Care este asemanarea intre profitul firmei si prajitura ta preferata

Un lucru e cert cu totii ne dorim sa avem cat mai des prajitura preferata.

 

 

 

 

 

 

Continue reading

Posted in Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , | Leave a comment

3 Intrebari si Raspunsuri pentru a intelege Profitul Operational

Bine te-am regasit,

Firmele sunt mereu in cautarea unor solutii pentru cresterea profitabilitatii.

Exista mai multe modalitati prin care putem urmari si optimiza profitul, una dintre aceste modalitati fiind monitorizarea indicatorilor de profitabilitate. De aceea am scris o serie de articole pe acest topic.

Aici am vorbit despre Marja comerciala.

In acest articol voi vorbi despre al -II-lea indicator de profitabilitate: Profitul Operational sau EBIT.

Aflam cum calculam acest indicator, cu ce ne ajuta monitorizarea lui dar si cum il putem optimiza prin 3 intrebari si raspunsuri.

  1. Ce reprezinta Profitul operational (EBIT)?

Profitul operational ne indica valoarea sau profitabilitea ramasa dupa ce scadem din cifra de afaceri toate costurile operationale dar fara sa includem costurile financiare si cu impozitarea.

Este important sa-l urmarim atat in valoare absoluta cat si procentuala.

Este un indicator de profitabilitate folosit foarte mult si in practica internationala.

In terminologia financiara o sa-l intalnim si ca EBIT din termenul in engleza “Earning Before Interest and Tax”  in traducere “Profit inainte de dobanzi si taxare”.

In costurile operationale pe langa costul bunurilor si serviciilor includem toate celelalte costuri pe care firma trebuie sa le angajeze pentru a-si desfasura activitatea. Aceste costuri sunt grupate generic in costuri de vanzare si administrative.

2. Cum calculam Profitul operational?

Profit operational = Cifra de afaceri – Total costuri operationale

Profit operational = Cifra de afaceri – (Costul bunurilor vandute- Costuri de vanzare si administrative)

Reprezinta profitul firmei inainte de cheltuielile financiare si cu taxarea.

De aceea il putem calcula si prin formula:

Profit operational = Profit net +Cheltuieli cu dobanzile + Cheltuielile cu impozitul pe profit.

Am mentionat ca este sa-l urmarim atat in valoare absoluta cat si procentuala.

In valoare procentuala o sa-l calculam sub forma indicatorului

Rata rentabilitatii comerciale =

Rezultat (In acest caz Profitul Operational)    

Cifra de Afaceri                                                          

3. Cu ce ne ajuta monitorizarea Profitului operational?

Profitul operational sau EBIT este util pentru a observa cat de profitabila este o firma din perspectiva operationala fara sa luam in calcul structura de capital si gradul de indatorare sau legislatia cu privire la taxare. Astfel este mai usor sa putem compara performantele  mai multor firme care au diverse grade de indatorare si structuri de taxare diferita.

Profitul operational ne ajuta sa identificam profitabilitatea firmei atat din perspectiva aprecierii produselor si serviciilor furnizate cat si a eficientei celorlalte costuri operationale. Altfel spus care este eficienta operationala a firmei.

Spre exemplu o firma poate avea produse de calitate din vanzarea carora sa castige o marja comerciala buna dar sa aiba costuri operationale prea mari ca urmare a unei organizari defectuase a activitatii si per total profitul operational sa fie unul slab.

Chiar daca doua firme au marje comerciale similare pot avea profituri operationale diferite deoarece una din firme gestioneaza mult mai bine costurile operationale.

4. Cateva idei de optimizare a profitabilitatii:

  • Calculati marja comerciala si profitul operational (la nivelul firmei, pe linii de business sau tipuri de produse ), evolutia in timp sau vs firme similare
  • Profitul operational este suficient de mare cat sa acopere cheltuielile financiare si sa obtineti un nivel al profitului net dorit?
  • Daca nu atunci investigati optiuni de crestere prin: cresterea marjei comerciale si/ sau scaderea costurilor operationale.
  • Controlati profitul printr-un proces de planificare si control bugetar. Identificati cauzele care au dus la generarea unui anumit profit bun sau unul sub asteptari si luati masuri de corectie.
  • Nu in ultimul rand analizati si costurile financiare si vedeti daca pot fi optimizate. A se evita situatia in care firma se bazeaza excesiv pe creditare vs autofinanatare (cazul in care exista cheltuieli mari cu dobanzile pe care firma la un moment dat nu le mai poate suporta, riscul de trecere in pozitie de pierdere).

