Cum putem continua in situatia actuala de criza Coronavirus

Ne aflam cu totii intr-o situatie diferita de perioada de inainte de criza Coronavirus. In functie de cat de mult va dura aceasta criza ne asteptam si la o criza economica. In acest sens m-am gandit la idei prin care sa putem continua in aceasta situatie.

Intr-un articol anterior explicam caci in orice criza exista 3 faze.

In situatia actuala ne aflam in faza 1 a unei crize numita si “Focul” care este o perioada foarte perturbatoare pentru noi. (citeste aici articolul).

Este o perioada de panica si stres. Ne confruntam cu criza, cu efectele ei negative si nu stim cum sa ripostam. De retinut este faptul ca in aceasta perioada de stres la nivel ridicat nu suntem capabili sa luam decizii potrivite.

De aceea nu este bine sa luam decizii importante pripit cu privire la business-urile noastre din cel putin 2 motive:

  1. Cand suntem stresati nu gandim rational putem sa luam o decizie nepotrivita
  2. Nu stim cum va evalua criza, cat timp va dura, cum ne va afecta afacerea

Dar daca nu e recomandat sa luam decizii importante pripit nu va recomand nici strategia “nu fac nimic, inghet toata activitatea, stau si astept sa treaca”.

Ceea ce putem face si este recomandarea mea: sa va analizati afacerile in contextul actual si sa incercati sa va adaptati cat mai bine la noua realitate. Este important sa intelegeti ciclul si fazele oricarei crize deoarece istoria se repeta.

Asa cum explicam in acelasi articol (aici) cele 3 faze ale crizei sunt:
Faza 1: „Focul”.
Faza 2: „Tranzitia catre noua normalitate”
Faza 3 „Noua normalitate”

Ce putem sa invatam din asta:

Acum ne aflam in Faza 1 “Focul” si stim din exemplele din trecut ca va urma faza “Tranzitia catre normalitate” iar apoi faza 3 ” Noua normalitate”. Cert este ca dupa nu va mai fi la fel dar depinde de fiecare afacere sau angajat cum va putea sa-si gaseasca un drum, si cat de repede, spre o noua normalitate.

Din aceasta perspectiva m-am gandit si vreau sa impartasesc cu voi niste idei.

Regandeste afacerea ta in contextual actual.

Ca in orice moment (nu numai in criza) afacerea trebuie sa raspunda unei nevoi de a ajuta oamenii, sa furnizeze ceva de care oamenii au nevoie. Asta e o regula generala pentru afaceri nu numai in criza dar trebuie ca fiecare afacere / antreprenor sa regandesca acum afacerea pentru ca in ultimele saptamani au intervenit schimbari majore.

Gandeste schimbarile necesare in criza in functie de CERERE, modalitatea de livraremodul de organizare al angajatilor pentru continuarea activitatii.

Cazul 1: Nu mai exista CERERE pentru produsele/ serviciile furnizate:
Putem avea cazul in care nu mai exista cerere pentru produsele/ serviciile oferite deoarece oamenii in zilele acestea nu le mai cauta pentru ca nu sunt de stricta necesitate sau ca urmare a restrictiilor impuse. Exemplu: sectorul Horeca, Turism, Evenimente, Spectacole.

Solutie C1:
Chiar daca ce ai vandut pana ieri nu mai poti vinde vezi daca poti sa te adaptezi oferind produse / servicii conexe bussinesului tau (vezi cazul Farmec). De asemenea pentru aceste industrii se ofera ajutoare de stat (masuri fiscale si financiare anuntate de Guvern pentru a ajuta mediul de afaceri: Ordonanta 29 si 30/2020).

Cazul 2: Exista CERERE pentru produsele/serviciile furnizate dar furnizai aceste produse si servicii doar prin interactiune fata in fata cu clientul
Acest lucru nu se mai poate realiza ca urmare a restrictiilor cauzate de Coronavirus.
Exemplu: Saloane cometice, cursuri in sala de clasa, sevicii gym, restaurant, cafenele, desfasurare activitati recreative

Solutie C2:
Cred ca in acest sector criza va aduce o mare schimbare, mai ales daca va dura mai mult timp. Fiecare afacere in acest caz poate sa analizeze si sa vada daca poate sa ofere aceleasi servicii / sau servicii similare si conexe dar prin teleconferinte online/ video/ telefon/email.
Daca stai si te gandesti vezi ca multe din aceste servicii se pot oferi si intr-o noua modalitate (online).
Si in acest caz poti sa explorezi si sa vezi daca poti sa te adaptezi oferind produse/ servicii adiacente businessului tau si daca poti sa accesezi ajutoare de stat.

Cazul 3: Exista CERERE pentru produse/ servicii furnizate, NU trebuie sa le oferi prin interactiune fata in fata cu clientul DAR nu le mai poti oferi deoarece magazinele/locatiile care nu sunt de stricta necesitate s-au inchis.

Solutie C3:
Poate te-ai gandit si pana acum dar acum devine si mai important sa intri in online.  Incearca, daca este posibil, sa vinzi si sa livrezi aceste produse/ servicii si prin canalul online.
Deja multe magazine fac lucrul acesta si au prezenta offline (locatii fizice) si online si daca nu ai facut-o pana acum poate se dovedeste o solutie viabila pt tine.

Cazul 4: Exista CERERE pentru produse/ servicii furnizate, Nu trebuie sa le oferi fata in fata cu clientul DAR nu le mai poti oferi pentru ca e periculos sa continui sa chemi angajatii la birou (angajatii trebuie sa respecte regulile de izolare).

Solutie C4.
Adapteaza afacerea ta de la munca 100% din birou cu munca de la distanta (total sau partial).
In acest sens ma gandesc sa scriu un articol cu ce ai nevoie minim si cateva aplicatii utile pentru ca angajatii sa poata lucra de acasa dar da-mi un mesaj scurt de raspuns “Da, sunt interesat de un articol despre munca de le distanta” sa stiu daca ar fi de interes.

In perioada aceasta am citit despre multe firme care incearca sa se re-adapteze, sa ajute in lupta cu Coronavirus sau in demersul de a continua activitatea in conditiile de restrictii si izolare:

  • vezi cazul Farmec (care vor incepe productia de produse igienizante pentru maini si care se va concentra pe cercetarea şi dezvoltarea unor noi dezinfectanţi),
  • fabrici de confectii (care au inceput sa produca masti si halate de protectie),
  • restaurante si cafenele (care livreaza produsele acasa),
  • teatrul Tandarica ofera acces la spectacole online
  • traineri si coacheri care au mutat sedintele in online,
  • Google care ofera tuturor utilizatorilor pachetului Gsuite- aplicatia Hangouts Meet (pentru sedinte, teleconferinte online)- gratuit pana la 1 July 2020,
  • Ford colaboreaza cu 3M si GE Healthcare pentru a incepe productia de echipament medical si de protectie (masti, ventilatoare) pentru personalul din spitale.

Depinde de fiecare dintre noi, atat ca firma sau angajat, sa gaseasca cele mai bune idei pentru a se adapta la noua situatie.

Daca aveti si alte idei sau exemple reale va rog sa-mi scrieti aceste exemple ele pot fi inspirationale si mobilizatoare pentru mediul de afaceri si pentru noi toti.

Aveti grija de voi si familie si cautati cele mai bune solutii pentru o “tranzitie catre o noua normalitate”.

This entry was posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Riscurilor/Audit and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s