Solutii de optimizare a profitului firmei si cum le putem implementa

In acest articol am explicat care este ecuatia unei firme profitabile si cum putem rezolva corect aceasta ecuatie.

Pornind de la ecuatia unei firme profitabile am identificat solutii de crestere a profitului pe care le voi prezenta in acest articol si voi propune un proces de implementare a acestor solutii.

Ecuatia Profitului: Venituri (vanzari) – Cheltuieli (achizitie resurse)

Pentru a creste profitul avem cateva solutii:

  1. Sa crestem vanzarile si astfel vom creste veniturile
  2. Sa scadem costurile
  3. Sa crestem eficienta costurilor (cu aceleasi costuri sa generam venituri mai mari)
  4. Sa crestem sau cel putin sa mentinem rentabilitatea firmei (marjele procentuale de profit)

Cum putem analiza si implementa aceste solutii?

  1. Cresterea Veniturilor

1.1. Analizam Veniturile (Cifra de Afaceri)  pe o perioada istorica.

Analizam care sunt veniturile istorice pe o perioada de 6 luni -1 an (luna de luna si cumulat). Analizam cat mai in amanunt vanzarile care au generat aceste venituri:  cantitati vandute, preturi si discounturi, tipuri de clienti, perioade de sezonalitate a vanzarilor, media unei comenzi per client, etc

1.2. Identificam solutii/ idei de crestere a veniturilor

Pornind de la vanzarile istorice se pot identifica diferite idei de crestere a veniturilor cum ar fi:

  • Setare campanii de marketing pentru a atrage clienti noi si a creste comanda medie per client
  • Setare politica de preturi si discounturi oferite in campaniile de promotii. Atentie cum setam discounturile oferite pentru a ne asigura ca nu derulam o campanie neprofitabila
  • Identificare de noi canale de vanzare/ parteneriate pentru a creste vanzarile

Dupa ce identificam un pool de idei alegem cateva pe care vrem sa le implementam.

1.3. Planificam implementarea ideilor de crestere (estimare financiara a veniturilor)

Sa presupunem ca decidem sa setam campanii de promotii trimestriale in care vom oferi discounturi cu scopul de a stimula vanzarile si a creste veniturile.

Va trebui sa simulam diverse scenarii de discounturi oferite si sa estimam impactul in venituri. Trebuie sa avem grija sa echilibram discounturile oferite vs cat estimam cresterea vanzarilor pentru a ne asigura caci campania nu va genera pierderi. De asemenea trebuie sa luam in calcul si costurile de marketing aferente acestor campanii.

Pentru a estima veniturile in urma implementarii ideilor de crestere vom realiza un Buget de Vanzari exprimat cantitativ si valoric. Pornim de la o estimare a cantitatilor vandute si cuplat cu pretul de vanzare si discounturile oferite  obtinem Cifra de Afaceri Estimata.

2 si 3. Scaderea cheltuielilor si cresterea eficientei costurilor

2.1. Analizam Cheltuielile  pe o perioada istorica.

Analizam care sunt cheltuielile istorice pe o perioada de 6 luni -1 an (luna de luna si cumulat). Analizam cat mai in amanunt aceste cheltuieli: natura cheltuielilor, criticalitatea lor, legatura intre cheltuiala si generarea de venituri.

2.2. Impartim cheltuielile  in cheltuieli variabile si cheltuieli fixe

Atunci cand analizam cheltuielile istorice intelegem natura lor si cum variaza aceste cheltuieli in functie de volumul de vanzari.

Astfel putem identifica:

  • cheltuielile variabile specifice modelului de afacere: acele cheltuieli care variaza direct proportional cu volumul de vanzari. Exemplu: cheltuieli cu achizitia marfurilor. Costul variabil unitar ramane constant indiferent de volumul de vanzari
  • Cheltuielile fixe specifice modelului de afacere: acele cheltuieli care raman constante indifferent de volumul de activitate. Exemplu: Cheltuieli cu utilitatile, cheltuieli general administrative. Costul fix per unitate scade cu cat creste volumul de vanzari. De aceea putem optimiza costurile fixe atunci cand producem la nivel maxim de capacitate.

