Managementul Cash Flow-ului

Instrument important atat in perioada  de boom cat mai ales in perioada de criza deoarece cash is the king!

Cash is the king

Pentru informatii detaliate cu privire la managementul Cash Flow-ului si cum implementam acest instrument important intr-o companie puteti achizitiona Ghidul Managementul Cash Flow-ului de aici

Imi propun prin acest articol sa vorbesc despre Cash Flow un termen foarte “uzitat” de cand cu criza generala. De ce zic asta, pentru ca atunci cand economia mergea bine toate firmele aveau ca obiectiv prioritar dezvoltarea si cresterea profitabilitatii si nu se prea vorbea despre managementul Cash Flow-ului. Apoi criza le-a aratat firmelor ca poti sa dai faliment chiar daca ai profit…

Aceasta s-a intamplat deoarece, chiar daca firmele erau profitabile lipsa unui management al cash-ului  corelata cu blocajul financiar generat de criza a dus la incapacitate de plata si insolventa. Profitul nu este egal cu cash-ul astfel incat nu este suficient sa planificati si sa va asigurati doar ca aveti profit, o criza de cash poate fi inceputul sfarsitului.

In acelasi timp este important sa retinem ca un management al Cash Flow-ului este necesar indiferent de stadiul de dezvoltare al unei afaceri, pornind de la momentul in care vrem sa lansam o afacere, la momentul dezvoltarii cat si la consolidarea ei. Foarte putini antreprenori isi incep afacerile cu un plan de afaceri care sa includa o estimare a veniturilor si cheltuielilor. Chiar si mai putini merg mai departe prin a transpune planul de cheltuieli si venituri, planul de investitii si planul de finantare astfel incat sa obtina un buget al fluxurilor de cash.

Vreau sa accentuez importanta necesitatii estimarii Cash Flow-ului in cazul unei afaceri noi pentru ca aici apar cateva riscuri suplimentare:

  • Fiind vorba de un business nou nu putem vorbi de date istorice predictibile (venituri/cheltuieli) pe care sa ne bazam, de aceea ne vom confrunta cu dificultati in estimarea Cash Flow-ului si cu deviatii mai mari intre cifrele estimate si cele reale. Oricum estimand si monitorizand cash-ul vom avea un control asupra acestor deviatii si vom invata sa facem estimari mai bune.
  • Facand o proiectie a cash-ului (intrari si iesiri) vom putea concluziona daca avem resurse financiare proprii suficiente pana cand afacerea va deveni profitabila sau daca avem nevoie sa atragem surse financiare externe
  • Un alt aspect important este ca o firma/afacere noua este foarte vulnerabila la inceput si orice risc neluat in calcul (spre exemplu lipsa banilor) o va impacta mult mai puternic decat o alta afacere consolidata.

De asemenea trebuie sa retinem ca si in momente de boom economic cand exista premize bune de dezvoltare si crestere a profitabilitatii apare asa numitul risc de overtrading. Overtradingul reprezinta o dezvoltare prea rapida, nesustenabila bazata masiv pe indatorare. Companiile in cele din urma au probleme de lichiditate, nu-si pot plati datoriile, nu-si pot finanta operatiunile iar in cele din urma nu pot sa supravietuiasca.

Care este valoarea adaugata a unui management al Cash Flow-ului?

  • contracareaza riscul de lichiditate/insolvabilitate care pe termen mediu poate pune in pericol supravietuirea firmei;
  • asigura optimizarea cash-ului intr-o firma ceea ce reprezinta economie de resurse financiare si cresterea profitabilitatii;
  • estimeaza necesarul de cash pentru anumite scenarii de business astfel incat nu vom intra in proiecte pentru care nu avem resurse necesare si scade semnificativ riscul de a demara proiecte si a angaja cheltuieli pana la un punct dupa care nu mai putem sa le continuam.
  • permite luarea deciziilor potrivite in perioadele de cash pozitiv (exces de cash) sau  cash negativ (lipsa de cash).

Managementul  Cash Flow-ului reprezinta optimizarea cash-ului iar acest lucru se realizeaza prin trei etape importante:

  • planificarea cash-ului,
  • controlul si analiza cash–ului real versus planificat si
  • luarea deciziile precum si actiunile intreprinse  in baza analizei.

O data  ce am realizat bugetul de Cash Flow jumatate din treaba e facuta pentru ca am realizat un plan bun.

Pasul urmator, la fel de important, este monitorizarea continua a Cash Flow-ului realizat versus cel planificat si analizarea variatiile pozitive sau negative pentru a lua deciziile corecte si pentru a gasi cele mai bune solutii de acoperire a perioadelor de lipsa de cash precum si  optimizarea perioadelor de exces de cash.

In fiecare din cele 2 situatii exista actiuni specifice ce pot fi intreprinse pentru o eficientiare a cash-ului.

Alte ghiduri din seria Managementul Financiar al Firmei pot fi achizitionate accesand http://www.finance-edu.ro

 

Advertisements
This entry was posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s