentru ca firma sa-și monitorizeze constant performanța financiară și potențiale riscuri financiare.

Chiar dacă firma nu a facut pană acum o analiză financiară dacă se dorește o optimizare a  afacerii analiza financiară trebuie sa fie întotdeauna un punct de pornire “ Unde se afla compania acum” pe ce arii stă bine și ce arii trebuie să îmbunătățească.

De fiecare dată când facem o analiză financiara a firmei trebuie să validăm mai întâi căci firma nu are cheltuieli personale semnificative trecute pe firmă (evident dacă există cheltuieli personale dar sunt sume mici acestea nu vor impacta major indicatorii financiari).

Dacă nu realizăm acest lucru și nu excludem din analiză cheltuielile personale firma poate lua decizii incorecte în baza unor indicatori denaturați.

Monitorizati performanța firmei? Ce instrumente folosiți în acest scop?

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , | Leave a comment

Pregatirea bugetului firmei -abilitate critica pentru Profesionistii Financiari

Orice firma care vrea sa-si creasca profitabilitatea va lua in considerare implementarea unui proces de bugetare.

Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , | Leave a comment