Monitorizarea costurilor pe arii de responsabilitate

Sistemul de codificare mentionat in articolul “Realizarea unui sistem de codificare a costurilor” permite o clasificare a costurilor in functie de centrul de cost. Centrul de cost este o subdiviziune a organizatiei creata cu scopul urmaririi costurilor. In practica se mai folosesc de asemenea, cu acelasi scop si centrul de profit sau centrul de investitie.

Centrul de cost reprezinta o unitate din cadrul organizatiei, costurile aferente acestuia fiind in responsabilitatea unui manager. Centrul de cost poate fi o locatie (ex. departament) sau o functie in cadrul organizatiei (ex. sectia de productie, sectia de vopsitorie) sau poate fi o masina/mijloc fix sau un grup de masini similare. Ceea ce este important este ca in cadrul unui centru de cost sa se desfasoare o activitate distincta si sa intre in responsabilitatea unui manager. Costurile de la nivelul unui centru de cost sub responsabilitatea unui manager pot fi impartite in costuri controlabile si costuri ne-controlabile de catre managerul responsabil

 

Centrul de profit: reprezinta o unitate in cadrul organizatiei care are alocata unui manager responsabil atat pentru costuri cat si pentru venituri. In practica un centru de profit poate fi o divizie operationala daca caeasta produce output-uri a caror pret poate fi determinat printr-o metoda. Pretul de vanzare poate fi determinat in baza unui pret intern de transfer agreat intre departamente. Nu este obligatoriu ca vanzarea sa se faca catre clienti finali din afara entitatii. Un centru de profit cuprinde in mod normal mai multi centri de cost.

Exemplu: procesul de productie aparate DVD are 3 etape cu 3 sectii aferente fiecare din sectiile de productie este organizata ca centru de profit cu un pret intern de transfer al productiei in curs intre sectii.

 

Centru de investitie: reprezinta o unitate din cadrul organizatiei care are alocat un manager care este responsabil pe langa venituri si costuri si de investitiile de capital cum ar fi achizitionarea sau vanzarea unui nou echipament, masina sau cladire.

Advertisements
This entry was posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s