8 elemente cheie din Bilant pe care managementul trebuie sa le monitorizeze

Doriti sa cresteti performantele financiare ale firmei? si in acelasi timp sa preveniti riscurile financiare?

Puteti face acest lucru prin tehnici de analiza financiara a  informatiilor cheie din Bilantul Contabil.

Aboneaza-te la newsletterul Finance-edu.ro pentru a primi si alte articole (click aici).

Picture1

In acest articol voi vorbi despre 8 elemente cheie din Bilant si cum le monitorizam pentru cresterea performantei financiare.

O alta metoda de analiza financiara a firmei este prin prisma indicatorilor financiari (vezi aici articolul)

! Este important sa monitorizati aceste elemente in mod regulat (spre exemplu lunar) si nu doar cand se pregateste si depune bilantul.

  1. Imobilizarile corporale

Aici in principiu sunt incluse: terenuri, cladiri, echipamente, autoturisme.

Investitiile in imobilizari corporale au valori semnificative pentru firma si trebuie sa avem grija sa le bugetam corect tinand cont  de diferenta dintre CAPEX si OPEX.

Atat CAPEX cat si OPEX reprezinta costuri angajate de firma dar recunoasterea lor din punct de vedere contabil este diferita.

CAPEX: investitiile care se capitalizeaza devenind active (imobilizari corporale) in cadrul bilantului si care se evidentiaza treptat in cheltuieli cu amortizarea (contul de profit si pierdere) pe parcursul perioadei de utilizare. Durata de viata a acestor active se intinde pe mai multi ani. Investitiile se bugeteaza in cadrul bugetului de investitii.

OPEX: costuri operationale necesare desfasurarii activitatii care se evidentiaza integral in cheltuieli in contul de profit si pierdere al anului in care se achizitioneaza. Exemple: costuri cu materiale, marfuri, chiria, asigurarea, taxele, salariile. Costurile OPEX se bugeteaza separat in cadrul bugetelor operationale.

Alte aspecte de retinut:

  • In functie de specificul firmei valoarea bilantiera a imobilizarilor corporale poate fi semnificativa sau nu (firme din sectorul productie, distributie versus firme care furnizeaza servicii)
  • Metoda de amortizare aleasa va avea impact asupra profitabilitatii firmei. Companiile pot opta pentru doua metode de amortizare: una fiscala, stabilita de lege, folosita la calculul impozitului pe profit si una contabila, stabilita de management, folosita pentru calculul rezultatutului net
  • Pentru firme care detin imobilizari corporale cu valori semnificative (ex. terenuri, cladiri) trebuie sa se analizeze optiunea reevaluarii lor in cazul in care valoarea reala a acestora difera semnificativ fata de valoarea contabila (istorica).
  • Daca firma nu are resurse financiare suficiente pentru imobilizarile corporale se poate opta la leasing.
  1. Analiza capitalului de lucru

Capitalul de lucru (denumit si fond de rulment) este un instrument financiar care indica lichiditatea operationala a unei companii. Altfel spus ne arata daca compania reuseste sa genereze suficient cash (cash + creante si stocuri care vor genera in viitor intrari de cash) pentru a plati datoriile curente (care genereaza iesiri de cash).

Se calculeaza ca diferenta intre active curente si datorii curente.

Activele curente includ in principal: Cash, Creante, Stocuri sau alte active care se asteapta sa fie transformate in cash intr-o perioada maxima de 1 an de zile

Datoriile curente includ in principal: Furnizori, Imprumuturi pe termen scurt, Taxe, alte datorii care se asteapta sa genereze iesiri de cash intr-o perioada maxima de 1 an de zile

Nu este ceva iesit din comun ca o companie sa aiba profituri si vanzari semnificative dar sa aiba un fond de rulment insuficient. Aceasta problema poate cauza imposibilitatea companiei de a-si plati datoriile curente desi are profituri si vanzari semnificative.

