Cateva ganduri despre criza Coronavirus si niste statistici

M-am gandit in ultimul timp la mesajele care le trimit catre voi prin newsletter-ul Finance-Edu si prin care doresc sa ajut cat mai multe firme, specialisti financiari, antreprenori si manageri.

Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Impresii, Managementul Riscurilor/Audit | Leave a comment

Cum controlam Cash Flow-ul firmei-Riscuri si solutii-Ep2

Firmele nu monitorizeaza situatia reala a Cash Flow-lui vs Cash Flow Estimat

Acest articol face parte din mini cursul gratuit “Cum controlam cash-ul firmei (Managementul Cash Flow-ului)”

Cash Flow Management este la fel de aplicabil firmelor in faza de start-up, mentinere sau dezvoltare si este o activitate critica pentru a evita situatia in care cash-ul (sau mai precis lipsa de cash din firma) ne controleaza el pe noi si ne conduce spre multe alte riscuri financiare.


Daca in vremuri de crestere sau stabilitate economica Cash-ul este un indicator important ce trebuie urmarit alaturi de Profit, in situatii de criza Cash-ul devine cel  mai important indicator pe care firmele trebuie sa-l monitorizeze. 


Pentru a te ajuta sa controlezi cash-ul din firma am identificat posibile cauze de ce o firma poate sa ramana in mod constant fara cash si recomandari pentru a evita aceste situatii.

  Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , | Leave a comment

Cum controlam Cash Flow-ul firmei-Riscuri si solutii-Ep1

Firmele nu fac proiectii viitoare ale Cash Flowului

In alte articole ti-am vorbit despre cat de important este ca firmele sa aiba control asupra Cash-ului, activitate pe care o denumim generic Cash Flow Management.

Cash Flow Management este la fel de aplicabil firmelor in faza de start-up, mentinere sau dezvoltare si este o activitate critica pentru a evita situatia in care cash-ul (sau mai precis lipsa de cash din firma) ne controleaza el pe noi si ne conduce spre multe alte riscuri financiare.


Daca in vremuri de crestere sau stabilitate economica Cash-ul este un indicator important ce trebuie urmarit alaturi de Profit, in situatii de criza Cash-ul devine cel  mai important indicator pe care firmele trebuie sa-l monitorizeze. 


Aceasta deoarece in perioade de criza pentru multe firme va fi greu sa-si seteze obiective de profitabilitate   iar incasarile de cash vor fi mai dificile datorita unui flux ingreunat in lant din economie care va pune o presiune asupra Cash-ului firmei.

Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , , | Leave a comment

Cheltuielile personale trecute pe firmă denaturează analiza financiară

De ce trecem cheltuielile personale pe cheltuielile firmei

Multe firme mici și mijlocii din România au obiceiul să înregistreze cheltuieli personale în cheltuielile firmei.

Acest obicei provine probabil din lipsa de disciplină a conducerii firmei și poate și din dorința de a scădea impozitul pe profit sau a-și deduce TVA-ul la anumite cheltuieli personale trecându-le prin firmă.

Această practică nu este legală și poate atrage amenzi în cazul unui control fiscal.

În plus, condițiile  de impozitare la profit în Romania se aplică doar firmelor cu cifră de afaceri mai mare de 1.000.000 Euro.

Microîntreprinderile, care sunt firme cu cifra de afaceri mai mică de 1 milion Euro,  sunt impozitate în funcție de cifra de afaceri cu un % între 1-3 % din cifra de afaceri (%-ul variază în funcție de numărul de angajați).

Mai mult de 90% din firmele din România intră în categoria IMM-uri adica microîntreprinderi. Astfel, acest obicei, în cazul microîntreprinderilor nici măcar nu va reduce costurile cu taxele.

Cheltuielile personale trecute pe cheltuielile firmei vor denatura analiza financiară a firmei

Mai există un argument în plus pentru care nu trebuie să treceți cheltuielile personale pe cheltuielile firmei.

M-am gândit la acest aspect de curând când am fost contactată de o firmă pentru a-i furniza o analiză financiară.

