Firmele nu trebuie sa lucreze mai mult ci sa fie mai profitabile

Cum pot firmele sa-si creasca afacerea prin monitorizarea si controlul profitabilitatii.

V-ati confruntat cu acest gen de intrebari?

Am crescut vanzarile. De ce profitul a scazut? sau

Am introdus produse noi. De ce profitul a scazut?

Ca sa ai o afacere competitiva nu e suficient doar sa vinzi, chiar daca iti cresti vanzarile.

In mediul economic actual pentru orice firma care doreste sa performeze bine si sa-si pastreze o pozitie buna pe piata nu este suficient doar sa munceasca mai mult ( ex. sa-si creasca volumul de activitate) ci SA FIE MAI PROFITABILA.

De ce spun asta?

Competitia pe piata este puternica, criza a pus presiune si mai mare pe preturi, costuri, cash, atragere de fonduri, taxare. Competitorii pot veni oricand cu preturi mai mici si va pot strica planurile.

De aceea firma trebuie sa vanda cat mai mult dar nu orice si nu la orice pret.

Pentru a-si maximiza profitabilitatea firmele trebuie sa monitorizeze si sa maximizeze principalii  trei indicatori de profitabilitate:

Marja comerciala:

Firma trebuie sa vanda un mixt de produse care au o marja comerciala sau marja bruta buna

Marja comerciala ne indica  valoarea sau profitabilitea ramasa dupa ce scadem din cifra de afaceri costul bunurilor sau serviciilor vandute.

Atentie nu este profitul final ci un indicator de profitabilitate intermediar.

Marja comerciala ne ajuta sa identificam profitabilitatea firmei din perspectica calitatii produselor si serviciilor si a aprecierii lor pe piata respectiv pretului la care putem sa vindem produsele sau serviciile si a costului la care putem sa le achizitionam sau sa le producem. Analizand marja comerciala putem sa raspundem la intrebarea:

Produsele si serviciile pe care le vinde firma au o marja comerciala suficienta cat sa acopere celelalte costuri operationale si financiare si sa asigura si un profit final corespunzator.

Pentru a avea o marja comerciala cat mai buna firma va trebui sa reuseasca sa vanda bunurile la un pret cat mai bun in comparatie cu costurile de achizitie/productie a bunurilor.

Profitul operational

Firma trebuie sa fie eficienta din punct de vedere a costurilor operationale.

Profitul operational ne indica  valoarea sau profitabilitea ramasa dupa ce scadem din cifra de afaceri toate costurile operationale dar fara sa includem costurile financiare si cu impozitarea. In costurile operatioanale pe langa costul bunurilor si serviciilor includem toate celelalte costuri pe care firma trebuie sa le angajeze pentru a-si desfasura activitatea.

Monitorizarea profitului oprational ne ajuta sa identificam profitabilitatea firmei atat din perspectiva aprecierii produselor si serviciilor furnizate cat si a eficientei celorlalte costuri operationale. Altfel spus care este eficienta operationala a firmei.

Spre exemplu o firma poate avea produse de calitate din vanzarea carora sa castige o marja comerciala buna dar sa aiba costuri operationale prea mari ca urmare a unei organizari defectuase a activitatii si per total profitul operational sa fie unul slab.

Profitul net

Arata profitabilitea finala dupa ce scadem din cifra de afaceri toate costurile incluzand costurile financiare si taxare.

Ne ajuta sa identificam profitabilitatea finala a firmei atat din perspectiva operationala cat si a structurii surselor de finantare si a politicii fiscale.

Spre exemplu o firma poate avea produse de calitate din vanzarea carora sa castige o marja bruta buna si sa aiba costuri operationale echilibrate care sa-i permita sa aiba un profit operational bun.

Cu toate acestea ca urmare a faptului ca firma a apelat in mod excesiv la imprumuturi ca surse de finantare (are un grad de indatorare mare) are costuri cu dobanzile foarte mari si astfel profitul final este foarte mic sau putem vorbi chiar de o pierdere.

Odata calculati cum folosim acesti indicatori?

Putem compara acesti indicatori in timp de la o perioada la alta sau versus alte firme din industrie si astfel putem identifica arii cu probleme  sau cu profitabilitate slaba pentru care se vor lua masuri de optimizare.

Ce tehnici de monitorizare a profitabilitatii firmei folositi?

Advertisements
This entry was posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s