Exista mai multe modalitati prin care putem urmari si optimiza performanta financiara a firmei.

Pe Finance-Edu.ro vei gasi mai multe idei si resurse pentru succesul financiar al afacerilor fie sub forma de articole gratuite sau cursuri care te invata pas cu pas si cu exemple practice sa pui in aplicare tehnici de crestere a performantei financiare a firmelor.

Mult spor la profitabilitate

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , , | Leave a comment

3 Intrebari si Raspunsuri pentru a intelege Marja comerciala

Bine te-am regasit,

Firmele sunt mereu in cautarea unor solutii pentru cresterea profitabilitatii.

Exista mai multe modalitati prin care putem urmari si optimiza profitul.

In acest articol m-am gandit sa ma opresc si sa iti vorbesc despre indicatorii de profitabilitate si vom incepe cu indicatorul de profitabilitate: Marja comerciala pe care sa-l descoperim prin 3 intrebari si raspunsuri .

  1. Ce reprezinta marja comerciala?

Marja comerciala este un indicator prin care firmele isi pot monitoriza profitabilitatea. Marja comerciala trebuie urmarita atat in valoare absoluta cat si procentuala.

  1. Cum calculam marja comerciala?

Marja comerciala ne indica valoarea sau profitabilitea ramasa dupa ce scadem din cifra de afaceri costul bunurilor sau serviciilor vandute.

Marja comerciala = (Cifra de afaceri – Costul bunurilor sau serviciilor vandute)

Costul bunurilor sau serviciilor vandute reprezinta cat costa o firma sa obtina un produs pe care apoi il vinde la o anumita marja de profit numita marja bruta sau marja comerciala.

Atentie marja comerciala nu este profitul final ci un indicator de profitabilitate intermediar care influenteaza profitul final.

  1. Cu ce ne ajuta monitorizarea marjei comerciale?

Marja comerciala ne ajuta sa identificam profitabilitatea firmei din perspectica calitatii produselor si serviciilor si a aprecierii lor pe piata respectiv pretului la care putem sa vindem produsele sau serviciile si a costului la care putem sa le achizitionam sau sa le producem. Diferenta dintre cele doua reprezinta valoarea ramasa firmei.

Analizand marja comerciala putem sa raspundem la intrebarea:

Produsele si serviciile pe care le vinde firma au o marja comerciala suficienta cat sa acopere celelalte costuri operationale si financiare si sa asigura si un profit final satisfacator?

Firma va avea o marja cat mai buna daca reuseste sa vanda la un pret cat mai bun in comparatie cu costurile angajate.

Pentru cresterea profitabilitatii trebuie sa urmarim, cu orice pret, ca marja comerciala sa fie cat mai buna?

Da, dar pana la un punct. Trebuie sa targetam o marja cat mai buna dar daca vom creste excesiv pretul volumul vanzarilor va scadea, lucru care va impacta negativ profitabilitatea.

Cateva idei de optimizare a profitabilitatii:

  • Calculati marja comerciala (la nivelul firmei, pe linii de business sau tipuri de produse)   , evolutia in timp sau vs firme similare
  • Marja comerciala este suficient de mare cat sa acopere costurile operationale si financiare si sa obtineti un nivel al profitului net dorit?
  • Daca nu atunci investigati optiuni de crestere a marjei comerciale: prin cresterea pretului de vanzare, cresterea cantitatii vadute sau scaderea costului de obtinere a produselor/ serviciilor
  • Controlati profitul printr-un proces de planificare si control bugetar. Identificati cauzele care au dus la generarea unui anumit profit sub asteptari si luati masuri de corectie.
  • Controlati profitul prin rapoarte financiare manageriale
  • Nu in ultimul rand analizati si costurile operationale si financiare si vedeti daca pot fi optimizate

Exista mai multe modalitati prin care putem urmari si optimiza performanta financiara a firmei.

Pe Finance-Edu.ro vei gasi mai multe idei si resurse pentru succesul financiar al afacerilor fie sub forma de articole gratuite sau cursuri care te invata pas cu pas si cu exemple practice sa pui in aplicare tehnici de crestere a performantei financiare a firmelor.

