Top 4 Indicatori pentru a controla profitabilitatea firmei

Firmele nu trebuie sa munceasca mai mult ci sa-si creasca eficienta operationala care din perspectiva financiara se va transpune in cresterea profitabilitatii.

Mediul de afaceri este competitiv, mediul politic si legislativ neprietenos, economia trece prin momente de crestere, stagnare sau criza. Si atunci ce trebuie sa faca firmele pentru a atinge acest obiectiv ambitios.

La modul general si simplist multe firme si manageri considera ca pot rezolva problema profitabilitatii daca reusesc sa-si vanda produsele si serviciile sau daca cresc volumul vanzarilor.

Dar nu este asa.

Vanzarile reprezinta doar unul din factorii care influenteaza profitul, concentrarea exclusiva pe acest factor si lipsa unei analize adecvate a diferitelor scenarii planificate pentru a se alege scenariul cel mai eficient cat si lipsa monitorizarii profitabilitatii realizate vor pune firma in situatia de a avea profituri sub asteptari si in plus nu se vor cunoaste cauzele acestor rezultate sub asteptari.

Pentru a depasi acest impediment firmele trebuie sa monitorizeze profitabilitatea folosind minimum 4 indicatori:

  • Marja bruta sau (marja comerciala)
  • Profitul operational
  • Profitul net
  • Ratele de profitabilitate (sau ratele de rentabilitate)

 Marja comerciala:

Ne indica  valoarea sau profitabilitea ramasa dupa ce scadem din cifra de afaceri costul bunurilor sau serviciilor vandute.

Marja comerciala = (Cifra de afaceri – Costul bunurilor sau serviciilor vandute)

Atentie nu este profitul final ci un indicator de profitabilitate intermediar.

Marja comerciala trebuie urmarita atat in valoare absoluta cat si procentuala. Spre examplu o firma cu Cifra de afaceri lunara de 250.000 RON are o marja comerciala lunara de 175.000 RON sau 70% din Cifra de afaceri.

Marja comerciala ne ajuta sa identificam profitabilitatea firmei din perspectica calitatii produselor si serviciilor si a aprecierii lor pe piata respectiv pretului la care putem sa vindem produsele sau serviciile si a costului la care putem sa le achizitionam sau sa le producem.

Evident firma va avea o marja cat mai buna daca reuseste sa vanda la un pret cat mai bun in comparatie cu costul bunurilor/serviciilor.

Profitul operational

Ne indica  valoarea sau profitabilitea ramasa dupa ce scadem din cifra de afaceri toate costurile operationale dar fara sa includem costurile financiare si cu impozitarea. In costurile operatioanale pe langa costul bunurilor si serviciilor includem toate celelalte costuri pe care firma trebuie sa le angajeze pentru a-si desfasura activitatea.

Profit operational = (Cifra de afaceri – Total costuri operationale)

Profitul operational (sau EBIT) trebuie urmarit atat in valoare absoluta cat si procentual. Spre examplu aceiasi firma are un profit operational de 75.000 RON sau 30% din Cifra de afaceri.

Ne ajuta sa identificam profitabilitatea firmei atat din perspectiva aprecierii produselor si serviciilor furnizate cat si a eficientei celorlalte costuri operationale. Altfel spus care este eficienta operationala a firmei.

Spre exemplu o firma poate avea produse de calitate din vanzarea carora sa castige o marja comerciala buna dar sa aiba costuri operationale prea mari ca urmare a unei organizari defectuase a activitatii si per total profitul operational sa fie unul slab.

Vrei sa fii primul care primeste articole si resurse gratuite pentru optimizarea financiara a firmei? Aboneaza-te la newsletterul Finance-edu.ro, canalul tau  de educatie financiara pentru succesul afacerii. (click aici).

Profitul net

Arata profitabilitea finala dupa ce scadem din cifra de afaceri toate costurile:

  • Costul bunurilor sau serviciilor vandute
  • Alte costuri operationale
  • Costuri financiare (ex. dobanzi)
  • Costuri cu impozitul pe profit

Profit net = (Cifra de afaceri – Total costuri)

Trebuie urmarit atat in valoare absoluta cat si procentual. Spre examplu aceiasi firma are un profit net de 30.000 RON sau 12% din Cifra de afaceri.

Ne ajuta sa identificam profitabilitatea finala a firmei atat din perspectiva operationala cat si a structurii surselor de finantare si a politicii fiscale.

Spre exemplu o firma poate avea produse de calitate din vanzarea carora sa castige o marja bruta buna si sa aiba costuri operationale echilibrate care sa-i permita sa aiba un profit operational bun.

