Nu doar vinde, ci vinde profitabil! Verifica marja comercială

Ești antreprenor, contabil sau consultant și vrei să ai o imagine clară asupra profitabilitatii financiare a firmei?

Începe prin a verifica rentabilitatea vanzarilor.

Verifică lunar evolutia Marjei Comerciala si vei ști cat de profitabile sunt vanzarile.

De ce să monitorizezi marja comercială ?

Marja comercială (profitul direct din vânzări) îți arată cât de eficientă este afacerea ta în generarea de profit din activitatea principală si se calculeaza atat procentual cat si in valoare absoluta.

  • Marja comercială absolută: (Cifra de afaceri – Costul bunurilor vândute).
  • Marja comercială (%): Marja comercială absolută exprimata ca procent din cifra de afaceri.

Marja comercială este impactata de:

  • Cifra de afaceri (preț *volumul vânzărilor) reflectă veniturile totale generate de afacere.
  • Costul bunurilor vândute: Costurile directe asociate cu producerea sau achiziționarea bunurilor vândute.

Monitorizând acești indicatori lunar, poți identifica rapid tendințe și poți lua decizii strategice.

Pentru a intelege vom exemplifica cateva scenarii posibile:

Scenariu 1: Marja comercială (%) și absolută în creștere:

Evoluție pozitivă, posibil datorată creșterii prețurilor, volumului vânzărilor sau scăderii costurilor bunurilor vândute.

Scenariu 2: Marja comercială (%) constantă:

Profitabilitatea procentuală rămâne relativ constanta. Marja absolută poate varia în funcție de volumul vânzărilor. Creste (cand vindem mai mult) sau scadea (cand vindem mai putin).

Scenariu 3: Marja comercială (%) în scădere:

Semnal de alarmă! indica o scadere a profitabilitatii comerciale care va impacta negativ profitul final Verifică prețurile, costurile și identifică soluții de redresare. Chiar dacă marja absolută crește, scăderea procentuală poate indica riscuri.

Vrei sa primesti articole similare cu sfaturi pentru maximizarea performantei financiare a firmei? Aboneaza-te la newsletterul Finalitico  (click aici).

Studiu de caz: Analiza comparativă a marjei comerciale pentru firmele A și B

Să analizăm două firme, A și B, și evoluția marjei comerciale pe parcursul a două luni consecutive.

Observații:

  • Firma A: A înregistrat o creștere a cifrei de afaceri (de la 10.000 la 12.000), a marjei comerciale absolute și a marjei comerciale procentuale (de la 40% la 41,67%). Aceasta indică o performanță financiară pozitivă.
  • Firma B: A înregistrat o creștere a cifrei de afaceri (de la 8.000 la 9.000), dar o scădere a marjei comerciale absolute și a marjei comerciale procentuale (de la 50% la 38,89%). Deteriorarea profitabilitatii comerciale se datoreaza unei creșteri a costurilor mai puternice decat cresterea Cifrei de Afaceri.

Beneficii ale monitorizarii profitabilitatii:

  • Control financiar: Monitorizează și ajustează strategia în timp real.
  • Decizii informate: Optimizează prețurile, costurile și vânzările.
  • Creștere indirectă a profitului final: Prin optimizarea marjei comerciale.

Cum poti monitoriza usor profitabilitatea:

  1. Crează-ți cont in platforma Finalitico și încarcă balanțele contabile. Poți testa gratuit.
  2. Vizualizează rapoartele și analiza financiară generate automat.
  3. Analizează datele și ia decizii informate.

Finalitico simplifică analiza financiară. Obții rapoarte automate și clare, iei decizii bazate pe date și îți crești performanța financiară.

This entry was posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a comment