2.3. Analizam optiuni de scadere sau eficientizare a costurilor

Pornind de la costurile istorice se pot identifica idei de scadere sau eficientizare a costurilor cum ar fi:

  • Renegocierea unor contracte cu furnizorii
  • Eliminarea unor cheltuieli care nu sunt critice
  • Transformarea unor cheltuieli din fixe in variabile
  • Achizitionarea unor echipamente modernizate care vor creste productivitatea in sectiile de productie
  • Imbunatatirea proceselor firmei pentru a creste eficienta costurilor (cu aceleasi costuri sa generam venituri mai mari)
  • Daca putem sa externalizam anumite activitati care nu sunt critice si care pot fi livrate de furnizori la un nivel calitativ si la un cost mai bun decat costul actual al firmei

Dupa ce identificam un pool de idei alegem cateva pe care dorim sa le implementam.

2.4. Planificam implementarea ideilor de scadere a cheltuielilor (estimare financiara a costurilor).

Pornind de la Bugetul de Vanzari stabilit anterior estimam care vor fi resursele necesare (materiale, umane, cash) pentru  a putea livra aceste vanzari. Estimam aceste resurse in functie de cheltuielile istorice si colaborat cu volumele de vanzari planificate si cu schimbarile pe care ne propunem sa le realizam:

  • Costurile variabile se ajusteaza in functie de noul volum de vanzari.
  • Costurile fixe pot ramane costante sau pot suferi schimbari (spre ex. ca urmare a inflatiei)
  • Unele costuri pot disparea vs istoric dupa cum unele costuri noi pot aparea

Pentru a planifica cheltuielile vom folosi Bugetul Costurilor care este obtinut din cumularea sub-bugetelor:

  • Bugetul de Productie, Bugetul de Achizitie marfuri
  • Bugetul de Investitii
  • Bugetul costurilor operationale

2.5. Planificarea profitului

Folosind informatiile din Bugetul de Vanzari si Bugetul Costurilor vom realiza bugetul P&L (de Profit si Pierdere) in care se estimeaza Profitul

Daca esti interesat sa inveti tehnici de maximizare a profitului prin planificare si control bugetar, sa intelegi si sa interpretezi rapoarte critice pentru monitorizarea performantei inscrie-te la trainingul online Pro Buget  (click aici)

2.6. Simulare profit in diferite scenarii

Daca profitul estimat este sub asteptari se pot simula si alte scenarii la care vom estima profitul realizat. La final analizand profitabilitatea si riscurile fiecarui scenario vom lua decizia pentru un anumit scenariu.

4. Sa crestem sau cel putin sa mentinem rentabilitatea firmei (marjele de profit)

Atunci cand simulam profitul in diferite scenarii trebui sa urmarim cresterea lui atat in valoare absoluta dar si valoarea procentuala a marjelor de profitabilitate.

Spre exemplu atunci cand firma isi dezvolta activitatea si vanzarile vom avea o crestere a veniturilor dar si a cheltuielilor.

Exemplu: daca crestem vanzarile de la 100.000 la 200.000 (adica cu 100%) si crestem profitul net de la 22.000 la 32.000 (adica cu 45%) avem o evolutie pozitiva a performantelor firmei?

Raspunsul este: Nu. Deorece chiar daca avem o crestere a profitului in valoare absoluta acesta este intr-un ritm mult inferior cresterii vanzarilor (de doar 45% fata de 100% cresterea Cifrei de Afaceri).

De ce am putea avea asa o evolutie?

Explicatie este cresterea cheltuielilor intr-un ritm mai mare decat crestere vanzarilor. De aici si recomandarea ca obiectivele firmei sa nu se concentreze doar pe cresterea vanzarilor. In egala masura firma trebuie sa aiba ca obiectiv controlul si optimizarea costurilor, altfel ecuatia profitului nu va fi rezolvata in favoarea noastra.

Atunci cand avem situatii in care firma creste vanzarile si profitul dar marjele de profitabilitate (procentuale) scad pot aparea si probleme de Cash deoarece in esenta firma chiar daca a vandut mai mult nu are optimizate costurile si are o eficienta slaba a costurilor.

Advertisement
Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , , , , , | Leave a comment

Ecuatia unei firme profitabile si cum putem rezolva corect aceasta ecuatie

Te-ai intrebat ce au in comun toate firmele profitabile? dar si cum poti implementa solutii de  crestere a profitului?

