Studiul de fezabilitate sau ce face diferenta!

Studiul de fezabilitate reprezinta o analiza a fezabilitatii unei idei. Poate fi pregatit atat in cazul unui start up cat si a unei firma existente. Un astfel de studiu ne ajuta sa raspundem la urmatoarele intrebari:

  • Pot sa investesc in aceasta idee de afaceri?
  • Exista fonduri suficiente/sufiecienta putere economica pentru a sustine aceasta investitie si a fi  dusa pana la capat?
  • Care sunt riscurilor implementarii proiectului si care sunt punctele slabe/forte ale firmei care vrea sa implementeze proiectul?
  • Riscurile potentiale sunt cunoscute si exista  solutii de mitigare?
  • Odata realizata investitia, ea se va dovedi profitabila?

Evident de aici rezulta si avantajul realizarii unui astfel de studiu el previne riscul de a ne arunca cu capul inainte intr-o idee/proiect care dintr-un motiv sau altul nu se va dovedi profitabil pentru noi. Ne scuteste de o posibila pierdere de bani si timp intr-o idee nerentabila. Daca analiza initiala se dovedeste negativa nu inseamna neaparat ca nu exista solutii, ideea poate fi ajustata astfel incat in final sa fie viabila.

Un alt avantaj il reprezinta faptul ca acest studiu ne indica ce castig ar fi necesar (in urma realizarii investitiei) pentru ca afacerea sa fie rentabila si astfel sa putem lua decizia de a demara investitia. Mai mult adeseori in practica putem avea mai multe idei alternative de afaceri, prin intocmirea acestui studiu se pot investiga fiecare din ele  cu scopul de a selecta ideea cea mai buna.

Studiul de fezabilitate reprezinta un pas premergator in demararea unei idei de investitii si in general cuprinde 3 aspecte majore de analiza:

  • Fezabilitatea Pietei,
  • Fezabilitatea Tehnica si Organizationala si
  • Fezabilitatea Financiara.

Fezabilitatea pietii

Este idea de investitie fezabila in conditiile pietei existente?

Aici trebuie sa evaluati daca produsele sau serviciile pe care le veti realiza in urma investitiei au suficienta cerere pe piata, si daca se va putea obtine profit prin comercializarea lor. Analiza obtinerii profitabilitatii se va realiza din perspectiva numarului de clienti potentiali existenti in aria geografica vizata precum si o cantitate minima pe care acestia ar putea sa o achizitioneze. In corelatie cu cantitatea potentiala de vanzari se va analiza politica de preturi.

Atunci cand analizati fezabilitatea pietii este bine sa luati in considerare:

  • Care sunt clientii vostri potentiali? (persoane fizice, persoane juridice, persoane dintr-o anumita clasa sociala. Sa presupunem ca vorbim de o afacere de comercializare produse bio care se adreseaza clientilor persoane fizice cu un venit mediu-mare.
  • Care este volumul total al clientilor vostri potentiali in zona geografica pe care o targetati. Sa presupunem ca vorbim de zona Bucuresti si conform unor analize rezulta un numar de 700 mii.
  • Cat de mult, intr-o medie anuala, cheltuiesc clientii potentiali pe produsele bio?
  • Care sunt vanzarile totale de produse bio pe regiunea Bucuresti?
  • Exista cerere de produse bio care sa depaseasca oferta deja existenta?

Ultima intrebare este foarte importanta si esentiala atunci cand veti decide daca veti demara proiectul, sa zicem deschiderea de magazine bio in Bucuresti.

