Diferenta intre contabilitatea manageriala si cea financiara

Contabilitatea Financiara

Contabilitatea Financiara poate fi definita ca un proces de masurare si comunicare a rezultatelor financiare globale la nivelul unei entitati care se concretizeaza in pregatirea Situatiilor Financiare ale entitatii cu scopul principal de a fi comunicate diversilor utilizatori externi (exemplu: potentiali investitori, banci, furnizori, autoritati, etc) care sunt interesati de rezultatele financiare ale respectivei entitati.

Cu toate acestea informatia financiara are o importanta critica si pentru utilizatori interni, respectiv managementul entitatii (middle si top management), acele persoane care au responsabilitatea de a administra diverse arii in cadrul organizatiei si care trebuie sa ia in mod constant decizii operationale si strategice. Ca urmare a acestui fapt si a existentei unui volum mare de informatii financiare  in cadrul contabilitatii s-a dezvoltat o ramura distincta denumita Contabilitatea Manageriala cu scopul de a raspunde cerintelor particulare ale Managementului.

Ca si diferente intre contabilitatea financiara si cea manageriala putem enumera:

  • Contabilitatea financiara furnizeaza informatii atat utilizatorilor externi cat si cei interni pe cand contabilitatea manageriala furnizeaza informatii doar utilizatorilor interni (managementului entitatii)
  • Contabilitatea financiara furnizeaza informatii financiare la un nivel global al entitatii pe cand contabilitatea manageriala analizeaza si furnizeaza informatii la un nivel mult mai detaliat cu privire la performanta firmei (ex. pe centri de cost/profit, la nivel de linii de business, etc)
  • Contabilitatea manageriala nu este guvernata de niste standarde stricte asa cum e cazul contabilitatii financiare (standardele de contabilitate, legea  societilor comerciale, codul fiscal, etc) astfel incat fiecare firma are o flexibilitate in modul in care isi va organiza contabilitatea manageriala.

 

Contabilitatea manageriala instrument strategic

Contabilitatea manageriala, in abordarea ei traditionala, viza analizarea diferitelor informatii financiare (venituri, costuri, marja de profit) doar la nivelul organizatiei.

Ca urmarea a faptului ca managementul firmei a constientizat importanta pe langa a informatiilor interne si a informatiilor externe (din piata: activitatile competitorilor, furnizorilor, clientilor, etc), trendul actual al contabilitatii manageriale este de a analiza informatiile financiare ale firmei in comparatie  cu cele ale unor firme similare.

Managementul trebuie sa aiba in vedere informatii externe relevante cum ar fi:

  • Competitia din partea firmelor concurente (cota de piata actuala si prognoza pentru viitor)
  • Informatii cu privire la intrarea pe piata a unor firme noi ce vor reprezenta potentiali concurenti
  • Produse noi intrate pe piata similare cu cele ale firmei sau produse substitut
  • Anunturi a unor activitati /investitii majore din partea firmelor concurente
  • Anunturi cu privire la schimbarea legislatiei sau prognoze de modificari majore a cursului de schimb al valutelor principale (ex. Euro, $) care pot afecta firma.

 

Contabilitatea manageriala sursa de informatie pentru utilizatori interni

Daca contabilitatea financiara furnizeaza informatii si utilizatorilor externi (potentiali investitori, banci, clienti, furnizori), contabilitatea manageriala furnizeaza informatii utilizatorilor interni, respectiv managementului firmei.

Informatia furnizata de contabilitatea financiara utilizatorilor externi ii ajuta pe acestia sa ia decizii ce raspund la intrebari de genul:

  • Este eficient/rentabil sa investesc bani in aceasta firma?
  • Pot acorda un credit acestei firme in conditii de siguranta?
  • Ar trebui sa furnizez servicii/bunuri acestei firme?
  • Ar trebui sa inchei un contract cu aceasta firma in calitate de client?

Pe de alta parte managementul firmei trebuie sa ia decizii diferite astfel ca si informatiile  furnizate sunt diferite. Tipuri de decizii:

  • Cum este performanta anumitor divizii sau produse in comparatie cu concurenta
  • Cum stabilesc pretul de vanzare al produselor pentru a acoperi costurile si a realiza si o rentabilitate care sa permita continuarea si dezvoltarea afacerii
  • Care este performanta diverselor divizii/centri de profit din cadrul organizatiei
  •  Care sunt cele mai rentabile produse si o data identificate: ar trebui sa produc o cantitate mai mare (facand o investitie intr-o noua linie de productie)?
  • O firma are 2 linii de business: vanzare produse electronice si service produse electronice. In functie de profitabilitatea fiecarei linii de business: ar trebui sa continue sa acorde si service sau sa se concentreze doar pe vanzare?
  • Care din magazinele unei firme de retail sunt profitabile si care nu? Ar trebui sa investesc in dechiderea de noi magazine?
Advertisements
This entry was posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s