O sa explic acest lucru folosind  ecuatia profitabilitatii si cum poti rezolva aceasta ecuatie in favoarea profitului,  folosind  o tehnica de management financiar care functioneaza.

  • Poate ai incercat deja anumite strategii, schimbari prin care sa cresti performantele financiare ale afacerii dar nu ai obtinut rezultatele asteptate.
  • Poate ai avut perioade cu profitabilitate mai buna dar dupa aceea profitul a fluctuat neasteptat si nu stii exact care au fost cauzele si nu ai reusesti sa obtii un profit predictibil si recurent.
  • Poate ca ai dorit sa cresti afacerea ai turat motoarele, ai crescut volumul de activitate dar ai constatat ca in momente cheie nu ai resursele necesare pentru a duce la bun sfarsit acest plan.
  • Poate ca ai crescut vanzarile si profitul dar observi ca te confrunti cu lipsa de cash si nu stii de ce si cum poti sa rezolvi aceste situatii.

Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , , | Leave a comment

Top 4 Indicatori pentru a controla profitabilitatea firmei

Firmele nu trebuie sa munceasca mai mult ci sa-si creasca eficienta operationala care din perspectiva financiara se va transpune in cresterea profitabilitatii.

Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , , | Leave a comment

Care este asemanarea intre profitul firmei si prajitura ta preferata

Un lucru e cert cu totii ne dorim sa avem cat mai des prajitura preferata.

 

 

 

 

 

 

Continue reading

Posted in Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , | Leave a comment

3 Intrebari si Raspunsuri pentru a intelege Profitul Operational

Bine te-am regasit,

Firmele sunt mereu in cautarea unor solutii pentru cresterea profitabilitatii.

Exista mai multe modalitati prin care putem urmari si optimiza profitul, una dintre aceste modalitati fiind monitorizarea indicatorilor de profitabilitate. De aceea am scris o serie de articole pe acest topic.

Aici am vorbit despre Marja comerciala.

In acest articol voi vorbi despre al -II-lea indicator de profitabilitate: Profitul Operational sau EBIT.

Aflam cum calculam acest indicator, cu ce ne ajuta monitorizarea lui dar si cum il putem optimiza prin 3 intrebari si raspunsuri.

  1. Ce reprezinta Profitul operational (EBIT)?

Profitul operational ne indica valoarea sau profitabilitea ramasa dupa ce scadem din cifra de afaceri toate costurile operationale dar fara sa includem costurile financiare si cu impozitarea.

Este important sa-l urmarim atat in valoare absoluta cat si procentuala.

Este un indicator de profitabilitate folosit foarte mult si in practica internationala.

In terminologia financiara o sa-l intalnim si ca EBIT din termenul in engleza “Earning Before Interest and Tax”  in traducere “Profit inainte de dobanzi si taxare”.

In costurile operationale pe langa costul bunurilor si serviciilor includem toate celelalte costuri pe care firma trebuie sa le angajeze pentru a-si desfasura activitatea. Aceste costuri sunt grupate generic in costuri de vanzare si administrative.

2. Cum calculam Profitul operational?

Profit operational = Cifra de afaceri – Total costuri operationale

Profit operational = Cifra de afaceri – (Costul bunurilor vandute- Costuri de vanzare si administrative)

Reprezinta profitul firmei inainte de cheltuielile financiare si cu taxarea.

De aceea il putem calcula si prin formula:

Profit operational = Profit net +Cheltuieli cu dobanzile + Cheltuielile cu impozitul pe profit.

Am mentionat ca este sa-l urmarim atat in valoare absoluta cat si procentuala.

In valoare procentuala o sa-l calculam sub forma indicatorului

Rata rentabilitatii comerciale =

Rezultat (In acest caz Profitul Operational)    

Cifra de Afaceri                                                          

3. Cu ce ne ajuta monitorizarea Profitului operational?

Profitul operational sau EBIT este util pentru a observa cat de profitabila este o firma din perspectiva operationala fara sa luam in calcul structura de capital si gradul de indatorare sau legislatia cu privire la taxare. Astfel este mai usor sa putem compara performantele  mai multor firme care au diverse grade de indatorare si structuri de taxare diferita.