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , , | Leave a comment

Strategii de reducere a costurilor in perioade dificile -Episod 3

Optimizarea si reducerea costurilor este o cerinta continua in cadrul multor firme chiar si in conditii normale ale economiei pentru ca firmele sa poata sa ramana profitabile sau sa-si creasca profitabilitatea.

Atunci cand vorbim de momente dificile cum ar fi scadere economica sau criza reducerea costurilor devine o necesitate atat pentru firme mici cat si corporatii.

Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , , , | Leave a comment

Strategii de reducere a costurilor in perioade dificile sau criza -Episod 2

Optimizarea si reducerea costurilor este o cerinta continua in cadrul multor firme chiar si in conditii normale ale economiei pentru ca firmele sa poata sa ramana profitabile sau sa-si creasca profitabilitatea.

Atunci cand vorbim de momente dificile cum ar fi scadere economica sau criza reducerea costurilor devine o necesitate atat pentru firme mici cat si corporatii pentru ca in aceste momente firmele vor trebui sa faca un shift de la obiectivul de  crestere a profitului (care nu mai e fezabil) la obiectivul de continuare a activitatii si supravietuire.

Iti propun o serie de articole cu strategii de reducere a costurilor si optimizarea Cash Flow-ului in situatii dificile.

Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei | Tagged , , | Leave a comment

Strategii de reducere a costurilor in perioade dificile sau criza -Episod 1

Optimizarea si reducerea costurilor este o cerinta continua in cadrul multor firme chiar si in conditii normale ale economiei pentru ca firmele sa poata sa ramana profitabile sau sa-si creasca profitabilitatea.

Atunci cand vorbim de momente dificile cum ar fi scadere economica sau criza reducerea costurilor devine o necesitate atat pentru firme mici cat si corporatii pentru ca in aceste momente firmele vor trebui sa faca un shift de la obiectivul de  crestere a profitului (care nu mai e fezabila) la obiectivul de continuare a activitatii si supravietuire.

Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei | Tagged , , , | Leave a comment

Cat de mult trebuie sa vindem pentru ca firma sa fie profitabila?

Dorinta oricarei afaceri sau antreprenor este sa vinda cat mai mult dar cu totii stim ca acest obiectiv nu este usor de atins, chiar si pentru simplu fapt, caci intotdeauna vor exista firme concurente care vor acelasi lucru si la sfarsitul zilei ne luptam pe aceiasi piata si pe aceiasi clienti.

O intrebare mai potrivita, in acest context, este cat trebuie sa vindem ca sa nu fim pe pierdere (acest punct este denumit Breakeven Point/ sau Punctul de Profit Zero) si cat trebuie sa vindem ca sa atingem un anumit profit. Si nu in ultimul rand dupa cat timp de la initierea afacerii atingem acest punct critic?

Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , | Leave a comment

Top 5 analize pentru monitorizarea performantei firmelor. Astfel firmele pot gasi cele mai bune idei de optimizare

Firmele sunt intotdeauna in cautarea unor solutii prin care sa poata sa-si optimizeze rezultatele. Dar de multe ori se iau niste decizii in pripa, fara o analiza prealabila si apoi se constata caci rezultatele se lasa asteptate.

Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , , , , , | Leave a comment

Adaptarea de la munca 100% din birou la munca de la distanta

Ne aflam cu totii intr-o situatie diferita de acum acum cateva luni inainte de criza Coronavirus si o mare majoritate dintre noi stam in casa. Este un moment dificil atat pentru firme cat si pentru angajati deoarece oamenii nu mai pot sa mearga la birou, sa se vada cu partenerii, sa aiba sedinte sau intalniri de afaceri.

Dar asta nu inseamna ca atat firmele cat si angajatii din anumite domenii (care nu au fost inchise de starea de urgenta) nu pot sa-si continue activitatea.

Continue reading

Posted in Asistenta firme/antreprenori | Tagged , , , , | Leave a comment

Cum putem continua in situatia actuala de criza Coronavirus

Ne aflam cu totii intr-o situatie diferita de perioada de inainte de criza Coronavirus. In functie de cat de mult va dura aceasta criza ne asteptam si la o criza economica. In acest sens m-am gandit la idei prin care sa putem continua in aceasta situatie.
Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , | Leave a comment