Aveti grija sa nu cadeti in euforia si zelul de a va extinde sau de a va arunca inainte fara o analiza detaliata. Multi antreprenori considera ca produsele lor sunt mai bune decat ale competitiei si ca pot intra pe o piata saturata in care vor supravietui. Chiar daca acest lucru nu este imposibil, oricum nu este idea cea mai sigura a unei afaceri start up, cel mai fericit caz ar fi acela in care oferta existenta sa fie sub cerere. Un argument in plus ar fi acela ca atunci cand va lansati intr-un start up primii ani sunt de referinta, bussines-ul nu este stabil si nu exista resurse comparabile cu cele ale unei firme vechi pe piata, in cazul in care ar incepe un razboi al preturilor pe o piata saturate cine va rezista mai mult, un start up sau o firma mare si veche pe piata?

 

Fezabilitatea Tehnica si Organizationala

Firma detine sau va putea avea acces la echipamente si alte resurse necesare, inclusiv cele umane,  pentru a putea realiza proiectul si a realiza profitul targetat?

Aici trebuie sa evaluati daca exista suficienta expertiza, resurse necesare si capital existent sau posibil de atras pentru a realiza proiectul. Unul dintre riscurile unui start up ar fi cel cauzat de sub-capitalizare, deoarece nu exista suficiente resurse financiare la nivelul firmei pentru a sustine afacerea de la demararea investitiei sau a proiectului pana cand va ajunge pe profit

Atunci cand analizati fezabilitatea tehnica si operationala este bine sa luati in considerare:

  • Ce tip de echimente si tehnologie sunt necesare si la ce cost pentru a dechide magazine bio in Bucuresti?
  • Materiale necesare, orice alt fel de alte resurse inclusiv cele umane
  • Este necesar sa construiti/ inchiriati spatii noi?
  • Structura si expertiza managementului sunt corespunzatoare?

Fezabilitatea Financiara

Analiza cost/benefit in urma investitiei/proiectului? Cand se va ajunge la “break even point” adica “venituri =costuri=> profit 0”.

Aici trebuie sa realizati o proiectie financiara a costurilor si veniturilor rezultate in urma deschiderii de noi magazine bio.

Atunci cand analizati fezabilitatea financiara este bine sa luati in considerare:

  • Care sunt costurile cu investitia, cum se vor realiza in timp? Care sunt costurile operationale zilnice/lunare
  • In baza vanzarilor estimate si a politicii de pret se vor prognoza veniturile
  • Proiectia veniturilor si cheltuielilor (contul de rezultate) si a bilantului
  • Analiza diversilor indicatori economici
  • Proiectia necesarului de fond de rulment (creante curente-datorii curente). !Fondul de rulment este predecesorul cash-ului
  • Proiectia Cash Flow-ului
  • Care vor fi sursele de finantare (interne, credite bancare, furnizori, majorare de capital, etc
  • Cand se va ajunge la “break even point”
  • Calculul duratei de recuperare a investitiei

Daca pastram exemplul cu magazinele bio din Bucuresti, firma poate sa analizeze potentialul deschiderii de magazine bio in diverse locatii din Bucuresti si sa realizeze studii de fezabilitate pentru fiecare potential magazin. Astfel in urma analizei poate sa decida ca a deschide intr-o anumita zona a Bucurestiului, nu e o idea fiabila pe cand in alte locatii este profitabil, si va alege cele mai bune optiuni.

Concluzie:

Daca managementul firmei va intelege valoarea realizarii unui studiu de fezabilitate il va lua in considerare ori de cate ori va analiza o investitie sau un proiect major.  Practice aceasta analiza poate “face diferenta” intre a realiza o investitie de success sau a lua o decizie gresita de a investi intr-o idee/proiect care ar fi putut fi evitat de la inceput, aici vorbim de pierderi de bani, timp, reputatie care in unele cazuri se pot depasi prin alte decizii mai intelepte dar in unele cazuri pot fi fatale unei afaceri.

Advertisements
This entry was posted in Analiza Financiara (Controlling), Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit. Bookmark the permalink.

One Response to Studiul de fezabilitate sau ce face diferenta!

  1. Pingback: Studiul de fezabilitate sau ce face diferenta! « Gabi Tomescu Blog

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s