Soluții salvatoare în timp de criză

Cand se va termina criza? este o intrebare care se afla pe buzelor tuturor, din păcate nimeni nu are un răspuns … fiecare antreprenor, manager, analist sau politician, in funcție de gradul de optimism, informațiile deținute si de ce mesaj dorește să transmita, face diverse pronosticuri. Un lucru este clar soluții de stabilizare si dezvoltare există si multe din afacerile romanești le-au aplicat si incă le aplică, vom vedea ca numai o parte din ele sunt la indemâna mediului privat.

Pornind de la analiza punctelor forte si a celor slabe a afacerilor romanești, de la experiențele concrete ale unor atreprenori si cu ajutorul teoriilor de management financiar și al afacerilor vom enumera cateva soluții de stabilizare si dezvoltare a afacerilor in contextul actual.

Soluții de stabilizare

Reducerea costurilor

A reprezentat una din principalele măsuri aplicate de firme in planul de restructurare si nu cred ca a lipsit din niciun plan. Fiecare firmă trebuie să-și analizeze costurile existente in strânsă legatură cu specificul afacerii si al pieței si să reduca acele costuri care nu sunt critice sucesului afacerii si care nu generează valoare. Renegocierea contractelor cu furnizorii reprezintă o sursă de reducere a costurilor sau de obținere a unor condiții  contractuale mai favorabile. Este adevarat ca imaginea in oglindă va afecta firmele respectiv marea parte a clienților vor cere renegocierea contractelor si vor pune presiune asupra prețurilor. In acest caz este important ca firmele sa fie flexibile dar să incerce să mențină prețul cu acordarea unor eventuale discounturi (comerciale sau financiare).

Restructurarea portofoliului de clienți si de produse

Orice firmă trebuie să-și analizeze portofoliul de clienți, să renunțe la clienții neplatitori si să se concentreze pe cei platitori plus atragere de noi clienți rezultați si din insuccesul unor firme concurente. Departamentele comerciale trebuie să depună eforturi suplimentare in această perioadă dificilă pentru a contracara scaderea vânzarilor.

De asemenea va trebui reanalizată baza de produse si ajustarea ei in conformitate cu noile cerințe, concentrarea doar pe produse care se pot vinde in profit și se și pot incasa. Analizați noi oportunități de produse/servicii generate de criză.

Monitorizarea rezultatelor si luarea deciziilor

Monitorizarea continuă a rezultatelor, a Cash Flow-lui si a fondului de rulment sau alți indicatori cheie urmată de decizii rapide in baza unor analize detaliate.

Indicatorii urmariți in trecut nu mai sunt aceiași, spre exemplu, nu mai trebuie urmarit cu orice preț cresterea cifrei de afaceri sau a profitului, pentru că degeaba vom crește vânzările/profitul dacă nu recuperăm creanțele, ori nerecuperarea creanțelor poate duce la lipsă de cash care poate duce la insolvență.

Cash Flow-ul si recuperarea creanțelor sunt doi indicatori foarte importanți in contextul actual. Lipsa lichidităților este o problemă omniprezentă in toate afacerile si tot acest obstacol duce in cele din urmă la starea de insolvență. In unele cazuri, experiența managementului in planificare strategică si financiară e restrânsă, iar cashflow-ul negativ poate fi cauzat si de acest fapt in strănsă legătură si cu o incapacitate de acțiune rapidă la condițiile noi apărute.

De aceea este important să se monitorizeze volumul de lichidități al afacerii si să se ia măsuri de menținere a unui nivel  minim necesar care să-i asigure continuitatea. Un alt aspect important care trebuie controlat este impactul asupra cash-ului al oricărui scenariu de afaceri care se dorește a se implementa.

Fondul de rulment este un indicator la fel de important, el reprezentând predecesorul cash-ului dar si un semnal al capacității firmei de a-și achita datoriile curente.