Nu trebuie sa monitorizam doar profitabilitatea

Indicatorul de performanta cel mai des monitorizat de companii este profitabilitatea, ceee ce trebuie sa retinem este ca profitabilitatea analizata sigular nu furnizeaza un diagnostic suficient. Monitorizarea Cash-ului si a activelor nete (capitalul propriu) furnizeaza informatii importante ce trebuiesc luate in calcul.

Capitalul de lucru este considerat predecesorul cash-ului. De aceea este foarte important ca managementul sa monitorizeze constant atat capitalul de lucru cat si cash-ul.

Cand capitalul de lucru nu este corespunzator controlat, deteriorarea cash-ului poate afecta, in mod critic, abilitatea companiei de a-si finanta operatiunile, de a reinvesti in afacere si, in cele din urma, sa supravietuiasca.

Dar ce inseamna fond de rulment adecvat?

Valoarea recomandata a indicatorului de lichiditate curenta este de 1.5-2.

Rata lichiditatii curente = Active circulante
Datorii curente

Insa atentie fondul de rulment adecvat variaza semnificativ de la o companie mica la una mare, de la o companie de productie la una de retail, de la un start-up la o companie in faza maturitatii, de aceea nu exista o valoare optima standard, el trebuie judecat distinct in fiecare caz.

Un fond de rulment mare va scadea rentabilitatea investitiilor pe cand un fond de rulment mic va creste riscul afacerii. De aceea este foarte important sa stabilim un nivel optim al fondului de rulment cand profitabilitatea si riscul vor fi balasate

  1. Cash (Numerar)

Criza ne-a convins de adevarul afirmatiei “Cash is the king”. Atat in conditii de boom in economie dar mai ales in conditii de criza managementul cash-ului intr-o firma este vital. Deteriorarea cash-ului poate afecta, in mod critic, abilitatea companiei de a-si plati datoriile, care genereaza o situatie de insolventa care daca nu poate fi depasita rapid poate genera lichidarea afacerii.

Managementul trebuie sa planifice necesarul de cash si sa-l monitorizeze constant pentru a preveni riscul de incapacitate de plata.

  1. Creantele (Clienti)

Este important sa analizam continuu:

  • soldul total al creantelor si pe tipuri de clienti,
  • perioada de recuperare medie a creantelor (Creante medii / Vanzari nete anuale * 365 zile) versus perioada standard de scadenta stabilita in contracte. Daca perioada medie a scadentei conform contractelor cu clientii este de 30 de zile iar calculul perioadei de recuperare amintit denota o valoare de 50 de zile inseamna caci creantele nu se recupereaza corespunzator cu un impact negativ asupra cash-ului.
  • aceasta analiza ne ajuta sa vedem daca exista clienti vechi nerecuperati si sa luam masurile necesare.

! Nu uitati nu este important doar sa cresteti vanzarile daca nu recuperati creantele in timp util puteti ajunge in stare de insolventa. Firmele in perioada de criza nu au dat faliment pentru ca nu au avut profit ci pentru ca nu au mai avut cash (in stransa legatura cu monitorizarea fondului de rulment si a cash-ului)

De asemenea un alt risc potential este asa numitul overtrading (supra-productie / distributie). Termenul defineste cazul in care companiile isi dezvolta operatiunile prea repede, agresiv acest lucru ducand la o crestere a indatorarii. Cresterea cheltuililor cu dobanzile impacteaza negativ profitul net, duce la scaderea fondul de rulment. Companiile in cele din urma au probleme de lichiditate si pot ajunge la insolventa (situatie foarte prezenta in perioada de boom dinaintea crizei).

Necesitatea existentei unui Credit Management

Ce reprezinta Credit Management: fiecarea client este analizat in functie de riscul asociat si se aloca o valoare numita “credit limit” care reprezinta maximum vanzarii pe credit catre acel client.

