Finante pentru antreprenori-Analiza Breakeven Point intr-o afacere

Seria: Finante pentru antreprenori si non finantisti

Intotdeauna cand un antreprenor initiatiza o afacere trebuie sa faca o analiza a momentului cand poate ajunge la breakeven point.

Dar ce reprezinta breakeven point?

Pornim de la ecuatia bine cunoscuta: venituri – cheltuieli = profit.

Bineinteles scopul fiecarui antreprenor este ca profitul sa fie cat mai mare, dar nu ne vom concentra pe acest obiectiv in acest moment ci asupra unui prim pas in realizarea acestui obiectiv ambitios , repectiv Profit =0.

Breakeven point este acel moment pe care il atinge firma cand prin prisma veniturilor realizate poate sa acopere totalul cheltuielilor, altfel spus sa realizeze profit zero.

! Atentie, prin total cheltuieli avem in vedere cheltuieli fixe si cheltuieli variabile.

Momentul in care firma poate sa treaca de perioada cu pierderi la profit=0 este important deoarece:

  • Pana la acest moment firma nu realizeaza nici un profit, ceea ce inseamna ca antreprenorul trebuie sa aduca bani de acasa sau sa atraga surse de finantare
  • Momentul cand se va ajunge la breakeven point depinde si de cum se va decide politica de preturi, pentru ca de aceasta depind direct veniturile firmei

Pentru a exemplifica putem considera exemplul unei firme de catering care vinde meniuri fixe. Trebuie estimate atat veniturile cat si cheltuielile (fixe +variabile). Presupunand ca cheltuielile fixe sunt 8.000 RON atunci firma va realiza profit 0 atunci cand va reusi sa vanda 1.000 de meniuri la un prêt unitar de 20 RON/meniu.

Aceasta deoarece la un volum de 1.000 meniuri cheltuielile variabile se ridica la 12.000 RON.

Sa presupunem ca in urma acestui calcul vom estima ca in aproximativ 1 an vom atinge brekeven point.

! Nu este cel mai important ca momentul in care ajung la breakeven sa fie cat mai rapid (cu toate ca este ideal desigur, ceea ce trebuie sa retinem este ca acest moment difera mult si de specificul afacerii: productie distributie sau servicii)

Odata ce am stabilit acest moment pasul numarul 2 este ca antreprenorul sa fie pregatit timp de 1 an cu resurse financiare necesare (proprii sau atrase) pentru asigurarea continuitatii afacerii. Ceea ce nu vrem desigur este sa ajungem ca din lipsa de planificare financiara sa ajungem intr-o situatie de a nu avea suficient cash pentru a ne plati datoriile si sa nu avem solutii de back up.

Advertisements
This entry was posted in Analiza Financiara (Controlling), Asistenta firme/antreprenori, Managementul Financiar al Firmei and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s