Eliminarea activitaților/ locațiilor neprofitabile

Fiecare afacere trebuie să aiba un management financiar performant care să analizeze corespunzator activitatea și să poată furniza informații cu privire la care sunt  activitațile/liniile de business/locațiile care aduc pierdere și cele care aduc profit. Toate aceste sectoare trebuiesc eliminate rapid pâna când nu vor acumula pierderi prea mari. Este ca și cum te-ai chinui sa agonisești făină într-un sac cu găuri in care degeaba adaugi faina de la niște recolte abundente pentru că ea se pierde prin găuri iar, mai mult, în timp găurile se măresc si vei pierde toată munca.

Nu sunt excluse situațiile când unele centre neprofitabile sunt inchise iar altele noi se deschid, cu o condiție insă, o analiză foarte bună a profitabilității posibile generate de noile locații.

Există si cazuri in care unii atreprenori au analizat efectele posibile negative generate de criză (reducerea majoră a vanzarilor) si au decis sa-și restrangă activitatea si să vândă o parte din active. Strategia pe care și-au asumat-o a fost aceea de a accepta “profituri mai mici in locul unor pierderi “.

Reducerea stocurilor si a producției

In cazul firmelor cu o valoare semnificativă a stocurilor o măsura posibilă ar putea fi acordarea de discounturi pentru accelerarea vanzărilor. Firmele producătoare trebuie să-și alinieze foarte bine producția la cererea reală a pieței pentru a evita acumularea unui volum mare de stocuri care inseamnă bani blocati si generează si costuri de stocare. Uneori poate fi vorba chiar de renunțarea la unele produse sau crearea de noi produse așa cum s-a explicat necesitatea de restructurare a gamei de produse.

Amânarea investițiilor

Aceasta este una din măsurile care incetinește dezvoltarea afacerii dar mulți antreprenori in acest moment, ca urmare a climatului politic si economic precum si ca urmare a lipsei totale de predictibilitate a sistemului fiscal, a schimbărilor macroeconomice si a evoluției cursului de schimb, au spus stop investițiilor. Deși unele afaceri au resurse financiare proprii au decis stoparea investițiile pentru ca așteaptă vremuri mai bune.

Soluții de dezvoltare

Daca soluțiile de stabilizare le privim ca niște soluții concentrate mai mult pe termen de timp scurt si mediu pentru o dezvolare a afacerii vom urmari soluții pe termen mediu si lung. Ceea ce este important de reținut este faptul ca măsurile de dezvoltare trebuie să coexiste in paralel cu cele de stabilizare, nu ar trebui să ne punem problema unei dezvoltări atunci cand businessul nu e stabil.

Investiții dar in active profitabile si numai dacă ne permitem

Asa cum menționam anterior foarte mulți antreprenori au stopat investițiile pentru că le este teama de ce le va rezerva viitorul (lipsa de predictibilitate a masurilor fiscale, macroeconomice, lipsa unor semne de revigorare a economiei). Cu toate acestea ceea ce trebuie sa conștientizăm este ca atâta timp cât vorbim despre firme care iau doar măsuri de menținere si stabilizare fara a fi insoțite de măsuri de dezvoltare nu putem vorbi de șanse reale de relansare economica ci puteam vorbi doar de un “status quo”.

De aceea una dintre măsurile majore de dezvoltare este continuarea investițiilor si a dezvoltarii dar nu in orice condiții si nesustenabil așa cum s-a facut in perioada de boom. Aceste investiții trebuie foarte bine analizate dacă vor fi intr-adevar profitabile in condițiile actuale a unei cereri scăzute cauzate de scăderea puterii de cumpărare a clienților. De asemenea aceste investiții trebuiesc foarte bine planificate/analizate ce surse de finanțare necesită  si recomandabil ar fi ca ele sa se realizeze  din resurse proprii.

Un management financiar adecvat

Dezvoltarea afacerii trebuie foarte bine planificată astfel incât sa nu pună in pericol continuitatea ei. Bugetele au un rol important in acet sens iar ca urmare a incertitudinii actuale ele trebuiesc continuu revizuite si adaptate. Monitorizarea si analizarea cifrelor si a indicatorilor cheie este un alt aspect foarte important care precede deciziile importante.

Consolidarea afacerii, eficientizarea operațională a afacerii

Criza reprezintă si un test, foarte dificil ce-i drept, in urma căruia se presupune că vor rămane cei mai buni si cei cu adevarat pregătiți.

