Tehnici de analiza financiara a unei firme prin prisma Bilantului Contabil

In acest articol voi vorbi despre cateva cateva tehnici importante de Analiza Financiara (Controlling Financiar si de Business) a unei afaceri prin prisma analizei detaliate a unor informatii din Bilantul Contabil.

In teoria de specialitate exista o serie  de indicatori financiari prin calculul carora putem face o analiza a firmei din perspectiva lichiditatii, solvabilitatii, profitabilitatii, etc, insa in acest articol nu mi-am propus sa prezint acesti indicatori ci sa prezint din propria experienta aspecte importante pe care este bine sa le aveti in vedere cand analizati o firma prin prisma datelor din bilantul contabil.

Lista nu este exhaustiva, subiectul fiind foarte vast. Cu toate ca ne-ar placea, nu exista tehnici universal valabile, fiecare firma, in functie de specificul ei, poate sa aplice acele tehnici care o avantajeaza cel mai mult.

1. Imobilizarile corporale

  • Aici in principiu sunt incluse: terenuri, cladiri, echipamente, autoturisme.
  • Investitiile in imobilizari corporale au valori semnificative pentru firma si trebuie sa avem grija sa le bugetam corect tinand cont  de diferenta dintre CAPEX si OPEX.

CAPEX: investitiile care se capitalizeaza devenind active in cadrul bilantului si care se evidentiaza treptat in cheltuieli cu amortizarea (contul de profit si pierdere) pe parcursul perioadei de utilizare, care se intande pe mai multi ani.

OPEX: investitii operationale care se evidentiaza direct in cheltuieli in contul de profit si pierdere in momentul achizitiei.

Pentru a intelege mai bine aceasat diferenta va propun urmatorul exemplu:

  • achizitionarea unei imprimante de 2000 RON cu o durata de amortizare de 5 ani, reprezinta CAPEX (se evidentiaza treptat in cheltuieli  cu amortizarea pe o perioada de 5 ani cu o valoare de 400 RON/anual);
  • achizitioanarea unui toner de imprimanta de 200 de RON reprezinta OPEX (se evidentiaza direct in cheltuieli in contul de profit si pierdere in luna achizitiei)
  • In functie de resursele financiare interne ale firmei si la ce pret putem atrage resurse financiare externe trebuie analizata care optiune va avantajeaza respectiv:  achizitionarea mijloacelor fixe (impact financiar  mare implica investitie de cash majora si imediata  dar detinerea activului) sau inchirierea lor (impact financiar mai mic si gradat in timp dar nu detinem activul)
  • Metoda de amortizare aleasa va avea impact asupra profitabilitatii firmei
  • Pentru firme care detin imobilizari corporale cu valori semnificative (ex. terenuri, cladiri) trebuie sa analizeze optiunea reevaluarii lor in cazul in care valoarea reala a acestora difera semnificativ fata de valoarea contabila (istorica).

2. Activele/Datorii curente

  • Analiza fluxurilor de cash este in sine un subiect amplu, motiv pentru care l-am tratat in cadrul  unor articole separate.

Analiza Fondului de rulment (Working Capital)

Fondul de rulment este un instrument financiar care indica lichiditatea operationala a unei companii. In sens general, reprezinta excesul activelor curente fata de datoriile curente.

Activele curente includ in principal: Cash, Creante, Stocuri sau alte active care se asteapta sa fie transformate in cash intr-o perioada maxima de 1 an de zile

Datoriile curente includ in principal: Furnizori, Imprumuturi pe termen scurt, Taxe, alte datorii care se asteapta sa genereze iesiri de cash intr-o perioada maxima de 1 an de zile

  • Nu este ceva iesit din comun ca o companie sa aiba profituri si vanzari semnificative dar sa aiba un fond de rulment insuficient. Aceasta problema poate cauza imposibilitatea companiei de a-si plati datoriile curente desi are profituri si vanzari semnificative.
  • Fondul de rulment este considerat predecesorul cash-ului iar “Cash is the King”)
  • Cand fondul de rulment nu este corespunzator controlat, deteriorarea cash-ului poate afecta, in mod critic, abilitatea companiei de a-si finanta operatiunile, de a reinvesti in afacere si, in cele din urma, sa supravietuiasca.

Dar ce inseamna fond de rulment adecvat?

  • Fondul de rulment adecvat variaza semnificativ de la o companie mica la una mare, de la o companie de productie la una de retail, de la un start-up la o companie in faza maturitatii, variaza de la o zi la alta, de aceea nu exista o valoare optima standard a fondului de rulment, el trebuie judecat distinct in fiecare caz.
  • Un fond de rulment mare va scadea rentabilitatea investitiilor pe cand un fond de rulment mic va creste riscul afacerii. De aceea este foarte important sa stabilim un nivel optim al fondului de rulment cand profitabilitatea si riscul vor fi balasate.

Creantele (Clienti)

Este important sa analizam continuu:

  • soldul creantelor pe tipuri de clienti,
  • perioada de recuperare medie a creantelor (Creante medii/Vanzari nete anuale * 365 zile) versus perioada standard de scadenta stabilita in contracte. Altfel spus daca perioada medie a scadentei conform contractelor cu clientii este de 30 de zile iar calculul perioadei de recuperare amintit denota o valoare de 45 de zile inseamna ca creantele nu se recupereaza corespunzator cu un impact negativ asupra cash-ului.

Aceasta analiza ne ajuta sa vedem daca exista clienti vechi nerecuperati si sa luam masurile necesare.