Analiza financiară ar trebui sa fie o practică constantă în cadrul firmelor pentru ca firma să știe cum performează în timp sau față de firme concurente dar și să fie atenționată din timp de anumite riscuri financiare cum ar fi:

  • lipsă de cash sau capital de lucru insuficient care va genera la randul lui lipsă de cash și incapacitate de plată a datoriilor,
  • profitabilitate scazută care la randul ei va genera necesitatea de atragere de noi fonduri in firmă (bani aduși de atreprenori sau împrumuturi)
  • gradul de indatorare mare al unei firme care la randul ei va genera un cost mare al îndatorării astfel va scădea profitul final și firma poate sa se afle in poziția de a nu mai putea sa susțină acest cost.

Chiar daca firmele nu calculează și monitorizează constant indicatorii financiari ca parte a analizei financiare atunci când conducerea firmei nu este mulțumită de rezultatele obținute iși va pune problema de a face ceva pentru a optimiza afacerea din perspectivă financiară.

Ti-a placut articolul? Aboneaza-te la newsletter-ul finance-edu (click aici), canal de educatie financiara pentru cresterea performantei si succesul afacerilor

Atunci vor apela probabil la un consultant in Management Financiar pentru a-i ajuta.

Consider că orice consultant pentru a propune niște soluții de optimizare a afacerii trebuie să pornească prin a face o analiză financiară a firmei pe 1-2 ani pentru a observa care este performanța actuală firmei, care reprezintă un screening al afacerii pentru a observa ariile unde lucrurile merg bine si ariile unde există riscuri financiare.

Asadar dacă vrem să optimizăm o firmă trebuie să începem cu o analiză financiară.

Însă  firmele care au această practică de a trece cheltuielile personale prin firmă nu pot sa facă o analiză relevantă a performanței firmei și a stării de sănătate a firmei deoarece cifrele financiare sunt denaturate din cauza cheltuielor personale.

Sa luam un exemplu:

Una dintre ariile importante pe care le analizăm în cadrul analizei financiare este analiza profitabilitații prin prisma indicatorilor de profitabilitate. Prin intermediul analizei indicatorilor de profitabilitate managementul monitorizează și analizeză profitabilitatea pe diferite nivele cum ar fi:

Marja comercială: Ne indică  valoarea sau profitabilitea rămasă după ce scădem din cifra de afaceri costul bunurilor sau serviciilor vândute.

Marja comercială ne ajută să identificăm profitabilitatea firmei din perspectica calității produselor și serviciilor și a aprecierii lor pe piață respectiv a prețului la care putem să vindem produsele sau serviciile și a costului la care putem să le achiziționăm sau să le producem.

Marja operatională: Ne indică  valoarea sau profitabilitea rămasa dupa ce scădem din cifra de afaceri toate costurile operaționale dar fară să includem costurile financiare și cu impozitarea. În costurile operaționale pe langă costul bunurilor și serviciilor includem toate celelalte costuri pe care firma trebuie să le angajeze pentru a-și desfașura activitatea.

Ne ajută să identificăm profitabilitatea firmei atât din perspectiva aprecierii produselor și serviciilor furnizate cat și a eficienței celorlalte costuri operaționale. Altfel spus care este eficiența operatională a firmei.

Marja profitului net: Arată profitabilitea finală după ce scădem din cifra de afaceri toate costurile:

Ne ajută sa identificăm profitabilitatea finală a firmei atât din perspectivă operațională cât și a structurii surselor de finanțare și a politicii fiscale.

În funcție de care este categoria de cheltuieli în care se inregistrează cheltuielile

personale acești 3 indicatori vor arăta o valoare denaturată care nu mai reprezintă profitabilitatea reală a firmei.

De asemenea și celelalte grupe de indicatori financiari relevanți pentru orice firmă vor fi denaturați:

  • Indicatorii de lichiditate: ne arată capacitatea activelor din cadrul entitații de a se transforma in bani, fara riscuri.
  • Indicatori de solvabilitate/ de indatorare: indică capacitatea firmei de a-și plăti datorille
  • Indicatori de rentabilitate: indică capacitatea firmei de a genera un profit bun în raport cu cifra de afaceri sau resursele consumate (capitaluri proprii sau total active).

In concluzie, analiza financiară este un instrument important pentru ca firma sa-și monitorizeze constant performanța financiară și potențiale riscuri financiare.

Chiar dacă firma nu a facut pană acum o analiză financiară dacă se dorește o optimizare a  afacerii analiza financiară trebuie sa fie întotdeauna un punct de pornire “ Unde se afla compania acum” pe ce arii stă bine și ce arii trebuie să îmbunătățească.

