Cheltuielile personale trecute pe firmă denaturează analiza financiară

De ce trecem cheltuielile personale pe cheltuielile firmei

Multe firme mici și mijlocii din România au obiceiul să înregistreze cheltuieli personale în cheltuielile firmei.

Acest obicei provine probabil din lipsa de disciplină a conducerii firmei și poate și din dorința de a scădea impozitul pe profit sau a-și deduce TVA-ul la anumite cheltuieli personale trecându-le prin firmă.

Această practică nu este legală și poate atrage amenzi în cazul unui control fiscal.

În plus, condițiile  de impozitare la profit în Romania se aplică doar firmelor cu cifră de afaceri mai mare de 1.000.000 Euro.

Microîntreprinderile, care sunt firme cu cifra de afaceri mai mică de 1 milion Euro,  sunt impozitate în funcție de cifra de afaceri cu un % între 1-3 % din cifra de afaceri (%-ul variază în funcție de numărul de angajați).

Mai mult de 90% din firmele din România intră în categoria IMM-uri adica microîntreprinderi. Astfel, acest obicei, în cazul microîntreprinderilor nici măcar nu va reduce costurile cu taxele.

Cheltuielile personale trecute pe cheltuielile firmei vor denatura analiza financiară a firmei

Mai există un argument în plus pentru care nu trebuie să treceți cheltuielile personale pe cheltuielile firmei.

M-am gândit la acest aspect de curând când am fost contactată de o firmă pentru a-i furniza o analiză financiară.

Analiza financiară ar trebui sa fie o practică constantă în cadrul firmelor pentru ca firma să știe cum performează în timp sau față de firme concurente dar și să fie atenționată din timp de anumite riscuri financiare cum ar fi:

  • lipsă de cash sau capital de lucru insuficient care va genera la randul lui lipsă de cash și incapacitate de plată a datoriilor,
  • profitabilitate scazută care la randul ei va genera necesitatea de atragere de noi fonduri in firmă (bani aduși de atreprenori sau împrumuturi)
  • gradul de indatorare mare al unei firme care la randul ei va genera un cost mare al îndatorării astfel va scădea profitul final și firma poate sa se afle in poziția de a nu mai putea sa susțină acest cost.

Chiar daca firmele nu calculează și monitorizează constant indicatorii financiari ca parte a analizei financiare atunci când conducerea firmei nu este mulțumită de rezultatele obținute iși va pune problema de a face ceva pentru a optimiza afacerea din perspectivă financiară.

Vrei sa cresti performantele financiare ale firmei? Descarca gratuit mini cursul ”Cum puteti controla si maximiza profitului firmei

Atunci vor apela probabil la un consultant in Management Financiar pentru a-i ajuta.

Consider că orice consultant pentru a propune niște soluții de optimizare a afacerii trebuie să pornească prin a face o analiză financiară a firmei pe 1-2 ani pentru a observa care este performanța actuală firmei, care reprezintă un screening al afacerii pentru a observa ariile unde lucrurile merg bine si ariile unde există riscuri financiare.

Asadar dacă vrem să optimizăm o firmă trebuie să începem cu o analiză financiară.

Însă  firmele care au această practică de a trece cheltuielile personale prin firmă nu pot sa facă o analiză relevantă a performanței firmei și a stării de sănătate a firmei deoarece cifrele financiare sunt denaturate din cauza cheltuielor personale.

Sa luam un exemplu:

Una dintre ariile importante pe care le analizăm în cadrul analizei financiare este analiza profitabilitații prin prisma indicatorilor de profitabilitate. Prin intermediul analizei indicatorilor de profitabilitate managementul monitorizează și analizeză profitabilitatea pe diferite nivele cum ar fi:

Marja comercială: Ne indică  valoarea sau profitabilitea rămasă după ce scădem din cifra de afaceri costul bunurilor sau serviciilor vândute.

Marja comercială ne ajută să identificăm profitabilitatea firmei din perspectica calității produselor și serviciilor și a aprecierii lor pe piață respectiv a prețului la care putem să vindem produsele sau serviciile și a costului la care putem să le achiziționăm sau să le producem.

Marja operatională: Ne indică  valoarea sau profitabilitea rămasa dupa ce scădem din cifra de afaceri toate costurile operaționale dar fară să includem costurile financiare și cu impozitarea. În costurile operaționale pe langă costul bunurilor și serviciilor includem toate celelalte costuri pe care firma trebuie să le angajeze pentru a-și desfașura activitatea.

Ne ajută să identificăm profitabilitatea firmei atât din perspectiva aprecierii produselor și serviciilor furnizate cat și a eficienței celorlalte costuri operaționale. Altfel spus care este eficiența operatională a firmei.

Marja profitului net: Arată profitabilitea finală după ce scădem din cifra de afaceri toate costurile:

Ne ajută sa identificăm profitabilitatea finală a firmei atât din perspectivă operațională cât și a structurii surselor de finanțare și a politicii fiscale.

În funcție de care este categoria de cheltuieli în care se inregistrează cheltuielile

personale acești 3 indicatori vor arăta o valoare denaturată care nu mai reprezintă profitabilitatea reală a firmei.

De asemenea și celelalte grupe de indicatori financiari relevanți pentru orice firmă vor fi denaturați:

  • Indicatorii de lichiditate: ne arată capacitatea activelor din cadrul entitații de a se transforma in bani, fara riscuri.
  • Indicatori de solvabilitate/ de indatorare: indică capacitatea firmei de a-și plăti datorille
  • Indicatori de rentabilitate: indică capacitatea firmei de a genera un profit bun în raport cu cifra de afaceri sau resursele consumate (capitaluri proprii sau total active).

In concluzie, analiza financiară este un instrument important pentru ca firma sa-și monitorizeze constant performanța financiară și potențiale riscuri financiare.

Chiar dacă firma nu a facut pană acum o analiză financiară dacă se dorește o optimizare a  afacerii analiza financiară trebuie sa fie întotdeauna un punct de pornire “ Unde se afla compania acum” pe ce arii stă bine și ce arii trebuie să îmbunătățească.

De fiecare dată când facem o analiză financiara a firmei trebuie să validăm mai întâi căci firma nu are cheltuieli personale semnificative trecute pe firmă (evident dacă există cheltuieli personale dar sunt sume mici acestea nu vor impacta major indicatorii financiari).

Dacă nu realizăm acest lucru și nu excludem din analiză cheltuielile personale firma poate lua decizii incorecte în baza unor indicatori denaturați.

Monitorizati performanța firmei? Ce instrumente folosiți în acest scop?

This entry was posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s