Un lucru e cert cu totii ne dorim sa avem cat mai des prajitura preferata.
Bine te-am regasit,
Firmele sunt mereu in cautarea unor solutii pentru cresterea profitabilitatii.
Exista mai multe modalitati prin care putem urmari si optimiza profitul, una dintre aceste modalitati fiind monitorizarea indicatorilor de profitabilitate. De aceea am scris o serie de articole pe acest topic.
Aici am vorbit despre Marja comerciala.
In acest articol voi vorbi despre al -II-lea indicator de profitabilitate: Profitul Operational sau EBIT.
Aflam cum calculam acest indicator, cu ce ne ajuta monitorizarea lui dar si cum il putem optimiza prin 3 intrebari si raspunsuri.
Profitul operational ne indica valoarea sau profitabilitea ramasa dupa ce scadem din cifra de afaceri toate costurile operationale dar fara sa includem costurile financiare si cu impozitarea.
Este important sa-l urmarim atat in valoare absoluta cat si procentuala.
Este un indicator de profitabilitate folosit foarte mult si in practica internationala.
In terminologia financiara o sa-l intalnim si ca EBIT din termenul in engleza “Earning Before Interest and Tax” in traducere “Profit inainte de dobanzi si taxare”.
In costurile operationale pe langa costul bunurilor si serviciilor includem toate celelalte costuri pe care firma trebuie sa le angajeze pentru a-si desfasura activitatea. Aceste costuri sunt grupate generic in costuri de vanzare si administrative.
2. Cum calculam Profitul operational?
Profit operational = Cifra de afaceri – Total costuri operationale
Profit operational = Cifra de afaceri – (Costul bunurilor vandute- Costuri de vanzare si administrative)
Reprezinta profitul firmei inainte de cheltuielile financiare si cu taxarea.
De aceea il putem calcula si prin formula:
Profit operational = Profit net +Cheltuieli cu dobanzile + Cheltuielile cu impozitul pe profit.
Am mentionat ca este sa-l urmarim atat in valoare absoluta cat si procentuala.
In valoare procentuala o sa-l calculam sub forma indicatorului
Rata rentabilitatii comerciale =
Rezultat (In acest caz Profitul Operational)
Cifra de Afaceri
3. Cu ce ne ajuta monitorizarea Profitului operational?
Profitul operational sau EBIT este util pentru a observa cat de profitabila este o firma din perspectiva operationala fara sa luam in calcul structura de capital si gradul de indatorare sau legislatia cu privire la taxare. Astfel este mai usor sa putem compara performantele mai multor firme care au diverse grade de indatorare si structuri de taxare diferita.
Profitul operational ne ajuta sa identificam profitabilitatea firmei atat din perspectiva aprecierii produselor si serviciilor furnizate cat si a eficientei celorlalte costuri operationale. Altfel spus care este eficienta operationala a firmei.
Spre exemplu o firma poate avea produse de calitate din vanzarea carora sa castige o marja comerciala buna dar sa aiba costuri operationale prea mari ca urmare a unei organizari defectuase a activitatii si per total profitul operational sa fie unul slab.
Chiar daca doua firme au marje comerciale similare pot avea profituri operationale diferite deoarece una din firme gestioneaza mult mai bine costurile operationale.
4. Cateva idei de optimizare a profitabilitatii:
Exista mai multe modalitati prin care putem urmari si optimiza performanta financiara a firmei.
Pe Finance-Edu.ro vei gasi mai multe idei si resurse pentru succesul financiar al afacerilor fie sub forma de articole gratuite sau cursuri care te invata pas cu pas si cu exemple practice sa pui in aplicare tehnici de crestere a performantei financiare a firmelor.
Mult spor la profitabilitate
Bine te-am regasit,
Firmele sunt mereu in cautarea unor solutii pentru cresterea profitabilitatii.
Exista mai multe modalitati prin care putem urmari si optimiza profitul.
In acest articol m-am gandit sa ma opresc si sa iti vorbesc despre indicatorii de profitabilitate si vom incepe cu indicatorul de profitabilitate: Marja comerciala pe care sa-l descoperim prin 3 intrebari si raspunsuri .
Marja comerciala este un indicator prin care firmele isi pot monitoriza profitabilitatea. Marja comerciala trebuie urmarita atat in valoare absoluta cat si procentuala.
Marja comerciala ne indica valoarea sau profitabilitea ramasa dupa ce scadem din cifra de afaceri costul bunurilor sau serviciilor vandute.
Marja comerciala = (Cifra de afaceri – Costul bunurilor sau serviciilor vandute)
Costul bunurilor sau serviciilor vandute reprezinta cat costa o firma sa obtina un produs pe care apoi il vinde la o anumita marja de profit numita marja bruta sau marja comerciala.