  • !Nu uitati nu este important doar sa cresteti vanzarile daca nu recuperati creantele in timp util puteti ajunge in stare de insoventa.  Firmele in perioada de criza nu au dat faliment pentru ca nu au avut profit ci pentru ca nu au mai avut cash (in stransa legatura cu monitorizarea fondului de rulment)
  • De asemenea un alt risc potential este asa numitul overtrading (supra-productie/distributie). Termenul defineste cazul in care companiile isi dezvolta operatiunile prea repede/ agresiv acest lucru ducand la o crestere a indatorarii. Cresterea cheltuililor cu dobanzile impacteaza negativ profitul net, duce la scaderea fondul de rulment. Companiile in cele din urma au probleme de lichiditate si pot ajunge la insolventa (situatie mai putn probabila in situatia actuala dar foarte prezenta in perioada de boom dinaintea crizei).

Necesitatea existentei  unui Credit Management

Ce reprezinta Credit Management: fiecarea client  este analizat in functie de riscul asociat si se aloca o valoare numita “credit limit”. Soldul creantelor neincasate de la clienti se monitorizeaza continuu pe fiecare client in parte si nu poate depasi credit limit. Daca un client ajunge sa depaseasca credit limit pentru ca nu si-a platit creantele restante si solicita sa cumpere noi produse/servicii raspunsul este clar “Nu”, intai isi achita restanta apoi se livreaza.

Furnizori

  • Atentie la plata la scadenta a datoriilor in special cele purtatoare de penalitati (Taxe).
  • Atentie la ce termene de scadenta putem accepta in contractele cu furnizorii
  • In situatii dificile de lipsa de numerar trebuie adoptata o politica corecta privind perioada de recuperare clienti (incercam sa o reducem) care va fi corelata cu perioada de plata a furnizorilor (incercam sa o crestem)

Stocuri

  • Monitorizati viteza de rotatie si cheltuielile cu stocarea. Valoarea stocului trebuie sa fie corelata cu volumul vanzarilor,aveti grija evitati stocarea excesiva “over stock”.

3. Capitaluri proprii

Capitalurile proprii denumite si active nete reprezinta averea neta a societatii si se calculeaza ca diferenta intre total active si datorii

  • Daca societatea a înregistrat un activ net negativ, trebuie analizate în primul rând cauzele care au condus la această situaţie, care pot fi:
    • înregistrarea în unul sau mai mulţi ani de pierderi care, cumulat sunt mai mari decât capitalul social plus rezervele;
    • active de natura imobilizărilor sub-evaluate;
    • realizarea de profit care a fost repartizat în întregime ca dividende în condiţiile în care societatea a făcut investiţii fara sa repartizeze o parte din profit pe rezerve in vederea sustinerii investitiilor.

Daca societatea nu are perspective sa realizeze un profit suficient care sa acopere capitalurile proprii negative se recomandă majorarea capitalului social.

Fiecare din aceste analize, pornind de la anumite valori din Bilantul Contabil, ofera informatii utile. Fiecare firma, in functie de specificul si stadiul ei, poate aplica cu succes una sau mai multe din tehnicile prezentate.

Consulta Ghidurile de aplicare IFRS si Management Financiar in magazinul online: http://www.finance-edu.ro Cel mai rapid si sigur mod de a invata tehnici de Management Financiar al firmei

Advertisements
This entry was posted in Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit. Bookmark the permalink.

3 Responses to Tehnici de analiza financiara a unei firme prin prisma Bilantului Contabil

  1. Pingback: 2010 in review « Alina Demeter's Blog

  2. Buna ziua,
    Am citit cu interes articolul dvs deoarece pe mine ma intereseaza pentru a o analiza pe care o realizez cum as putea extrage CAPEX din situatiile financiare ale companiilor. Am vazut ca dvs ati mentionat in articol ca se evidentiaza treptat in contul de profit si pierdere ca cheltuieli cu amortizarea insa eu nu am gasit in contul de profit si pierdere al niciunei companii aceasta cheltuiala. As dori sa va intreb daca exista o alta metoda prin care as putea calcula CAPEX-ul sau investitiile pe care o companie le realizeaza.

    • Buna Marina,

      Nu stiu exact care este profesia ta si cat de tehnic pot sa-ti raspund, o sa incerc sa sumarizez cat mai simplu.

      Ai mentionat ca vrei sa faci o analiza CAPEX sau a investitiilor realizate de companie.
      Investitiile facute de companie sunt spre exemplu: masini, utilaje, constructii alte proiecte de investitii pe care compania le foloseste pe o perioada mai mare de 1 an de zile, de aici si clasificarea lor ca imobilizari corporale.

      Suma lor o poti regasi in bilant la grupa active-categoria imobilizari corporale.
      Aceste imobilizari corporale se amortizeaza pe perioada de utilizare si de acea am spus ca ajung treptat pe contul de profit si pierdere in categoria cheltuielilor cu amortizarea.

      Spre exemplu daca ai o masina de 1000 Euro folosita 5 ani si amortizata liniar atunci va aparea pe bilant un activ corporal de 1000 si in fiecare an vom avea o cheltuiala cu amortizarea in contul de profit si pierdere de 200 =1000/5 ani
      (Debit. Cheltuiala cu amortizarea -Ct de profit si pierdere
      Credit. Imortizarea imobilizarilor corporale-Bilant )

      In principiu ma astept ca in orice cont de profit si pierdere al unei companii sa existe si cheltuieli cu amortizarea, daca nu le-ai gasit inseamna ca probabil nu ai avut un cont de profit si pierdere detaliat sau nu exista imobilizari corporale ceea ce imi vine greu sa cred.

      In concluzie trebuie sa vezi exact ce analiza ai nevoie:
      -daca vorbim de suma investitiilor in baza bilantului trebuie sa iei in considerare activele imobilizate
      -daca doresti analiza CAPEX din contul de profit si pierdere trebuie sa iei in considerare cheltuielile cu amortizarea.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s