De fiecare dată când facem o analiză financiara a firmei trebuie să validăm mai întâi căci firma nu are cheltuieli personale semnificative trecute pe firmă (evident dacă există cheltuieli personale dar sunt sume mici acestea nu vor impacta major indicatorii financiari).

Dacă nu realizăm acest lucru și nu excludem din analiză cheltuielile personale firma poate lua decizii incorecte în baza unor indicatori denaturați.

Monitorizati performanța firmei? Ce instrumente folosiți în acest scop?

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , | Leave a comment

Pregatirea bugetului firmei -abilitate critica pentru Profesionistii Financiari

Orice firma care vrea sa-si creasca profitabilitatea va lua in considerare implementarea unui proces de bugetare.

Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , | Leave a comment

7 pași simpli prin care poți să implementezi bugetul firmei


Un coleg consultant îmi povestea căci întreabă antreprenorii și managerii dacă lucrează cu bugete. În cele mai multe cazuri aceștia nu lucrează cu acest instrument și îl percep ca pe ceva foarte complicat de care se cam feresc.

În rândul firmelor mici și mijlocii din România există o temere față de buget.

Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , , | Leave a comment

3 tehnici de Controlling pentru maximizarea profitului



Fie ca esti profesionist financiar,  manager, sau antreprenor faci constant eforturi de a creste performantele firmei.

Insa, de multe ori, in loc sa atingeti acest obiectiv nu va confruntati cu probleme de genul?

Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , , | Leave a comment

Am vorbit la BizliveTV despre Buget

Am avut placerea sa fiu invitata celor de la Bizilive TV in cadrul emisiunii Departamentul Financiar pentru a vorbi despre unul din subiectele care imi plac, Bugetul companiei.

Am explicat de ce este important bugetul pentru orice companie si cum implementam un proces de bugetare.  Consider Bugetul unul din instrumentele cheie in maximizarea performantelor financiare ale firmei.

De aceea am creat un program de training despre Tehnici de maximizare a performatei financiare prin Planificare si Control Bugetar (vezi detalii aici) adresat  managerilor, antreprenorilor si profesionistilor.

Bizilive TV este prima televiziune digitală din România dedicată dezvoltării afacerilor și dezvoltării personale. Va recomand cu caldura interviurile lor din care poti afla informatii foarte utile in fiecare domeniu cheie dintr-o firma: Marketing, Financiar, Juridic, HR.
Gasesti aici interviul Link.
Daca doresti poti sa-mi lasi un comentariu.

 

 

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , | Leave a comment

Bugetul-GPS-ul firmei spre performanta dorita

De ce avem nevoie de un proces de bugetare?

Ati intalnit firme care nu au o viziune clara unde vor sa ajunga din perspetiva profitabilitatii si care sunt pasii si resursele necesare pentru a reusi?

Ele nu isi planifica obiectivele financiare pe termen mediu si lung iar activitatea este desfasurata in baza deciziilor de moment. Neavand o planificare unde vor sa ajunga atunci chiar daca monitorizeaza rezultatele nu le pot compara versus plan.

Inevitabil in acest caz atat riscurile cat si oportunitatile nu vor fi detectate sau vor fi detectate foarte tarziu, costurile de corectie in acest caz vor fi foarte mari, uneori prea tarziu pentru a fi corectate. Profitabilitatea si continuitatea firmei vor fi afectate in sens negativ.

Daca nu mai doresti ca performanta firmei sa fie la voia intamplarii si a deciziilor de moment trebuie sa te gandesti la solutii.

Solutia in acest sens o reprezinta planificarea si controlul bugetar iar instrumentul folosit: Bugetul companiei.

Procesul de bugetare este critic pentru performanta si stabilitatea financiara a unei firme si reprezinta instrumentul prin care firmele isi planifica si controleaza operatiunile.

Desigur rezultatele reale vor fi diferite fata de buget dar monitorizarea real versus plan este un instrument cheie pentru a identifica riscuri si oportunitati si a lua deciziile de business cele mai bune in functie de situatiile aparute.

Nu trebuie privit ca un instrument pur de control si nu trebuie sa fie un instrument rigid atunci cand este implementat in companie.

Bugetul, GPS-ul firmei spre performanta dorita

 

Din multe puncte de vedere procesul de bugetare poate fi comparat, ca si utilitate, cu un GPS utilizat intr-o calatorie pe un drum necunoscut. De ce spunem asta?

Viitorul unei afaceri este un drum necunoscut si dificil din multe privinte.

