3 tehnici de Controlling pentru maximizarea profitului

Orice firma doreste sa aiba un profit cat mai bun pe care sa-l imbunateasca in timp.

Ca manager intr-o firma esti evaluat si vei avea obiective legate de controlul costurilor si imbunatatirea profitului la nivelul centrelor de responsabilitate. Fara instrumentele potrivite nu vei avea o misiune usoara.

Ca antreprenor intr-o firma mica sau mijlocie din Romania deseori te lupti sa o scoti la capat ca sa poti plati toate taxele, cheltuielile si la sfarsitul lunii sa realizezi in plus si profit.

Daca urmaresti profitabilitatea firmei vezi ca sunt luni cand ai un profit dar in alte luni esti pe pierdere sau iti vine greu sa platesti datoriile din lipsa de cash. Nu intelegi care este cauza acestor variatii, ce a mers bine in firma si ce nu a mers bine si ce ar trebui sa faci ca firma sa aiba un profit previzibil si constant.

Ce tehnici pot aplica managerii pentru controlul profitabilitatii?

Un instrument util pentru managerii financiari si operationali in controlul si optimizarea profitului il reprezinta tehnicile de Controlling si Management Financiar.

Firmele si managerii pot folosi aceste tehnici pentru a planifica diverse obiective financiare (exemplu: cresterea profitului cu 5%) si pentru a controla  atingerea acestor obiective.

De aceea este important ca managerii si profesionistii din cadrul firmelor sa posede abilitati de planificare si control a performantei financiare.

In acest articol prezint 3 Tehnici de Controlling pentru maximizarea profitului

  1. Planificare si control bugetar (Procesul de bugetare)

 Daca firma are un anumite obiective (ex. cresterea profitabilitatii cu 5%) si nu planifica realizarea acestora prin intermediul bugetului va  avea dificultati in atingerea obiectivelor propuse. ” Un obiectiv fara un plan ramane doar un vis”.

Bugetul este ca o harta sau un GPS care ajuta compania sa-si planifice drumul spre atingerea obiectivelor si in al-II-lea rand sa monitorizeze constant daca este pe drumul cel bun.

Bugetarea implica planificarea si controlul resurselor necesare (umane, materiale, financiare, investitii) precum si a rezultatelor obtinute.

Ajuta compania sa-si planifice pe termen scurt si lung veniturile, costurile, profitabilitatea si sa-si reduca costurile care nu sunt in linie cu scopurile propuse.

Prin bugertare se stabilesc tinte in functie de care se va masura si recompensa performanta in companie.

Bugetul reprezinta instrumentul managerilor in controlul activitatii si cresterea performantei.

Monitorizarea rezultatelor reale versus buget denumita control bugetar permite controlul costurilor, veniturilor si a profitului si luarea unor decizii ca raspuns la oportunitati si riscuri ce apar.

  1. Monitorizarea profitabilitatii interne pe centre de responsabilitate

Daca firma monitorizeaza doar performanta totala, profitul si pierderea firmei dupa cum este cazul, nu va avea suficiente informatii pentru a identifica cauzele care au stat la baza unei performante bune sau slabe.

Pentru maximizarea profitabilitatii firma trebuie sa identifice care sunt segmentele de business/produsele  care sunt profitabile si cele mai putin profitabile sau in pierdere.

Profitabilitatea diverselor arii va fi analizata atat de la o perioada la alta cat si versus buget.

Astfel se pot identifica ariile care au avut un impact pozitiv in profit precum si cele care au tras profitul in jos.

Atunci cand firma isi planifica niste obiective generale (exemplu o profitabilitate de X’000 Euro) acestea sunt cascadate ca responsabilitate catre diverse segmente de business. Astfel bugetul general P&L (Profit si Pierdere) se va detalia la nivel de centre de responsabilitate (centre de cost / profit/ investitii) si manageri responsabili.

Realizarea bugetului la nivel de arii de responsabilitate va ajuta firma in urmarirea si atingerea obiectivelor la nivelul managerilor responsabili. Daca obiectivul general de profitabilitate nu este impartit pe centre de responsabilitate si apoi monitorizat  este foarte putin probabil sa se realizeze.

Ulterior rezultatele reale vor fi monitorizate prin intermediul rapoartelor P&L de profitabilitate pe centre de responsabiliate. Aceasta analiza este foarte importanta pentru actionari si management pentru ca acestia sa ia decizii corecte de imbunatatire  a profitabilitatii sau de corectie cand rezultatele sunt sub asteptari.

De asemenea aceasta monitorizare permite masurarea si recompensarea performantei in companie in functie de rezultate.

Pentru ca firma sa poata monitoriza profitabilitatea interna exista cateva preconditii:

  • Firma trebuie sa fie organizata pe centre de responsabilitate si sistemul contabil sa urmareasca rezultatele la nivel de centru de responsabilitate
  • Bugetul trebuie realizat si pe centre de responsabilitate nu doar pe total firma
  • Sa exista dezvoltate rapoarte manageriale care monitorizeaza costuri/venituri/ profit pe arii de responsabilitate/unitati de business
  1. Controlul si optimizarea costurilor (Managementul costurilor)

O prima faza importanta in controlul si optimizarea costurilor o reprezinta planificarea costurilor care se realizeaza prin procesul de bugetare.

A doua faza in managementul costurilor o reprezinta controlul costurilor (monitorizarea costurilor reale versus buget, analiza variatiilor si masuri de corectie).

Pentru controlul costurilor monitorizarea costurilor pe centre de responsabilitate este un instrument important.

Pentru o bugetare corecta a costurilor managerii trebuie sa cunoasca principalele tipuri de costuri: costuri variabile versus costuri fixe si costuri directe versus costuri indirecte.

Analiza cost-volum –profitabilitate (CVP) este, de asemenea, un instrument important in planificare pentru ca ajuta managerii sa simuleze si sa analizeze  diverse scenarii de business din perspectiva profitului pentru a putea selecta optinunea cea mai profitabila.

Astfel managerii vor sti :

  • Ce vanzari trebuie sa aiba o firma pentru a atinge pragul de profit zero (venituri = cheltuielile iar profitul este zero)
  • Ce vanzari trebuie sa aiba o firma pentru a atinge un profit targetat
  • Care este rata marjei comerciale de siguranta (cat pot scadea vanzarile) pana cand firma intra pe pierdere
  • Cum se analizeaza impactul in profitabilitate a unor schimbari (de pret, costuri) prin analiza CVP

Pentru firmele de productie calculatie costurilor de productie cat mai corecta este importanta in deciziile legate de politica de preturi si determinarea produselor “vedeta” (cele mai profitabile).

Fiecare din aceste 3 tehnici sunt critice pentru orice firma atunci cand vine vorba de optimizarea profitului.

In cadrul trainingului Planificare si Control Bugetar inveti aceste 3 tehnici de Controlling. In plus in Modulul 1 inveti cum masori performanta firmei. Vei intelege si vei putea analiza celor trei rapoarte financiare (Bilant, Cont Profit si Pierdere si Cash Flow) care monitorizeaza performanatele firmei (Detalii despre curs AICI).

Cursul se adreseaza echipelor din companii care au responsabilitati financiare, de bugetare, controlling costuri si profitabilitate in obiectivele lor de evaluare.

Fie ca esti: profesionist financiar, manager non-financiar, manager general sau antreprenor acest curs te ajuta in cresterea si controlul performantei financiare.

This entry was posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s