Top 3 Indicatori de profitabilitate pe care firmele trebuie sa-i monitorizeze

Daca esti antreprenor sau manager este important sa monitorizezi constant profitabilitatea firmei pentru ca astfel firma va genera mai multi bani si va performa mai bine atat in perioade favorabile dar si in cele dificile (context economic defavorabil, context de piata dificil) . In contrast daca firma nu reuseste sa genereze profit pe o perioada mare de timp atunci nu va putea sa-si continue activitatea pe termen lung.

Folosind acest instrument de management financiar puteti avea un avantaj competitiv si puteti lua decizii mai bune. Un alt aspect important este cum implementati acest instrument in firma si din acest punct de vedere este important sa identificati si sa folositi instrumente usoare si rapide de monitorizare si analiza a profitului.

Daca  monitorizam doar profitul final nu avem suficiente informatii cu privire la factorii care au facut ca firma sa realizeze un anumit profit sau pierdere si mai ales cum putem optimiza profitul. In acest articol vom explica cum putem sa analizam profitabilitatea firmei pe diferite nivele numite marje de profitabilitate si care sunt indicatorii critici pentru a intelege si optimiza profitul.

Monitorizarea profitului si a marjelor ofera informatii utile managementului in analiza rezultatelor si luarea deciziilor de optimizare a afacerii.

Analiza profitabilitatii: Raportul Profit si Pierdere (pe scurt P&L)

Raportul financiar prin care se monitorizeaza profitabilitatea firmei este Contul de Profit si Pierdere (Raportul P&L)  si reprezinta unul din cele 3 rapoarte financiare critice prin care firmele pot monitoriza performanta.

In cadrul Raportului P&L exista 3 marje de profitabilitate importante pe care trebuie sa le monitorizam:

  • Marja comerciala sau marja bruta
  • Profit operational (EBIT)
  • Profitul net

Ce informatii ne furnizeaza marjele de profit

Marja comerciala sau marja bruta

Marja comerciala ne indica  valoarea sau profitabilitatea ramasa dupa ce scadem din Cifra de Afaceri costul bunurilor vandute. Se calculeaza atat in valoare absoluta cat si procentual.

Marja bruta absoluta = Cifra de Afaceri – Costul bunurilor vandute

Marja bruta % = Marja Bruta / Cifra de Afaceri

Costul bunurilor vandute: aici avem in principal costul de achizitie al marfurilor si costul cu materii prime aferente productiei de produse finite

Marja comerciala ne ajuta sa identificam profitabilitatea rezultata direct din vanzare, respectiv diferenta dintre pretul la care putem sa vindem produsele sau serviciile versus costul la care putem sa le achizitionam sau sa le producem.

Analizand marja comerciala putem sa raspundem la intrebarea:

Produsele si serviciile pe care le vinde firma au o marja comerciala suficienta cat sa acopere celelalte costuri operationale si financiare si sa asigura si un profit final corespunzator?

In caz contrar firma va trebui sa gaseasca solutii  pentru a creste marja bruta sau va trebui sa scada anumite cheltuieli pentru a reusi sa ramana profitabila.

Marja comerciala suficienta nu este un indicator static,  ea difera in functie de particularitatile fiecarei firme, industria din care face parte, sau modelul de business.

Evolutia lunara a Marjei brute absoluta si procentual ne vor indica eficacitatea companiei in politica de achizitii, procesul de productie si procesul de vanzari, marketing si politica de preturi. Altfel spus daca firma nu reuseste sa realizeze o marja suficienta managerul va trebuie sa analizeze cum poate imbunatati aceste arii.

2. Profit operational (EBIT)

EBIT este urmatorul indicator important in masurarea profitabilitatii.

EBIT ne indica valoarea sau profitabilitea ramasa dupa ce scadem din Cifra de Afaceri toate costurile operationale dar fara sa includem costurile financiare si cu impozitarea. Costurile operationale includ costul bunurilor si serviciilor si celelalte costuri de vanzare si general-administrative pe care firma trebuie sa le angajeze pentru a-si desfasura activitatea.