Daca vrei sa inveti tehnici de maximizare a performantei firmelor prin planificare si control bugetar ti-am pregatit Trainingul online cu exemple practice Planificare si Control Bugetar. Click aici pentru detalii.

Bugetul este ca un GPS care ajuta compania sa-si planifice si sa-si monitorizeze constant drumul spre atingerea obiectivelor.

Ca si GPS-ul care ne ajuta sa ne planificam ruta cea mai buna pentru a ajunge la o anume destinatie bugetul ne ajuta:

  • Sa planificam activitatea viitoare a afacerii in linie cu strategia generala si obiectivele propuse si sa determinam resurselor necesare: materiale, umane, bani (Bugetele operationale)
  • Sa transpunem aceasta planificare in perspectiva financiara: estimare venituri, costurile si profit planificat (Contul de Profit si Pierdere Bugetat)
  • Sa monitorizam si sa analizam continuu evolutia reala a firmei versus ce am planificat rezultand semnale rapide in baza carora managementul poate lua masurile necesare pentru deviatii atat negative cat si pozitive
  • Similar cu GPS-ul care ne atentioneza ca am luat-o pe un drum gresit sau ca am depasit viteza la fel si bugetul ne atentioneaza diverse riscuri: depasirea limitei de cheltuieli, venituri sub asteptari, cash insuficient si se pot lua rapid masuri corective.

Pe langa aceasta bugetul:

  • reprezinta un instrument util in masurarea performantei in cadrul firmei si recompensarea angajatilor in functie de atingerea obiectivelor (cu conditia ca acestia sa considere ca bugetul este realist si sa fie tinuti responsabili pentru rezultatele care sunt in controlul lor)
  • reprezinta un instrument de coordonare a diverselor activitati in cadrul firmei.
  • promoveaza eficienta si previne risipa sau pierderile

Bugetul este un proces complex care implica numeroase imputuri de la diferite departamente din cadrul organizatiei si negocieri multiple intre multe persoane din cadrul organizatiei.

Daca nu exista responsabilitati clare (ideal documentate printr-o procedura la nivelul firmei) atunci bugetul poate sa fie un exercitiu dificil, care necesita prea mult timp si care rezulta intr-un output care nu este valoros.

Responsabilitati in procesul de bugetare

Coordonarea  procesului de planificare si monitorizare a performantei financiarea a firmei este in sarcina departamentul Financiar Contabil sau Controlling dar pentru un proces eficient trebuie sa existe o buna comunicare intre Profesionistii Financiari si Managerii Non-Financiari (Operationali).

Managerii Operationali:

  • sunt responsabili pentru planificarea si controlul performantei firmei in ariile din responsabilitate.
  • sunt evaluati si vor avea obiective legate de controlul costurilor si imbunatatirea profitului la nivelul centrelor de responsabilitate

Dept Fin-Contabil si Controlling

  • responsabili cu coordonarea procesului de planificare si monitorizare a performantei financiare a firmei
  • responsabili cu furnizarea rapoartelor financiare care sprijina managerii in luarea deciziilor

Pre-conditiile unui proces de  bugetare eficient:

  • comunicare eficienta intre Managerii Financiari si Managerii Operationali
  • Managerii Non Financiari trebuie sa cunoasca concepte de baza in planificarea si controlul performantei firmei, abilitati de analiza si interpretare rapoarte financiare pentru luarea deciziilor manageriale
  • Profesionistii Financiari trebuie sa cunoasca concepte de baza in planificarea si controlul performantei, sa inteleaga modelul de business al firmei, procesele si activitatile din spatele cifrelor si a Excelurilor.

Aveti implementat deja procesul de bugetare?

Vrei sa primesti articole similare cu tehnici si strategii de Controlling si Management Financiar pentru cresterea performantei afacerii? (click aici).

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , , , | Leave a comment

De ce unele afaceri au succes iar altele nu reusesc sa performeze

Ca si antreprenor sau manager de afaceri doresti ca firma sau ariile din responsabilitate sa aiba un profit cat mai bun, ideal in crestere de la o perioada la alta.

Insa viitorul oricarei afaceri este un drum necunoscut si dificil din multe privinte. Daca acest obiectiv nu este corespunzator planificat si controlat el va ramane pentru multe firme doar un vis sau o dorinta neimplinita.

Profit

Continue reading

Posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Dezvoltare Personala, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit | Tagged , , , , , | Leave a comment