Contabilitatea Manageriala ajuta managerii operationali in luarea deciziilor Partea I

Contabilitatea Manageriala reprezinta acea ramura a contabilitatii care sprijina managementul firmei in planificare, luarea deciziilor, controlul si analiza ulteriora. Folosirea eficienta a acestui instrument de catre managementul operational va asigura cresterea profitabilitatii si optimizarea afacerii.

Pentru o mai buna intelegere vom prezenta in continuare cateva exemple in care managementul are nevoie de informatii financiare furnizate de contabilitatea manageriala pentru a putea planifica, analiza si a lua cele mai bune decizii de business.

Exemplul 1: Analiza scaderii profitabilitatii

Profitul unei firme producatoare de bauturi racoritoare a inregistrat o scadere de 25.6% de la un profit de 975.000 Euro anul precedent la 725.000 Euro anul curent. Pentru a analiza cauzele scaderii profitului si a imbunatati profitabilitatea firmei in viitor managementul are nevoie de informatii precum:
• Care au fost principalele cauze care au dus la scaderea profitabilitatii (exemplu: scaderea vanzarilor pentru o anumita gama de bauturi racoritoare, sau cresterea anumitor costuri, investitii majore)
• Care sunt ariile de business (centri de profit) care au fost mai rentabile si care au fost cele cu profitabilitate zero sau pierdere
• Care au fost costurilor care au crescut peste limita prognozata sau veniturile care au scazut peste limita prognozata
Toate aceste informatii vor fi furnizate de contabilitatea manageriala

Exemplul 2: Analiza de fezabilitate a deschiderii de noi unitati

O firma din sectorul retail detine un lant de librarii. In prezent firma detine 7 librarii, dintre care 4 in Bucuresti si 3 in alte orase.
Ca urmare a rezultatelor pozitive inregistrate de firma in ultimul an, determinate de o crestere in volumul de vanzari, managementul firmei analizeaza oportunitatea deschiderii de noi librarii.

Pentru a lua cele mai bune decizii cu privire la deschiderea de noi librarii managementul firmei are nevoie de o analiza de fezabilitate a diverse magazine deschise in diverse locatii pentru a decide care sunt cele mai rentabile scenarii.
Contabilitatea manageriala poate furniza informatiile necesare realizarii acestei analize sau chiar poate realiza analiza. Dintre informatiile necesare enumeram:
• O estimare a vanzarilor lunare pe fiecare locatie propusa (in acest caz pot fi necesare informatii ajutatoare din partea departamentului de vanzari)
• Costul deschiderii fiecarei librarii noi (valoarea investitie care va reprezenta costuri ce se capitalizeaza si se vor regasi in cheltuielile cu deprecierea)
• Costurile de functionare lunare aferente unei librarii dupa ce aceasta se va deschide
• Calculul rentabilitatii capitalului investit (ex. ROI = Profitul rezultat din investitie/Costul investitiei= 10%) si compararea acestui procent cu %-ul minim de rentabilitate asteptat de actionari.

In urma realizarii analizei si calculul rentabilitatii capitalului investit (ROI) pe fiecare simulare de librarie nou deschisa se vor alege acele cazuri care au un ROI> decat rentabiltatea minima asteptata de actionari si se vor respinge cele care au un ROI sub aceasta valoare.
Ex:
ROI minim asteptat=11%
S-a realizat o analiza de fezabilitate pentru deschiderea a 3 noi librarii si s-au simulat 6 locatii posibile cu urmatoarele rezultate:
• Librarie in Bucuresti, zona Romana: ROI 14%
• Librarie in Bucuresti, mall: ROI 12.5%
• Librarie in Bucuresti, zona Drumul Taberei: 9%
• Librarie in Cluj, centrul orasului: 12%
• Librarie in Iasi, centrul orasului: 8%
• Librarie in Timisoara, centrul orasului: 11%:
Daca selectam locatiile cu ROI > sau = cu minimum de 11% avem 4 locatii enumerate in ordinea descresacatoare a rentabilitatii:
• Librarie in Bucuresti, zona Romana: ROI 14%
• Librarie in Bucuresti, mall: ROI 12.5%
• Librarie in Cluj, centrul orasului: 12%
• Librarie in Timisoara, centrul orasului: 11%:
Concluzie: Deoarece firma are posibilitati financiare pentru a deschide doar 3 noi librarii, cu toate ca exista 4 locatii cu ROI favorabil, firma va selecta primele 3.

Advertisements
This entry was posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s