Planul de Afaceri-drumul de la o ideea la o afacere de succes – Partea I

Ce reprezinta un Plan de Afaceri  si de ce avem nevoie de acest instrument

Planul de Afaceri reprezinta descrierea documentata a viitorului afacerii d-voastra, un document in care vom descrie ce anume planificam sa realizam si cum planificam sa facem acest lucru. Aceasta planificare trebuie sa fie realizata in baza unei cunoasteri aprofundate a mediului intern si extern al respectivei afaceri. Planul de Afaceri face parte din planificarea strategica la nivelul firmei si se realizeaza de obicei pe un interval de 3-5 ani.

Ce riscuri decurg din lipsa unui Plan de Afaceri?

  • Investitorii sau bancile de obicei nu vor furniza surse de finantare daca nu pot analiza in prealabil Planul de Afaceri
  • Antreprenorul sau managerul afacerii poate sa scape din vedere aspecte importante sau sa adopte decizii nepotrivite daca nu are o planificare a afacerii implicit un Plan de Afaceri
  • Investirea unor sume de bani considerabile intr-o afacere care nu are success, aspect ce putea fi prevenit sau corectat daca exista o planificare corecta (Plan de Afaceri)
  • Demararea unor proiecte in lipsa unor fonduri financiare suficiente de aici vor rezulta probleme in finalizarea proiectelor, insolvabilitate si mai tarziu chiar falimentul firmei
  •  Decizii de management incorecte rezultate din lipsa unei strategii clare si o inconsecventa in actiuni

Ce trebuie sa includa un Plan de Afaceri?

Exista anumite aspecte standard pe care orice Plan de Afaceri trebuie sa le includa:

  • Conceptul de afacere: aici se va prezenta sectorul/industria in care se incadreaza respectiva afacere, structura afacerii (tipul companiei), produsele/serviciile pe care le furnizati si cum se va asigura succesul afacerii in viitorul planificat
  • Strategia companiei si actiunile specifice pentru implementarea acestei strategii. Aici vom regasi obiectivele propuse si cand se prognozeaza ca vor fi atinse
  • Produsele/Serviciile oferite si avantajul competitiv pe care il ofera. Aici se vor descrie produsele/serviciile oferite precum si ceea ce le diferentiaza fata de concurenta, motivul pentru care clientii vor alege produsele d-voastra in detrimetul competitorilor
  • Segmentul de piata targetat: aici se va documenta planul de marketing, cine sunt clientii si segmentul de piata targetat, cum se vor atrage si mentine suficienti clienti pentru a realiza rentabilitatea planificata
  • Managementul si angajatii cheie: aici se vor detalia membrii managementului, anagajatii cheie si backgroundul lor
  • Prognoza profitabilitatii firmei si impactul in cash flow: estimarea veniturilor/costurilor viitoare si profitabilitatea rezultata precum si evolutia cash-ului pe perioada analizata
  • Finantarea necesara: fondurile necesare pentru a atinge obiectivele in baza prognozelor financiare

Cat de lung trebuie sa fie un Plan de Afaceri?

Lungimea unui Plan de Afaceri poate varia de la un caz la altul dar cel mai adesea ele se incadreaza in 15-25 pagini.

De ce avem nevoie de un plan de afaceri?

Planul de Afaceri poate fi folosit in diverse situatii in functie de obiectivele firmei si de stadiul acesteia (faza de start-up, faza de dezvoltare sau o afacere existenta consolidata).

Atentie! In ciuda perceptiei conform careia un Plan de Afaceri se foloseste doar pentru un start-up in vederea atragerii de fonduri, el este un instrument util in multe alte situatii.

Astfel vom folosi un astfel de plan:

  • in procesul de bugetare pe termen mediu si lung in cadrul planificarii financiar-strategice a afacerii
  • pentru atragerea de surse de finantare in cazul unui start-up sau dezvoltare
  • atunci cand o afacere vrea sa analizeze fezabilitatea unui nou business inainte de a demara propriu-zis noua afacere
  • atunci cand intr-o afacere intervin modificari majore (ex: intarea pe noi piete, deschiderea de noi magazine, linii de business, etc)
  • pentru atragerea unor investitori sau persoane/ angajati cheie
  • in vederea imbunatatirii performatei afacerii existente
  • pentru a incepe o colaborare cu anumiti clienti sau furnizori

Fara un plan de afaceri, mai mult sau mai putin formalizat, pentru ca putem vorbi si de o planificare a afacerii care nu ia forma la fel de standard si documentata a unui Plan de Afaceri, compania nu va putea sa-si atinga adevaratul potential.

Pentru informatii detaliate cu privire la cum putem scrie cel mai bun Plan de Afaceri  consultati Ghidul Plan de Afaceri 

Acum e mult mai simplu sa inveti cum sa-ti creezi propriul tau plan de afaceri.

Advertisements
This entry was posted in Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s