EBIT absolut = Marja Bruta + Alte venituri de exploatare – Cheltuieli operationale

EBIT % = EBIT /Cifra de Afaceri

Monitorizarea profitului operational EBIT ne ajuta sa identificam profitabilitatea firmei atat din perspectiva profitabilitatii vanzarii cat si a controlului celorlalte costuri operationale. Altfel spus daca firma nu reuseste sa realizeze un EBIT bun managerul va trebuie sa analizeze cum poate imbunatati Marja Bruta si cum poate creste eficienta costurilor.

Profitul net

Reprezinta al treilea indicator si ne arata profitabilitea finala dupa ce scadem din Cifra de Afaceri toate costurile incluzand costurile financiare si cele cu impozitul pe profit / venit.

Profit net absolut = EBIT – Cheltuieli financiare + Venituri financiare – Cheltuieli cu impozitul

Profit net % = Profit net /Cifra de Afaceri

Monitorizarea profitului net ne ajuta sa identificam profitabilitatea finala a firmei atat din perspectiva operationala cat si a costurilor de finantare externa si cele legate de taxare.

Pentru a putea imbunatati Profitul net managerul va trebuie sa analizeze cum poate imbunatati EBIT si cum poate optimiza costurile financiare (ex. cheltuielile cu dobanzile, cheltuieli din diferente de curs) si costurile cu impozitul.

Exemplu unui Raport P&L cu evolutia profitabilitatii in luna decembrie vs noiembrie 2023

(Generat de aplicatia Finalitico)

Din raportul P&L cu evolutia profitului pentru luna decembrie 2023 vs luna noiembrie 2023 putem observa caci firma a realizat:

  1. un profit net cumulat de la inceputul anului de 388,252 la 31.12.2023
  2. o mentinere a marjei brute % (de 93%) dar o scadere semnificativa a marjei brute absolute de -42,5%. Aceasta evolutie releva faptul ca firma a mentinut acelasi adaos comercial dar a avut un volum mai mic de vanzari.
  3.  o scadere a profitului EBIT atat in valoare absoluta (-109%) cat si in valoare procentuala cu (-116%). Aceasta evolutie este explicata de evolutia nefavorabila a vanzarilor si de cresterea celorlalte cheltuieli.
  4. o scadere a profitului net atat in valoare absoluta (-118%) cat si in valoare procentuala cu (-131%) ca urmare a factorilor descrinsi anterior si a cresterii cheltuielilor cu impozitul.

Ca si concluzie profitabilitatea firmei prezentate a scazut semnifivativ in luna decembrie vs luna precedenta (noiembrie) avand ca si cauze principale scaderea vanzarilor si cresterea cheltuielior.

Prin analiza evolutiei  marjelor de profitabilitate in timp sau versus alte firme din industrie antreprenorii pot identifica oportunitati de crestere si arii cu profitabilitate slaba pentru care pot lua punctual masuri de optimizare.

Ca manager/ antreprenor cum as putea sa fac usor si rapid aceasta analiza?

Daca contabilul tau furnizeaza si servicii de analiza financiara poti sa achizitionezi acest extra serviciu si sa-i ceri sa-ti pregateasca rapoarte si analize financiare de profitabiltate.

Sau daca vrei sa salvezi bani si timp poti sa-ti faci un abonament la aplicatia de analiza financiara pentru luarea deciziilor Finalitico, sa incarci balantele lunare si intr-un minut vei avea aceste rapoarte si analize generate automat. Tot ce trebuie sa faci este sa petreci 30 minute pentru a revizui analizele in fiecare luna. Daca faci acest lucru constant vei vedea rezultatele.

Vrei sa vezi cum functioneaza Finalitico? Fa-ti cont din sectiunea “Incearca gratuit” si ai acces gratuit 30 zile la toate functionalitatile.

 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a comment