Profitul operational ne ajuta sa identificam profitabilitatea firmei atat din perspectiva aprecierii produselor si serviciilor furnizate cat si a eficientei celorlalte costuri operationale. Altfel spus care este eficienta operationala a firmei.

Spre exemplu o firma poate avea produse de calitate din vanzarea carora sa castige o marja comerciala buna dar sa aiba costuri operationale prea mari ca urmare a unei organizari defectuase a activitatii si per total profitul operational sa fie unul slab.

Chiar daca doua firme au marje comerciale similare pot avea profituri operationale diferite deoarece una din firme gestioneaza mult mai bine costurile operationale.

4. Cateva idei de optimizare a profitabilitatii:

  • Calculati marja comerciala si profitul operational (la nivelul firmei, pe linii de business sau tipuri de produse ), evolutia in timp sau vs firme similare
  • Profitul operational este suficient de mare cat sa acopere cheltuielile financiare si sa obtineti un nivel al profitului net dorit?
  • Daca nu atunci investigati optiuni de crestere prin: cresterea marjei comerciale si/ sau scaderea costurilor operationale.
  • Controlati profitul printr-un proces de planificare si control bugetar. Identificati cauzele care au dus la generarea unui anumit profit bun sau unul sub asteptari si luati masuri de corectie.
  • Nu in ultimul rand analizati si costurile financiare si vedeti daca pot fi optimizate. A se evita situatia in care firma se bazeaza excesiv pe creditare vs autofinanatare (cazul in care exista cheltuieli mari cu dobanzile pe care firma la un moment dat nu le mai poate suporta, riscul de trecere in pozitie de pierdere).

Exista mai multe modalitati prin care putem urmari si optimiza performanta financiara a firmei.

Pe Finance-Edu.ro vei gasi mai multe idei si resurse pentru succesul financiar al afacerilor fie sub forma de articole gratuite sau cursuri care te invata pas cu pas si cu exemple practice sa pui in aplicare tehnici de crestere a performantei financiare a firmelor.

Mult spor la profitabilitate

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , , | Leave a comment

3 Intrebari si Raspunsuri pentru a intelege Marja comerciala

Bine te-am regasit,

Firmele sunt mereu in cautarea unor solutii pentru cresterea profitabilitatii.

Exista mai multe modalitati prin care putem urmari si optimiza profitul.

In acest articol m-am gandit sa ma opresc si sa iti vorbesc despre indicatorii de profitabilitate si vom incepe cu indicatorul de profitabilitate: Marja comerciala pe care sa-l descoperim prin 3 intrebari si raspunsuri .

  1. Ce reprezinta marja comerciala?

Marja comerciala este un indicator prin care firmele isi pot monitoriza profitabilitatea. Marja comerciala trebuie urmarita atat in valoare absoluta cat si procentuala.

  1. Cum calculam marja comerciala?

Marja comerciala ne indica valoarea sau profitabilitea ramasa dupa ce scadem din cifra de afaceri costul bunurilor sau serviciilor vandute.

Marja comerciala = (Cifra de afaceri – Costul bunurilor sau serviciilor vandute)

Costul bunurilor sau serviciilor vandute reprezinta cat costa o firma sa obtina un produs pe care apoi il vinde la o anumita marja de profit numita marja bruta sau marja comerciala.

Atentie marja comerciala nu este profitul final ci un indicator de profitabilitate intermediar care influenteaza profitul final.

  1. Cu ce ne ajuta monitorizarea marjei comerciale?

Marja comerciala ne ajuta sa identificam profitabilitatea firmei din perspectica calitatii produselor si serviciilor si a aprecierii lor pe piata respectiv pretului la care putem sa vindem produsele sau serviciile si a costului la care putem sa le achizitionam sau sa le producem. Diferenta dintre cele doua reprezinta valoarea ramasa firmei.

Analizand marja comerciala putem sa raspundem la intrebarea:

Produsele si serviciile pe care le vinde firma au o marja comerciala suficienta cat sa acopere celelalte costuri operationale si financiare si sa asigura si un profit final satisfacator?

Firma va avea o marja cat mai buna daca reuseste sa vanda la un pret cat mai bun in comparatie cu costurile angajate.

Pentru cresterea profitabilitatii trebuie sa urmarim, cu orice pret, ca marja comerciala sa fie cat mai buna?

