Imbunatatirea proceselor si Lean-Six Sigma

Ce reprezinta calitate in furnizarea produselor si a serviciilor?

Abilitatea unui produs/serviciu de a satisface nevoile si asteptarile clientilor

Ce reprezinta Lean?

Idea care sta la baza Lean este de a maximiza valoarea clientului in timp ce minimizam pierderile sau altfel spus sa creem mai multa valoare clientului cu mai putine resurse.

Pierderile: sunt orice activitate care adauga timp sau cost la procesul de productie/livrare fara sa adauge valoare.

Organizatiile Lean inteleg ce reprezinta valoare pentru clienti si isi concentreaza procesele/activitatile pentru a creste continuu aceasta valoare. In acelasi timp identifica activitatile care nu aduc valoare (pierderile) si le minimizeaza/elimina.

O conceptie gresita este aceea conform careia Lean poate fi folosita doar in industriile producatoare. Gresit! Lean se poate aplica tuturor industriilor/firmelor/proceselor, se poate aplica firmelor furnizoare de servicii cat si organizatiilor publice.

Cum implementam Lean

Organizatia va schimba focusul managementului de la a optimiza arii separate ca: tehnologii, active, departamente la a optimiza flow-ul de produse si servicii pe tot circuitul lor de la productie, livrare, servicii post vanzare.

Ce reprezinta Lean Six Sigma?

Lean Six Sigma reprezinta o metodologie bazata pe efortul colectiv de a imbunatati performanta firmei prin eliminarea sistematica a celor 8 pierderi:

  1. Transport
  2. Stocare
  3. Motion
  4. Timp de asteptare
  5. Extra-procesare
  6. Supra-productie
  7. Defecte/Erori de calitate
  8. Talente/creativitate neutilizate

Transport: mutarea de materiale/informatii care nu aduce valoare clientului.

Exemple:

  • mutarea fizica a produselor in depozit/intre depozite
  • furnizarea unui produs de la o distanta mare
  • circularea unor raporte/documente pentru o revizuire care nu e necesara

Stocare: mai multe informatii/produse decat are nevoie la un moment dat clientul

  • Stoc de produse finite peste cererea clientilor

Motion: orice miscare a angajatilor sau a masinilor si echipamentelor aferente procesului care nu aduce valoare clientului

Ex:

  • Gestionarul dintr-un depozit se plimba de mai multe ori prin depozit pana cand gaseste locul unde sunt depozitate produsele pe care le cauta

Timp de asteptare: Timpi morti de asteptare pe parcursul procesului.

Ex:

  • Schimb excesiv de emailuri
  • Asteptare aprobari /revizuire de la superiori

Extra-procesare: eforturi in cadrul procesarii care nu aduc valoare clientului

Ex:

  • La preluarea comenzilor angajatii trebuie sa includa manual informatii in soft care exista deja in baza de date pentru clienti existenti

Supra-productie: producem mai mult /mai repede decat cere clientul/sau urmatoarea etapa in proces

Ex:

  • Furnizarea mai multor informatii decat are nevoie clientul
  • Crearea unor rapoarte care nu sunt citite

Defecte/Erori de calitate:

Corectarea erorilor din proces, munca suplimentara necesara la detectarea si corectarea unei erori/probleme de calitate sau probleme cu echipamentul

Ex:

  • Produs final cu defecte detectate la control pana a fi vandut si care necesita reparatii
  • Produse finale vandute si care sunt returnate de client ca fiind defecte.

Talente/creativitate neutilizate:

  • Potential din partea angajatilor nefolosit
  • Folosirea unor angajati cu aptitudini superioare pe pozitii inferioare
  • Folosirea unor angajati care nu sunt potriviti pe o anumita pozitie dar care ar avea un randament mai mare/o motivatie mai buna pe o alta pozitie
  • Ideile bune ale unor angajati nu sunt folosite /angajatii nu sunt incurajati sa vina cu idei/pierderea unor idei de imbunatatire a procesului
  • Persoane puse in pozitii de management dar carora nu li se da credit pentru ideile lor/nu li se acorda o putere de decizie corespunzatoare.

 Tipuri de activitati in organizarea Lean

Activitati “Value Added”-“Care aduc valoare”

Acele activitati care aduc valoare clientului, pentru care clientul ar fi dispus sa plateasca. Targetam sa crestem numarul acestor activitati.

Ex: activitati de inovare/imbunatatire a produselor pentru a raspunde cat mai bine cerintelor clientilor

Activitati care nu aduc valoare dar sunt necesare

Acele activitati care trebuiesc facute chiar daca nu aduc valoare clientului. Targetam sa eliminam/reducem aceste activitati

Ex: Transferarea datelor dintr-un sistem in altul, realizarea back-up , controale interne

Activitati care nu aduc valoare si nu sunt necesare

Activitati care nu aduc valoare si pentru are clientul nu ar fi dispus sa plateasca. Tragetam sa le eliminam.

Ex. Munca duplicata, verificari multiple in proces, timp de asteptare mare pentru aprobari

Six Sigma:                                                 

Un metric care evidentiaza cat de bine performeaza procesul. Se concentreaza pe reducerea variatiilor.

Cu cat acest metric are valoarea mai mare cu atat procesul este mai performant.

Exemplu: 3 sigma (proces fara erori in proportie 93,32%), 6 sigma (proces fara erori in proportie 99,99%)

Metoda DMAIC: una dintre cele mai populare metode de process improvement

Etape:

DEFINE: Identificarea problemelor/oportunitatilor in proces

MEASURE: Masurarea initiala cum performeaza procesul inainte de imbunatatire

ANALYZE:

  • Care este targetul, unde vrem sa ajungem
  • Identificarea factorilor care contribuie la probleme
  • Prioritizarea factorilor care au un impact major catre output

IMPROVE: Gasirea solutiilor pentru factorii care cauzeaza probleme

CONTROL: Cum putem produce rezultate imbunatatite sustenabile

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s