Contabilitatea Manageriala ajuta managerii operationali in luarea deciziilor Partea a- II-a

Folosirea eficienta a contabilitatii manageriale de catre managementul operational va asigura  cresterea profitabilitatii si optimizarea afacerii.

Pentru o mai buna intelegere vom prezenta in continuare cateva exemple in care contabilitatea manageriala sprijina managementul in luarea deciziilor:

 Exemplu nr. 1 Decizia cu privire la preturile de vanzare

Un antreprenor deschide o firma a carui obiect de activitate il reprezinta producerea si comercializarea de articole vestimentare. Antreprenorul este si cel care conduce afacerea si va trebui sa decida care este pretul de vanzare pentru gama de produse vestimentare.

Atunci cand trebuie sa se decida preturile de vanzare exista multi factori care trebuie luati in considerare ca:

  • costurile asociate cu productia si vanzarea produselor
  • volumul estimat al vanzarilor
  • cine sunt clientii targetati?
  • cine sunt competitorii, care este cota lor de piata?

Pentru a  cunoaste costurile asociate, antreprenorul are nevoie sa primeasca de la contabilitatea manageriala totalul costurilor asociate productiei, incluzand atat costuri directe cat si costuri indirecte.

De asemenea atunci cand se decide pretul de vanzare si implicit marja de profit (pret de vanzare-cost)/pret de vanzare, aceasta marja trebuie sa fie suficienta pentru a acoperi si celelalte cheltuieli care sunt necesare in firma dar care nu sunt direct legate de productie (ex: cheltuieli cu marketingul, cheltuieli de publicitate, cheltuieli cu depozitarea sau cheltuieli general administrative).

Pretul de vanzare decis in corelatie cu volumul de vanzari estimat se va analiza pentru a se decide daca profitabilitatea este suficient de mare in comparatie cu capitalul investit in afacere. Cel mai neplacut scenariu ar fi ca antreprenorul neavand o analiza corecta a costurilor aferente sa decida un pret necorespunzator care va genera o pierdere la nivelul firmei.

Decizia de stabilire a preturilor intra in cadrul etapei de planificare dar nu ne vom opri aici. O data stabilite atat costurile cat si volumul vanzarilor si a cifrei de afaceri realizate acestea trebuiesc monitorizate lunar si comparate cu cifrele planifcate. In cazul in care apar deviatii negative majore (costuri mai mari decat cele planificate sau vanzari semnificativ diminuate) se vor decide actiuni corectoare. Si deviatiile pozitive majore (exemplu: vanzari mult mai mari decat cele estimate) pot genera decizii noi pentru a se folosi oportunitatile aparute.

De asemenea nu numai aceste informatii trebuiesc monitorizate ci si volumul crentelor si recuperarea lor conform termenului de scadenta, volumul cash flowlui si volumul stocurilor.

Compararea activelor circulante (cash+creante +stocuri) versus datorii curente reprezinta monitorizarea capitalului circulant, nivelul acestuia trebuie atent moniorizat pentru ca un volum inadecvat poate conduce la incapacitatea de plata a firmei.

Exemplu nr. 2 Decizia cu privire la rentabilitatea unui noi investiii

O firma care detine un hotel analizeaza oportunitatea extinderii prin deschiderea unei noi linii de business, respectiv productia si comercializarea de dulceturi de casa. In acest sens este necesara o noua investitie intr-o linie de productie de dulceturi, 2 angajati noi (vanzator +asistent) si inchirierea unei locatii.

Pentru a putea lua decizia daca extinderea este rentabila firma are nevoie de o analiza pe termen lung, respectiv pe durata de viata a liniei de productie care presupunem ca este de 5 ani. Managementul va avea nevoi de informatii din partea contabilitatii manageriale cum ar fi:

  • care sunt veniturile estimate a fi generate ca urmare a noii linii de dulceturi (numar de clienti estimat*pretul unitar), estimare calculata in baza cifrelor furnizate de vanzari
  • care sunt costurile estimate suplimentare generate de noua linie de dulceturi (ex: angajati, materii prime, chirie, etc)

Prin cumularea veniturilor si costurilor estimate vor rezulta profituri estimate pe urmatorii 5 ani, respectiv intrare de cash pe urmatorii 5 ani. Intrarile de cash pe urmatorii 5 ani se vor actualiza la momentul prezent folosind un indice de actualizare = cu rata dobanzii de pe piata (de 12%), folosind formula:

X=Valoarea actualizata a intrarilor de cash viitoare= Intrare de cash in anul 1/ (1+ 12%)+ Intrare de cash in anul 2/ (1+ 12%)2+……+ Intrare de cash in anul 5/ (1+ 12%)5

Prin compararea intrarilor de cash actualizate versus investitia initiala in linia de dulceturi (iesire de cash) se va analiza rentabilitatea investitiei in urma careia se va lua decizia de a se investi sau nu.

Presupunand ca in urma analizei s-a luat decizia de a se investi in noua linie de business, ulterior realizarii investitiei, va trebui sa se relizeze o monitorizore a rezultatelor reale (venituri si costuri rezultand profitabilitate) si compararea lor cu datele planficate.

Situatiile prezentate sunt doar niste exemple in care Contabilitatea Mangariala sprijina managementul operational in optimizarea afacerii, exista multe alte cazuri in care Contabilitatea Manageriala reprezinta un instrument cheie pe care managerii trebuie sa-l foloseasca cat mai des.

Advertisements
This entry was posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s