Atentie marja comerciala nu este profitul final ci un indicator de profitabilitate intermediar care influenteaza profitul final.
Marja comerciala ne ajuta sa identificam profitabilitatea firmei din perspectica calitatii produselor si serviciilor si a aprecierii lor pe piata respectiv pretului la care putem sa vindem produsele sau serviciile si a costului la care putem sa le achizitionam sau sa le producem. Diferenta dintre cele doua reprezinta valoarea ramasa firmei.
Analizand marja comerciala putem sa raspundem la intrebarea:
Produsele si serviciile pe care le vinde firma au o marja comerciala suficienta cat sa acopere celelalte costuri operationale si financiare si sa asigura si un profit final satisfacator?
Firma va avea o marja cat mai buna daca reuseste sa vanda la un pret cat mai bun in comparatie cu costurile angajate.
Pentru cresterea profitabilitatii trebuie sa urmarim, cu orice pret, ca marja comerciala sa fie cat mai buna?
Da, dar pana la un punct. Trebuie sa targetam o marja cat mai buna dar daca vom creste excesiv pretul volumul vanzarilor va scadea, lucru care va impacta negativ profitabilitatea.
Cateva idei de optimizare a profitabilitatii:
Exista mai multe modalitati prin care putem urmari si optimiza performanta financiara a firmei.
Pe Finance-Edu.ro vei gasi mai multe idei si resurse pentru succesul financiar al afacerilor fie sub forma de articole gratuite sau cursuri care te invata pas cu pas si cu exemple practice sa pui in aplicare tehnici de crestere a performantei financiare a firmelor.
Optimizarea si reducerea costurilor este o cerinta continua in cadrul multor firme chiar si in conditii normale ale economiei pentru ca firmele sa poata sa ramana profitabile sau sa-si creasca profitabilitatea.
Atunci cand vorbim de momente dificile cum ar fi scadere economica sau criza reducerea costurilor devine o necesitate atat pentru firme mici cat si corporatii.
Optimizarea si reducerea costurilor este o cerinta continua in cadrul multor firme chiar si in conditii normale ale economiei pentru ca firmele sa poata sa ramana profitabile sau sa-si creasca profitabilitatea.
Atunci cand vorbim de momente dificile cum ar fi scadere economica sau criza reducerea costurilor devine o necesitate atat pentru firme mici cat si corporatii pentru ca in aceste momente firmele vor trebui sa faca un shift de la obiectivul de crestere a profitului (care nu mai e fezabil) la obiectivul de continuare a activitatii si supravietuire.
Iti propun o serie de articole cu strategii de reducere a costurilor si optimizarea Cash Flow-ului in situatii dificile.
Optimizarea si reducerea costurilor este o cerinta continua in cadrul multor firme chiar si in conditii normale ale economiei pentru ca firmele sa poata sa ramana profitabile sau sa-si creasca profitabilitatea.
Atunci cand vorbim de momente dificile cum ar fi scadere economica sau criza reducerea costurilor devine o necesitate atat pentru firme mici cat si corporatii pentru ca in aceste momente firmele vor trebui sa faca un shift de la obiectivul de crestere a profitului (care nu mai e fezabila) la obiectivul de continuare a activitatii si supravietuire.
Dorinta oricarei afaceri sau antreprenor este sa vinda cat mai mult dar cu totii stim ca acest obiectiv nu este usor de atins, chiar si pentru simplu fapt, caci intotdeauna vor exista firme concurente care vor acelasi lucru si la sfarsitul zilei ne luptam pe aceiasi piata si pe aceiasi clienti.
O intrebare mai potrivita, in acest context, este cat trebuie sa vindem ca sa trecem de pe pozitie de pierdere pe profit (acest punct este denumit Breakeven Point/ sau Punctul de Profit Zero) si cat trebuie sa vindem ca sa atingem profitul dorit. Si nu in ultimul rand dupa cat timp de la initierea afacerii atingem acest punct critic?
Firmele sunt intotdeauna in cautarea unor solutii prin care sa poata sa-si optimizeze rezultatele. Dar de multe ori se iau niste decizii in pripa, fara o analiza prealabila si apoi se constata caci rezultatele se lasa asteptate.
In termini simpli aceasta s-ar transpune cam asa:
Asadar cum pot firmele sa controleze performantele si sa identifice cele mai bune idei de optimizare?
Un instrument din Managementul Financiar foarte valoros il reprezinta analiza performatei firmei deoarece “Ceea ce nu masori nu poti imbunatati”
De aceea iti propun 5 tipuri de analiza prin care fiecare firma poate sa-si analizeze performanta si apoi sa identifice solutii de optimizare.
1. Analiza diagnostic financiara a firmei
Cum poti vedea rapid starea de sanatate financiara a firmei?
