Cum poti sa validezi ideea de afaceri si sa o transformi intr-o afacere de succes

Ca antreprenor sau manager de afacere de multe ori esti cuprins de o euforie specifica cand ai o noua idee de afacere. Acest lucru este perfect si reprezinta motivatia din spatele multor afaceri de succes.

Dar ti s-a intamplat sa demarezi afacerea si apoi sa apara multe probleme care te-au luat total prin surprindere.

  • Investitia a fost mult mai mare decat ai crezut
  • Produsele sau serviciile oferite nu s-au vandut cat te-ai fi asteptat
  • Au existat multe momente cand ai ramas fara cash
  • Per total profitabilitatea firmei a fost mica
  • Ai constatat ca exista multe alte firme care au oferte similare si nu ai reusit sa  te diferentiezi si nici sa vinzi suficient

Care este una dintre posibilele cauze?

Demararea unei idei de afaceri este o decizie importanta care necesita mult curaj si perseverenta, investitie de timp si bani si care trebuie foarte bine analizata. Lipsa unei analize si planificari prealabile pot genera ulterior o serie de probleme si riscuri neasteptate.

Ca antreprenor ti-ai facut temele inainte sa demarezi afacerea?

Ideea de afacere la o prima faza poate parea interesanta dar pusa pe hartie si analizata se poate dovedi neviabila din anumite motive: investitie prea mare pe care antreprenorul nu o poate sustine, profitabilitate mica din vanzari, produse similare existente pe piata si o competitie prea mare care vor face dificile vanzarile sau vor pune presiune asupra pretului de vanzare si a profitului firmei.

Astfel daca  antreprenorii se bazeaza doar pe o idee de afacere buna, fie ea si inedita dar nu i-si fac temele inainte de a demara afacerea isi asuma un risc considerabil.

Cum poti sa validezi ideea de afaceri si sa o transformi intr-o afacere de succes?

Un instrument important pentru antreprenor pentru validarea ideii de afaceri si evitarea riscului de esec il reprezinta pregatirea Planului de Afaceri instrument care il ajuta pe antreprenor  sa valideze ideea de afaceri si sa planifice implementarea ei cu succes.

In cadrul Planului de afaceri se vor analiza ariile critice pentru o afacere asfel vom putea valida ideea de afacere si vom planifica implementarea ei cu succes.

Vrei sa primesti articole similare cu tehnici si strategii pentru cresterea performantei afacerii? (click aici).

Ce trebuie sa includa un Plan de Afaceri

Orice plan de afaceri trebuie sa includa in principal urmatoarele sectiuni:

  • Conceptul de afacere si strategia: aici se vor prezenta sectorul/industria in care se incadreaza respectiva afacere, tipul companiei, care sunt obiectivele propuse si care este strategia prin care planificam sa le atingem
  • Finantarea necesara: (care sunt fondurile necesare pentru a atinge obiectivele in baza prognozelor financiare)
  • Sectiunea Management (cine va conduce afacerea)
  • Sectiunea legata de produse/servicii (ce ne propunem sa vindem)
  • Sectiunea legata de piata si competitie (pe ce piata vom vinde si care este concurenta)
  • Sectiunea referitoare la strategia de marketing (cum identificam, atragem si fidelizam clientii)
  • Sectiunea financiara (care este performanta financiara prognozata)

 Sectiunea Management din Planul de Afaceri descrie cine va conduce afacerea. Aceasta sectiune poata sa fie foarte succinta in cazul unei afaceri de dimensiuni mici in care antreprenorul este si director general sau poate sa includa organigrama companiei, descrierea legaturilor intre departamente si experienta angajatilor importanti (in cazul unei organizatii mari).

Sectiunea Produse

In sectiunea Produse se vor descrie care sunt produsele sau serviciile pe care firma doreste sa le vanda. Aceasta sectiune devine foarte importanta deoarece indiferent de cat de puternica este echipa de management daca nu exista un produs/serviciu clar care sa atraga potentiali clienti atunci nu putem vorbi de o afacere. In aceasta sectiune se vor descrie produsele si caracteristicile care il diferentiaza de alte produse si il fac atragator pentru clienti.

Sectiunea Piata si Competitie

In sectiunea Piata si Competitie trebuiesc decrise in principal:

  • Industria din care face parte produsul si care este piata
  • Cercetarea pietei: trendurile, barierele legate de intrarea pe piata respectiva, competitorii, produsele similare si produsele substitut.

Succesul unei afaceri nu este direct proportional cu efortul depus. Nu este suficient sa muncim foarte mult, daca ne pozitionam intr-un sector gresit sau intr-un moment nefavorabil atunci va fi dificil sa dezvoltam aceasta afacere.

Sectiunea Strategia de Marketing

Strategia de Marketing va descrie modul in care se vor identifica si atrage potentialii clienti.

Sectiunea Financiara

Estimarea performanței financiare a afacerii este foarte importantă pentru validarea oricărei idei de afaceri. Această informație se regasește in cadrul sectiunii financiare.

Performanta financiara se reflecta prin prisma situatiile financiare prognozate unde se vor planifica:  profitabilitatea firmei, averea generata si miscarea cash-ului.

Situatiile Financiare ale afacerii includ:

  • Contul de profit si pierdere
  • Bilantul
  • si Situatia Cash Flow-lui.

Antreprenorii care demareaza o afacere fara a pregati in prealabil  un plan de afaceri, mai mult sau mai putin formalizat, pot intampina tot felul de probleme care ii vor lua prin surprindere si afacerea nu va putea sa-si atinga adevaratul potential.

Orice manager sau antreprenor poate dobandi aceste abilitati. Nu trebuie sa fii un expert in business pentru a analiza ariile de succes ale unei afaceri si a crea propriul plan de afaceri.

Ajut managerii si antreprenorii sa maximizeze profitabilitatea firmelor si sa previna riscurile financiare. Daca esti interesat de educatie financiara pentru succesul afacerii aboneaza-te la newsletterul Finance-edu.ro (click aici).

Advertisements
This entry was posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s