Cu toate acestea ca urmare a faptului ca firma a apelat in mod excesiv la imprumuturi ca surse de finantare (are un grad de indatorare mare) are costuri cu dobanzile foarte mari si astfel profitul final este foarte mic sau putem vorbi chiar de o pierdere.

Ratele de profitabilitate (sau ratele de rentabilitate)

Monitorizarea profitului doar in mărime absoluta nu furnizeaza suficiente informatii pentru o analiza complexa a profitabilitatii firmei in special la volume diferite de activitate sau in comparatie cu firme similare (analiza benchmark).

De aceea pe langa indicatorii de profitabilitate in valoare absoluta se vor monitoriza si indicatori in valoare procentuala: ratele de profitabilitate denumite si ratele de rentabilitate. Acestea au avantajul unei comparabilitati mai bune in timp de la o perioada la alta, la diverse volume de activitate sau versus alte firme din industrie.

Ratele de rentabilitate sunt indicatori de performanta care compara un indicator de rezultate (profit sau pierdere)  in raport cu un indicator care reflecta un flux de activitate (cifra de afaceri, cheltuieli angajate) sau resurse consumate/investite (active totale, capital investit).

Putem face analogia cu 2 echipe de fotbal (echipa A vs echipa B) la care vrem sa comparam rezultatele. Pe de o parte putem urmari in cazul fiecarei echipe: cate goluri s-au dat in campionat, numarul de meciuri castigate, venituri din vanzarea jucatorilor. Dar putem cu adevarat sa le comparam daca patronul echipei A a investit in jucatori si in baza sportiva o suma de 250.000 Euro iar patronul echipei B a investit 1.000.000 Euro? Da putem sa calculam rezultatele celor 2 echipe raportate la capitalul investit/ costurile angajate si apoi sa le comparam pentru o imagine mai corecta a performantei.

Principalele rate de rentabilitate utilizate în analiza firmelor sunt: rata rentabilitatii comerciale, rata rentabilitatii costurilor, rata rentabilitatii economice si rata rentabilitatii financiare.

Rata rentabilităţii comerciale

Raportul dintre rezultatul obtinut si cifra de afaceri reprezintă rata rentabilitatii comerciale.

RRC =  Rezultat/ Cifra de Afaceri *100

In cazul rezultatului se pot folosi mai multi indicatori de profitabilitate: marja bruta, profitul operational, profitul net, explicati anterior si asadar primii 3 indicatori se vor calcula atat in valoare absoluta cat si in valoare procentuala.

Rata rentabilitatii costurilor

Evidentiaza profitabilitatea firmei in raport cu costurile angajate. Cu cat o firma reuseste sa obtina o profitabilitate mai buna la un volum de costuri cu atat este mai performanta.

Rata rentabilitatii costurilor =  Rezultat / Total costuri * 100

Rata rentabilitatii economice

Reflecta raportul intre rezultatul economic (profit sau pierdere) si mijloacele economice angajate pentru obţinerea acestuia, respectiv totalul activelor .

RRE =  Rezultat / Total active * 100

In cazul acestei rate ca rezultat se va lua in calcul cel mai adesea EBIT (Profitul inainte de impozitare si dobanzi).

Este un indicator care se foloseste des in practica internationala cunoscut sub denumirea de Return on Assets.

Rata rentabilitatii financiare

RRF este un indicator folosit des in practica internationala denumit Return on Equity.

Reflecta rentabilitatea investitiilor de capital ale actionarilor.

Se calculeaza ca raport intre Rezultatul net si capitalurile proprii.

RRF =    Rezultat / Capitaluri proprii * 100

Această rată constituie un indicator relevant în aprecierea pozitiei firmei pe piata. Firmele cu o rata buna sunt atractive pentru potentiali investitori deoarece aduc acestora o rentabiliate buna a banilor investiti.

Odata calculati cum folosim acesti indicatori?

Putem compara acesti indicatori in timp de la o perioada la alta sau versus alte firme din industrie si astfel putem identifica arii cu probleme  sau cu profitabilitate slaba pentru care se vor lua masuri de optimizare.

Nu mai doresti ca performanta firmei sa fie la voia intamplarii si a deciziilor de moment?

Daca vrei sa dobandesti flexibil si usor abilitati in ceea ce priveste monitorizarea si analiza profitabilitatii firmei, intelegerea rapoartelor financiare care sprijina managementul in controlul si optimizarea profitabilitatii acceseaza Trainingul online Max Profit.

This entry was posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s