Elementele ce intra in componenta unui buget
Inaintea de a intelege procesul de bugetare trebuie sa cunoastem principalele tipurile de elemente care se prognozeaza in general in componenta unui buget.
- Veniturile: rezultate din activitatea de baza sau alte venituri generate
- Costurile variabile: costul achizitionarii resurselor care variaza proportional cu volumul productiei. Exemplu: materia prima pentru o fabrica producatoare de dulciuri (zahar, faina, oua, arome, lapte, unt, etc)
- Costurile fixe:
- costul achizitionarii resurselor care nu variaza in functie de volumul productiei. Exemplu: costul sariilor personalului administrativ, chiria spatiului de productie si birouri.
- resurse care se obtin si se folosesc pe o perioada lunga de timp. Exemplu: constructia unei noi sectii de productie care va dura 2 ani si se prognozeaza ca va fi utilizata pe o perioada de minimum 7 ani.
Tipuri de bugete
Bugetul la nivelul intregii organizatii este denumit Master Budget si include 2 tipuri majore de bugete respectiv:
Bugetele operationale: sumarizeaza volumul de activitate prognozat cum ar fi volumul: vanzarilor care determina volumul achizitiile si al productiei,
Bugetele financiare: sumarizeaza valoarea financiara a activitatii planificate prin bugetele operationale. Cuprind cel mai adesea un cont de profit si pierdere prognozat dar si un bilant si o situatie a Cash Flow-urilor prognozate.
Master Budget-ul si ciclul de bugetare
Schematic ciclul de bugetare si componenetele Master Budget se prezinta conform Schemei 2:
Liniile punctate care unesc rezultatele financiare prognozate (casutele 11 si 12) cu casuta 1 (obiectivele organizatiei) reprezinta analiza pe care controller-ul ( sau alta persoana care pregateste bugetul) o face intre rezultatele financiare estimate in urma unui scenariu si obietivele firmei. Din aceasta analiza se poate constata ca:
- scenariul de buget sa nu fie fezabil spre exemplu firma sa nu aiba capacitatea necesara sa produca sau sa vanda un anumit numar de unitati prognozate sau
- scenariul sa fie inacceptabil din punct de vedere financiar spre exemplu: profitul estimat rezultat sa fie sub cel targetat de firma
Master budget-ul cuprinde 2 outputuri:
- Bugetele operationale care estimeaza resursele necesare si se concretizeaza in 6 sub-bugete:
- Bugetul de vanzari (casuta 2): include volumul cantitativ prognozat de vanzari
- Bugetul de investitii (casuta 3): include investitii pe termen lung necesare pentru a atinge volumul de activitate prognozat cum ar fi: echipamente, cladiri, masini
- Bugetul de productie (casuta 5): planificarea productiei necesare in legatura directa cu bugetul de vanzari
- Bugetul de achizitii materiale (casuta 7): planificarea activitatilor de achizitii necesare
- Bugetul de personal si training (casuta 8): planificarea numarului de personal ce trebuiesc angajati sau restructurati in linie cu volumul de activitate prognozat si trainingul necesar pentru angajati sau salariile compensatorii pentru disponibilizati
- Bugetul de cheltuieli general administrative si discretionare (casuta 9): include personalul administrativ, cheltuieli de cercetare si dezvoltare, publicitate, etc
2. Bugetele financiare: Contul de profit si pierdere prognozat bilantul si o situatie a Cash Flow-urilor prognozate sunt pregatite pentru a estima efectele financiare ale scenariilor propuse (in cadrul bugetelor operationale-un anumit volum de vanzari si implicit resursele necesare pentru realizarea lui). Bugetul situatiei de cash flow este de asmenea foarte important si pentru a estima perioadele de exces de cash si perioadele de lipsa de cash cu scopul de a lua masuri de optimizare.
Daca vrei sa fii abonat la educatie financiara pentru succesul afacerii subscrie la newsletterul Finance-edu.ro (click aici).
You must be logged in to post a comment.