Bugetul-Instrumentul managerilor in controlul costurilor si a profitabilitatii

Esti manager si ai obiective legate de controlul costurilor si imbunatatirea profitului la nivelul centrelor de responsabilitate dar nu stii exact cum sa monitorizezi si sa controlezi aceste obiective.

Nu stii cum functioneaza procesul de bugetare si cum te poate ajuta acest instrument pentru a-ti atinge obiectivele.

Echipele Financiare monitoreaza rezultatele financiare versus buget si iti pun intrebari despre atingerea obiectivelor legate de costuri, venituri si profit la nivelul centrului de responsabilitate  dar comunicarea cu ei este dificila si aparent vorbiti doua limbi diferite.

Limbajul Financiar poate parea complicat pentru Managerii Operationali dar nu trebuie sa fie asa.

Informatiile financiare sprijina luarea deciziilor manageriale

Rapoartele Financiare pot parea complicate dar ele reprezinta un instrument critic in luarea deciziilor si sprijina managerii sa-si atinga obiectivele pentru care sunt evaluati.

Ca si manager tot ce trebuie sa faci este sa decodifici limbajul financiar si sa dobandesti aptitudini in procesul de Bugetare si analiza si interpretare rapoarte financiare in scopul deciziilor manageriale 

De ce este important bugetul si care sunt beneficiile

Procesul de bugetare este critic pentru performanta si stabilitatea financiara a unei firme si reprezinta instrumentul prin care firmele isi planifica si controleaza operatiunile.

Desigur rezultatele reale vor fi diferite fata de buget dar monitorizarea real versus plan este un instrument cheie pentru a identifica riscuri si oportunitati si a lua deciziile de business cele mai bune in functie de situatiile aparute

Nu trebuie privit ca un instrument pur de control si nu trebuie sa fie un instrument rigid atunci cand este implementat in companie.

Bugetul trebuie privit ca un GPS al firmei spre performanta dorita

Din multe puncte de vedere procesul de bugetare poate fi comparat, ca si utilitate, cu un GPS utilizat intr-o calatorie pe un drum necunoscut. De ce spunem asta?

Viitorul unei afaceri este un drum necunoscut si dificil din multe privinte.

Bugetul este ca un GPS care ajuta compania sa-si planifice si sa-si monitorizeze constant drumul spre atingerea obiectivelor.

Ca si GPS-ul care ne ajuta sa ne planificam ruta cea mai buna pentru a ajunge la o anume destinatie bugetul ne ajuta:

  • Sa planificam activitatea viitoare a afacerii in linie cu strategia generala si obiectivele propuse, care sunt resurselor necesare (materiale, umane, bani)
  • Sa transpunem activitatea viitoare din perspectiva financiara:
    • Veniturile, costurile si profitabilitatea (Contului de Profit si Pierdere)
    • Activele, datoriile si capitalul propriu (Bilantul)
    • Fluxurile de Cash: intrari si iesiri de cash aferente activitatii operationale, financiare si de finantare astfel putem estima daca exista suficient cash sau trebuie sa atragem cash suplimentar din diverse surse de finantare
  • Sa monitorizam si sa analizam continuu evolutia reala a firmei versus ce am planificat rezultand semnale rapide in baza carora managementul poate lua masurile necesare pentru deviatii atat negative cat si pozitive
  • Similar cu GPS-ul care ne atentioneza ca am luat-o pe un drum gresit sau ca am depasit viteza la fel si bugetul ne atentioneaza diverse riscuri: depasirea limitei de cheltuieli, venituri sub asteptari, cash insuficient si se pot lua masuri corective.

Pe langa aceasta bugetul:

  • reprezinta un instrument util in masurarea performantei in cadrul firmei si recompensarea angajatilor in functie de atingerea obiectivelor (cu conditia ca acestia sa considere ca bugetul este realist si sa fie tinuti responsabili pentru rezultate care sunt in controlul lor)
  • reprezinta un instrument de coordonare a diverselor activitati in cadrul firmei.
  • promoveaza eficienta si previne risipa sau pierderile

Bugetul este un proces complex care implica numeroase imputuri de la diferite departamente din cadrul organizatiei si negocieri multiple intre multe persoane din cadrul organizatiei.

Daca nu exista responsabilitati clare atunci bugetul rezultat poate sa fie un exercitiu dificil, care necesita prea mult timp si care rezulta intr-un output care nu este valoros

Responsabilitati  in planificarea si controlul performatei financiare

 Responsabilitatea Managerilor Operationali:

  • responsabili pentru planificarea si controlul performantei firmei in ariile din responsabilitate
  • sunt evaluati si vor avea obiective legate de controlul costurilor si imbunatatirea profitului la nivelul centrelor de responsabilitate

Responsabilitatea Dept Fin-Contabil si Controlling

  • responsabili cu coordonarea procesului de planificare si monitorizare a performantei financiare a firmei
  • responsabili cu furnizarea rapoartelor financiare care sprijina managerii in luarea deciziilor

Pentru a putea vorbi de o activitate de Controlling corespunzatoare:

  • trebuie sa exista o comunicare eficienta intre Managerii Fin si Managerii Non Financiari (Operationali)
  • Managerii Non Financiari trebuie sa cunoasca concepte de baza in planificarea si controllingul performatei firmei, abilitati de analiza si interpretare rapoarte financiare pentru luarea deciziilor manageriale
  • Profesionistii Financiari trebuie sa cunoasca modelul de business al firmei, procesele si activitatile din spatele cifrelor si a Excelurilor.

Diferenta intre Controlling si  Contabilitate

  • Contabilitatea: activitatea de inregistrare cronologica si prezentare in rapoarte financiare a pozitiei financiare, performantei financiare și fluxurile de trezorerie a firmei. In responsabilitatea Departamentului Financiar Contabil
  • Controllingul este functia prin care se asigura conducerea si coordonarea tuturor procesele dintr-o firma pentru utilizarea cat mai eficienta a resurselor si maximizarea profitabilitatii.
  • Este instrumentul care creste performanta si ofera un sistem de avertizare timpurie asupra problemelor din firma
  • In contrast cu Contabilitatea, Controllingul este in principal orientat catre viitor
  • Controllingul este in responsabilitatea tuturor managerilor iar Departamentul Financiar/Controlling coordoneaza si sprijina intreg procesul de planificare si control al resurselor la nivelul firmei.
  • Departamentul de Controlling sprijina managementul in procesul decizional, lucreaza ca un consultant pentru management pregatind informatiile de care are nevoie managementul pentru luarea deciziilor, dar decizia este luata de management.

Planificarea si controlul performantei in ariile de responsabilitate este in resposabilitatea managerilor si acestia vor fi evaluati in functie de cum pot atinge obiectivele de control al costurilor si profitului.

Ca manager puteti sa controlati costurile si profitul din ariile de responsabilitate dobandind aptitudini in procesul de Bugetare si analiza a rapoartelor financiare in scopul deciziilor manageriale

Daca vrei sa inveti pas cu pas cu aplicatii practice cum sa aplici tehnici de maximizare a performantei prin Planificare si Control Bugetar inscrie-te pana in data de 5 aprilie la Trainingul de Bugetare.

 

Advertisements
This entry was posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s