Da, dar pana la un punct. Trebuie sa targetam o marja cat mai buna dar daca vom creste excesiv pretul volumul vanzarilor va scadea, lucru care va impacta negativ profitabilitatea.

Cateva idei de optimizare a profitabilitatii:

  • Calculati marja comerciala (la nivelul firmei, pe linii de business sau tipuri de produse)   , evolutia in timp sau vs firme similare
  • Marja comerciala este suficient de mare cat sa acopere costurile operationale si financiare si sa obtineti un nivel al profitului net dorit?
  • Daca nu atunci investigati optiuni de crestere a marjei comerciale: prin cresterea pretului de vanzare, cresterea cantitatii vadute sau scaderea costului de obtinere a produselor/ serviciilor
  • Controlati profitul printr-un proces de planificare si control bugetar. Identificati cauzele care au dus la generarea unui anumit profit sub asteptari si luati masuri de corectie.
  • Controlati profitul prin rapoarte financiare manageriale
  • Nu in ultimul rand analizati si costurile operationale si financiare si vedeti daca pot fi optimizate

Exista mai multe modalitati prin care putem urmari si optimiza performanta financiara a firmei.

Pe Finance-Edu.ro vei gasi mai multe idei si resurse pentru succesul financiar al afacerilor fie sub forma de articole gratuite sau cursuri care te invata pas cu pas si cu exemple practice sa pui in aplicare tehnici de crestere a performantei financiare a firmelor.

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , , | Leave a comment

Strategii de reducere a costurilor in perioade dificile -Episod 3

Optimizarea si reducerea costurilor este o cerinta continua in cadrul multor firme chiar si in conditii normale ale economiei pentru ca firmele sa poata sa ramana profitabile sau sa-si creasca profitabilitatea.

Atunci cand vorbim de momente dificile cum ar fi scadere economica sau criza reducerea costurilor devine o necesitate atat pentru firme mici cat si corporatii.

Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , , , | Leave a comment

Strategii de reducere a costurilor in perioade dificile sau criza -Episod 2

Optimizarea si reducerea costurilor este o cerinta continua in cadrul multor firme chiar si in conditii normale ale economiei pentru ca firmele sa poata sa ramana profitabile sau sa-si creasca profitabilitatea.

Atunci cand vorbim de momente dificile cum ar fi scadere economica sau criza reducerea costurilor devine o necesitate atat pentru firme mici cat si corporatii pentru ca in aceste momente firmele vor trebui sa faca un shift de la obiectivul de  crestere a profitului (care nu mai e fezabil) la obiectivul de continuare a activitatii si supravietuire.

Iti propun o serie de articole cu strategii de reducere a costurilor si optimizarea Cash Flow-ului in situatii dificile.

Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei | Tagged , , | Leave a comment

Strategii de reducere a costurilor in perioade dificile sau criza -Episod 1

Optimizarea si reducerea costurilor este o cerinta continua in cadrul multor firme chiar si in conditii normale ale economiei pentru ca firmele sa poata sa ramana profitabile sau sa-si creasca profitabilitatea.

Atunci cand vorbim de momente dificile cum ar fi scadere economica sau criza reducerea costurilor devine o necesitate atat pentru firme mici cat si corporatii pentru ca in aceste momente firmele vor trebui sa faca un shift de la obiectivul de  crestere a profitului (care nu mai e fezabila) la obiectivul de continuare a activitatii si supravietuire.

Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei | Tagged , , , | Leave a comment

Cat de mult trebuie sa vindem pentru ca firma sa fie profitabila?

Dorinta oricarei afaceri sau antreprenor este sa vinda cat mai mult dar cu totii stim ca acest obiectiv nu este usor de atins, chiar si pentru simplu fapt, caci intotdeauna vor exista firme concurente care vor acelasi lucru si la sfarsitul zilei ne luptam pe aceiasi piata si pe aceiasi clienti.

O intrebare mai potrivita, in acest context, este cat trebuie sa vindem ca sa trecem de pe pozitie de pierdere pe profit (acest punct este denumit Breakeven Point/ sau Punctul de Profit Zero) si cat trebuie sa vindem ca sa atingem profitul dorit. Si nu in ultimul rand dupa cat timp de la initierea afacerii atingem acest punct critic?

Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , | Leave a comment