5 Tehnici de Controlling pentru maximizarea performantei financiare a firmei

profitOrice firma doreste sa aiba un profit cat mai bun pe care sa-l imbunateasca in timp. Top managerii si middle managerii sunt evaluati si vor avea obiective legate de controlul costurilor si imbunatatirea profitului la nivelul centrelor de cost sau profit.

De aceea managerii nu vor avea o misiune usoara. Dar inarmati cu instrumentele necesare misiunea va fi usurata.

Solutia o reprezinta tehnicile de Management Financiar si Controlling care  ajuta managementul in activitatile de planificare, control si luarea deciziilor pentru performanta si siguranta financiara a firmei. Companiile si managerii care implementeaza aceste instrumente au un avantaj competitiv.

In acest articol prezint 5 Tehnici de Controlling pentru maximizarea performantei financiare a firmei:

  1. Analiza financiara a firmei

Presupune stabilirea unui diagnostic asupra situatiei financiare a firmeii cand sunt identificate punctele forte cat si a unor situatii de dezechilibru financiar care pot genera riscuri si necesita luarea unor masuri de corectie.

Este o analiza de ansablu a firmei obtinuta prin prisma informatiilor publice din situatiile financiare si poate fi utila atat utilizatorilor externi (banci, investitori, parteneri de afaceri) cat si utilizatorilor interni (actionari, managementul firmei, angajati). Situatiile financiare si indicatorii indica cum a performat firma intr-un an si ofera indicii pentru estimarea performantelor viitoare. Analiza financiara prin prisma indicatorilor financiari reprezinta un screening al performantei firmei si poate indica riscuri care pot fi analizate in detaliu prin utilizarea altor instrumente de Controlling.

Cum se interpreteaza indicatorii : versus valori recomandate, evolutia de la o perioada la alta, versus firme similare (benchmark).

Chiar daca in analiza financiara cel mai adesea se folosesc indicatorii financiari standard: lichiditate, solvabilitate, profitabilitate…. este de interes si analizarea in paralel a altor indicatori cheie care includ inclusiv indicatori non-financiari. Acesti indicatori sunt determinati in functie de specificul firmei (KPIs relevanti).

Daca vrei sa fii abonat la educatie financiara pentru succesul afacerii subscrie la nesletterul Finance-edu.ro (click aici).

2. Planificare si control bugetar (Procesul de bugetare)

Daca firma are un anumite obiective (ex. cresterea profitabilitatii cu 2%) si nu planifica realizarea acestora prin intermediul bugetului risca sa aiba dificultati in atingerea obiectivelor propuse.

Bugetul este ca o harta sau un GPS care ajuta compania sa-si planifice drumul spre atingerea obiectivelor si in al-II-lea rand sa monitorizeze constant daca este pe drumul cel bun.

Bugetarea implica planificarea si controlul resurselor necesare (umane, materiale, financiare, investitii). Ajuta compania sa-si planifice pe termen scurt si lung veniturile, costurile, profitabilitatea si sa-si reduca costurile care nu sunt in linie cu scopurile propuse. Prin bugertare se stabilesc tinte in functie de care se va masura si recompensa performanta in companie.

Monitorizarea rezultatelor reale versus buget permite controlul costurilor si a veniturilor si luarea unor decizii ca raspuns la oportunitati si riscuri ce apar.

3. Monitorizarea profitabilitatii interne pe centre de responsabilitate

Pentru maximizarea profitabilitatii firma trebuie sa identifice care sunt segmentele de business/produsele care sunt profitabile si cele mai putin profitabile sau in pierdere.

Atunci cand firma isi planifica niste obiective generale (exemplu o profitabilitate de X’000 Euro) acestea sunt cascadate ca responsabilitate catre diverse segmente de business. Astfel bugetul general P&L se va detalia la nivel de centre de responsabilitate (centre de cost / profit/ investitii).

Ulterior rezultatele reale vor fi monitorizate prin intermediul rapoartelor P&L de profitabilitate pe centre de responsabiliate. Aceasta informatie este foarte importanta pentru actionari si management pentru ca acestia sa ia decizii corecte de imbunatatire a profitabilitatii. De asemenea aceasta monitorizare permite masurarea si recompensarea performantei in companie in functie de rezultate.

Preconditii:

  • Firma trebuie sa fie organizata pe centre de responsabilitate si sistemul contabil sa urmareasca rezultatele la nivel de centru de responsabilitate
  • Bugetul trebuie realizat pe centre de responsabiltate
  • Exista dezvoltate rapoarte manageriale care monitorizeaza costuri/venituri/ profit per arii de responsabilitate/unitati de business

4. Controlul si optimizarea costurilor (Managementul costurilor)

O prima faza importanta in controlul si optimizarea costurilor o reprezinta planificarea costurilor care se realizeaza prin procesul de bugetare.Analiza cost-volum –profitabilitate (CVP) este un instrument important in planificare. Prin intermediul ei firma va analiza cum evolueaza profitul in diverse scenarii de business si va analiza scenariul cel mai profitabil. Astfel managerii vor sti :

  • Ce vanzari trebuie sa aiba o firma pentru a atinge pragul de profit zero (venituri = cheltuielile)
  • Ce vanzari trebuie sa aiba o firma pentru a atinge un profit targetat
  • Care este rata marjei de siguranta (cat pot scadea vanzarile) pana cand firma intra pe pierdere
  • Cum se analizeaza impactul in profitabilitate a unor schimbari (de pret, costuri) prin analiza CVP

Pentru firmele de productie calculatie costurilor de productie cat mai corecta este importanta in deciziile legate de politica de preturi si determinarea produselor “vedeta” (cele mai profitabile)

Pentru controlul costurilor monitorizarea costurilor pe centre de responsabilitate este un instrument important.

5.  Management Cash Flow-ului

Ati dori sa invatati sa planificati si sa controlati cash-ul firmei astfel incat  sa cresteti profitabilitatea firmei si sa preveniti riscul de lipsa de cash si incapacitate de plata a datoriilor?

Multe firme pun accent exclusiv pe monitorizarea profitabilitatii firmei insa profitul nu este egal cu cash si asa se explica de ce unele firme desi s-au dezvoltat foarte repede si au profit se confrunta adesea cu lipsa de cash fiind in incapacitate de plata a datoriilor.

Pe termen scurt implicatiile negative/riscurile de lipsa de cash pot genera pierderi de oportunitati sau costuri suplimentare, pe termen lung insa se poate ajunge la insolventa ( incapacitate de plata), sau chiar faliment.

Este important ca orice firma sa:

  • Planifice Cash-Flow-ul si sa monitorizare Cash Flow-ul real versus planificat
  • Determine suma minima/optima de cash pe care firma trebuie sa o detina pentru a-si desfasura corespunzator activitatea
  • Monitorizeze eficient capitalului circulant (predecesorul cash-ului)
    • gestiunea stocurilor
    • gestiunea clientilor

Ce alte instrumente de Controlling sau Management Financiar cosiderati ca sunt importante/ le folositi pentru maximizarea profitabilitatii firmei?

Advertisements
This entry was posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s