Cunoasteti care sunt ariile in care firma este in echilibru din punct de vedere financiar cat si situatiile de dezechilibru financiar care trebuie sa fie un semnal de alarma pentru management?
Instrumentul de analiza financiara utilizat in acest sens il reprezinta Analiza diagnostic financiara a firmei prin prisma indicatorilor financiari.
Firma poate sa fie intr-un dezechilibru financiar pe care sa nu-l cunoasca in faza incipienta si sa fie prea tarziu pentru a-l corecta sau sa-l poata corecta dar cu un pret foarte mare. Proverbul “e mai usor sa previi decat sa corectezi” se aplica si in acest caz.
Putem privi analiza indicatorilor financiari ai firmei similar cu un control general de rutina la doctor sau un set de analize de sange. Reprezinta un screening in urma caruia putem identifica potentiale riscuri pe care le putem investiga mai in detaliu prin alte metode.
Astfel exista un set de indicatori financiari care se pot calcula in baza informatiilor financiare.
Principalii indicatori folositi sunt:
Indicatori de lichiditate: Indica capacitatea firmei de a-si plati datoriile curente cu cash-ul generat din active curente.
Indicatori de activitate (de gestiune): furnizeaza informatii cu privire la: viteza de intrare sau de iesire a fluxurilor de cash ale entitatii si capacitatea entitatii de a controla capitalul circulant si activitatile comerciale de baza ale entitatii (cash, clienti, furnizori, stocuri). Aici se pot identifica stocuri cu miscare lenta, incasari intarziate de la clienti sau plati cu intarziere la furnizaori toate acestea avand un impact negativ asupra cash-ului.
Indicatori de solvabilitate (indatorare): indica proportia intre surse de finantare externe (creditare) si capitaluri proprii. In cazul in care gradul de indatorare este prea mare firma va trebui sa plateasca cheltuieli semnificative cu dobanzile , care vor genera scaderea profitabilitatii.
Indicatori de profitabilitate: indica profitabilitatea pe care compania o realizeaza la diverse nivele (marja bruta, profit operational, profit net) cat si in proportie cu fondurile investite in afacere.
2. Analiza rezultatelor reale versus plan (Control Bugetar)
Daca firma are un anumite obiective (ex. cresterea profitabilitatii cu 5%) si nu planifica realizarea acestora prin intermediul bugetului va avea dificultati in atingerea obiectivelor propuse. ” Un obiectiv fara un plan ramane doar un vis”.
Bugetul este ca o harta sau un GPS care ajuta compania sa-si planifice drumul spre atingerea obiectivelor si in al-II-lea rand sa monitorizeze constant daca este pe drumul cel bun.
Bugetarea implica planificarea obiectivelor firmei din perspectiva financiara si apoi controlul rezultatelor obtinute.
Monitorizarea rezultatelor reale versus buget denumita control bugetar permite controlul costurilor, veniturilor si a profitului si luarea unor decizii rapide ca raspuns la oportunitati si riscuri ce apar.
3. Analiza profitabilitatii interne
Daca firma monitorizeaza performanta doar la nivelul intregii firmei, profitul sau pierderea firmei dupa cum este cazul, nu va avea suficiente informatii pentru a identifica cauzele care au stat la baza unei performante bune sau slabe.
Pentru maximizarea profitabilitatii firma trebuie sa identifice care sunt segmentele de business/ produsele care sunt profitabile si cele mai putin profitabile sau in pierdere.
Aceasta se realizeaza prin Monitorizarea profitabilitatii interne pe centre de responsabilitate
Profitabilitatea diverselor arii va fi analizata atat de la o perioada la alta cat si versus buget.
Astfel se pot identifica ariile care au avut un impact pozitiv in profit precum si cele care au tras profitul in jos.
Atunci cand firma isi planifica niste obiective generale (exemplu o profitabilitate de X’000 Euro) acestea sunt cascadate ca responsabilitate catre diverse segmente de business. Astfel bugetul general P&L (Profit si Pierdere) se va detalia la nivel de centre de responsabilitate (centre de cost / profit/ investitii) si manageri responsabili.
Realizarea bugetului la nivel de arii de responsabilitate va ajuta firma in urmarirea si atingerea obiectivelor la nivelul managerilor responsabili. Daca obiectivul general de profitabilitate nu este impartit pe centre de responsabilitate si apoi monitorizat este foarte putin probabil sa se realizeze.
Ulterior rezultatele reale vor fi monitorizate prin intermediul rapoartelor P&L de profitabilitate pe centre de responsabiliate. Aceasta analiza este foarte importanta pentru actionari si management pentru ca acestia sa ia decizii corecte de imbunatatire a profitabilitatii sau de corectie cand rezultatele sunt sub asteptari.
De asemenea aceasta monitorizare permite masurarea si recompensarea performantei in companie in functie de rezultate.