Soldul creantelor neincasate de la clienti se monitorizeaza continuu pe fiecare client in parte si nu poate depasi credit limit. Daca un client ajunge sa depaseasca credit limit pentru ca nu si-a platit creantele restante si solicita sa cumpere noi produse / servicii raspunsul este clar “Nu”, intai isi achita restanta apoi se livreaza.

Cred ca putem compara procesul de Credit Management cu cazul super-marketurilor de cartier care vand pe datorie catre clienti. Cu siguranta si aceste magazine imprumuta cu sume diferite diversi clienti in functie de diverse criterii (cat de mult cumpara, cat de seriosi sunt cand e vorba sa-si plateasca datoria, etc)

De asemenea firma poate segmenta clientii in functie de profitabilitate si risc de neplata si poat oferi preturi mai avantajoase clientilor profitabili si cu risc mic.

! Retineti nu este important sa vindeti oricarui client ci sa vindeti catre clienti seriosi si profitabili.

  1. Furnizori

Este important de avut in vedere urmatoarele:

  • atentie la plata la scadenta a datoriilor in special cele purtatoare de penalitati si care pot genera riscuri de intrerupere a activitatii
  • atentie la ce termene de scadenta putem accepta in contractele cu furnizorii (ideal cat mai mica si in corelatie cu termenele de incasare la clienti).
  • in situatii dificile de lipsa de numerar trebuie adoptata o politica corecta privind perioada de recuperare clienti (incercam sa o reducem) care va fi corelata cu perioada de plata a furnizorilor (incercam sa o crestem)
  1. Stocuri

Firma trebuie sa aiba o procedura de management a stocurilor care vizeaza planificarea si controlul stocurilor cu scopul de a reducere cantitatile de materii prime, marfuri, produse finite stocate. Se vor determina cantitati minime care trebuie sa fie in stoc pentru asigurarea continuitatii activitatii.

Monitorizati viteza de rotatie si cheltuielile cu stocarea. Valoarea stocului trebuie sa fie corelata cu volumul vanzarilor pentru a se evita lipsa de stoc sau stocarea excesiva.

  1. Datorii pe termen lung

Datoriile pe termen lung reprezinta sursele de finantare externe (credite, leasinguri).

Firma trebuie sa aiba un echilibru intre sursele proprii de finantare (capitalul propriu) si sursele externe.

In cazul in care firma apeleaza intr-o masura prea mare la indatorare exista riscul ca firma sa nu mai poata plati cheltuielile cu dobanda si sa impacteze negativ intr-o prima faza profitabilitatea firmei dar si continuarea activitatii.

Se considera caci datoriile pe termen lung nu trebuie sa depaseasca 30% din capitalurile proprii.

  1. Capitaluri proprii

Capitalurile proprii denumite si active nete reprezinta averea neta a societatii si se calculeaza ca diferenta intre total total active si total datorii. Aici se includ: capitalul social, rezultatul reportat si rezervele.

Daca societatea a înregistrat un activ net negativ, trebuie analizate în primul rând cauzele care au condus la această situaţie, care pot fi:

  • înregistrarea în unul sau mai mulţi ani de pierderi care, cumulat sunt mai mari decât capitalul social plus rezervele;
  • active de natura imobilizărilor sub-evaluate;
  • realizarea unui profit care a fost repartizat în întregime ca dividende în condiţiile în care societatea a făcut investiţii fara sa repartizeze o parte din profit pe rezerve in vederea sustinerii investitiilor.

Daca societatea nu are perspective sa realizeze un profit suficient care sa acopere capitalurile proprii negative se recomandă majorarea capitalului social.

Fiecare din aceste analize, pornind de la anumite valori din Bilantul Contabil, ofera informatii utile pentru management care pot fi corelate cu alte tehnici si metode de analiza financiara.

Daca doresti lasa-mi un comentariu. Informatia ti se pare interesanta, crezi ca ai putea sa o folosesti in practica?

Daca ti-a placut articolul ajuta-ma sa ajunga si la alte persoane dand un share.

Advertisements
This entry was posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s