Daca la punctul precedent vorbeam de analiza profitabilitatii reale vs buget la nivel de companie prin analiza profitabilitatii interne se merge mai in amanunt cu aceasta analiza la nivel de arii de responsabilitate.
4. Analiza Benckmarking
In abordarea ei traditionala, contabilitatea si rapoartele manageriale, vizau analizarea diferitelor informatii financiare (venituri, costuri, profit) doar la nivelul organizatiei. Dar daca firma analizeaza doar informatiile financiare proprii nu are comparabilitate cu modul in care performeaza celelalte firme.
Managementul a constientizat ca este important sa se monitorizeze si informatiile externe din piata (activitatea competitorilor, furnizorilor, clientilor, etc), care pot veni in completarea informatiile interne existente.
Astfel trendul actual este de a analiza informatiile financiare ale firmei in comparatie cu firme similare pentru a observa cum performeaza firma versus firme concurente si a lua masuri de imbunatatire (analiza denumita benchmarking analysis).
Se pot urmari:
Putem vorbi si de o analiza benchmarking interna la nivelul firmei in care putem compara performanta diferitelor echipe, unitati de business, zone de afaceri.
5. Analiza Balanced Scorecard
Analiza Balanced Scorecard este o analiza a performantei firmei atat din perspectiva financiara cat si din perspectiva non- financiara. Aceasta deoarece performanta unei companii nu se poate capta doar prin masurarea informatiilor financiare.
In mediul de afaceri actual companiile au inteles caci indicatorii de performanta financiari trebuie sa fie evaluati alaturi de alti indicatori de performanta non-financiari.
Asa au luat nastere modele de indicatori de performanta KPIs care evalueaza compania atat din perspectiva financiara dar si alte aspecte critice in succesul afacerii.
Un exemplu in acest sens este modelul Balanced Scorecard care include KPIs din 4 arii critice: Financiar, Clienti, Procese Interne si Capacitate Organizationala.
Astfel pe langa KPI de performantele financiare: venituri, indicatori de profitabilitate, capitaluri proprii se vor urmari de asemenea:
Clienti: Rezultatele oricarei firme depind intotdeauna de cat de bine va reusi sa vanda si sa fidelizeze clientii prin produse si servicii de calitate. Astfel se pot urmari KPI de genul: % de clienti care cumpara recurent, cat costa o firma atragerea unui client nou, care este timpul de livrare sau procentul de comenzi nelivrate.
Procese interne: Pentru ca firmele sa poata sa vanda clientilor produse si servicii de calitate in mod repetat si la un pret competitiv va trebui sa aiba procese interne puse la punct. Aici vorbim de proceduri de lucru. Activitatile firmei sa fie clar stabilite prin proceduri de lucru, angajatii sa cunoasca ce au de facut si sa fie monitorizati si recompensati sau nu in functie de cat de bine isi aduc aportul la performantele firmei.
Putem vorbi de: Cresterea productivitatii muncii, costul de productie, creare produse/ servicii noi, scaderea timpilor morti, % de erori in volumul de productie, etc
Capacitate organizationala: Pentru ca firmele sa poata sa vanda produse si servicii de calitate in mod repetat va trebui pe langa procese si proceduri interne sa aiba angajati bine pregatiti si aplicatii si sisteme informatice care vor ajuta angajatii sa desfasoare activitatile intr-un mod automatizat si cu o productivitate mai buna.
Ca si KPI putem urmari: plan de dezvoltare pentru angajati, gradul de munca manuala versus automatizata, etc.
Acestea au fost 5 moduri diferite prin care orice firma poate sa-si monitorizeze performanta si sa ia decizii corecte de optimizare. Fiecare din aceste analize ofera informatii foarte utile managementului dintr-o perspectiva diferita si de aceea se recomanda folosirea mai multor tipuri de analiza.
Vrei sa primesti articole similare cu sfaturi pentru maximizarea performantei financiare a firmei? Aboneaza-te la newsletterul Finance-edu.ro (click aici).
Ne aflam cu totii intr-o situatie diferita de acum acum cateva luni inainte de criza Coronavirus si o mare majoritate dintre noi stam in casa. Este un moment dificil atat pentru firme cat si pentru angajati deoarece oamenii nu mai pot sa mearga la birou, sa se vada cu partenerii, sa aiba sedinte sau intalniri de afaceri.
Dar asta nu inseamna ca atat firmele cat si angajatii din anumite domenii (care nu au fost inchise de starea de urgenta) nu pot sa-si continue activitatea.
Ne aflam cu totii intr-o situatie diferita de perioada de inainte de criza Coronavirus. In functie de cat de mult va dura aceasta criza ne asteptam si la o criza economica. In acest sens m-am gandit la idei prin care sa putem continua in aceasta situatie.
Continue reading
You must be logged in to post a comment.