De aceea acum este momentul ca firmele să-și consolideze afacerile, să-și optimizeze procesele si  să-și imbunătateasca eficiența operațională. De asemenea  fiecare afacere ar trebui să aibă un management al riscurilor. Managementul Riscurilor este un concept care in Romania il intâlnim implementat  numai in sectorul financiar pentru ca este o cerință legala si este aproape ignorat in multe alte afaceri. El vizeaza evaluarea intregii activități și identificarea potențialelor riscuri care pot stopa realizarea obiectivelor firmei in concordanță cu respecaterea legislației aplicabile, urmată de măsuri de diminuare sau eliminarea a acestor riscuri. După cum bine știm este mult mai ușor sa previi un risc decât să-l elimini dupa ce s-a instaurat.

Creșterea continua a performanței este soluția pentru o mai buna poziționare pe piață. Inainte, aceasta era o opțiune pentru ca și nivelul consumului era unul supraevaluat, astazi este o necesitate.

Prudența in cheltuieli si economisire

Așa cum spun si statisticile economice in perioada de boom oamenii si de ce nu afacerile uită sa economisească si se aruncă in avântul cheltuielilor. Perioadele de criză ne readuc cu picioarele pe pămant si ne invață sa fim mult mai prudenți in cheltuieli si chiar să economisim.

De aceea in această perioadă economiserea de cash este o strategie bună deoarece dezvoltarea prin resurse proprii este mult mai facilă si mai sigură. Așa cum explicam intr-un articol anterior multe afaceri nu au rezistat tocmai pentru ca s-au dezvoltat prea repede, cand nu erau pregatite din multe puncte de vedere dar si excesiv in baza unor resurse externe ceea ce reprezintă in fapt o dezvoltare nesustenabila. Când au apărut problemele (scaderea vanzărilor) povara dobânzilor semnificative ca valoare nu a mai putut fi susținuta.

Practic vorbim de un fenomen similar boomului imobiliar american care a dat startul  crizei globale. Respectiv foarte mulți americani chiar daca nu-și permiteau sa aibă o casa au decis ca pot  să o aibă pritr-o creditare excesivă care nu impunea prea multe condiții. Or acest lucru a fost posibil dar numai pana la un moment dat si cu ce preț….?

Crearea unui brand local “made in Romania”

Sa incercăm să creem un brand local sa ieșim pe piețele externe cu produse “made in Romania” sau produse și servicii cu valoare adaugată in detrimentul exporturilor preponderente de materii prime, neprelucrate, fără valoare adăugată. Nu ar trebui să fim atrăgători exclusiv prin forța de munca ieftină, ci mai degrama forța de muncă calificată și la un preț competitiv.

Conform unui studiu realizat de compania de consultanta PricewaterhouseCoopers (PwC) in urmatorii 15 ani vor aparea aproape 190 de companii multinaţionale cu capital majoritar românesc, număr apropiat de cel care va fi consemnat în Ucraina sau Ungaria.

“Peisajul economiei globale este pe cale să se schimbe în următorii 15 ani, pe măsură ce din ce în ce mai multe companii multinaţionale chineze şi indiene vor căuta să se extindă pe pieţele externe. În plus, vor exista din ce în ce mai multe companii multinaţionale provenind din state precum Singapore, Malaysia şi Coreea de Sud”, se arată într-un comunicat al companiei.

PwC estimează că multe companii din zone emergente dinamice, precum India, China, Rusia şi Asia de Sud-Est, vor investi în România pentru a obţine acces “low-cost” la piaţa Uniunii Europene.

“Firmele româneşti vor fi astfel supuse unei concurenţe sporite, întrucât multinaţionalele din ţările emergente reprezintă competitori mult mai agresivi decât cei tradiţionali din Europa de vest. Pentru a supravieţui, multinaţionalele româneşti vor trebui sa atingă rapid o masă critică care sa le permită să reziste acestor noi competitori. Aceasta presupune că, în afară de ocuparea unei poziţii puternice pe piaţa românească, firmele româneşti vor trebui sa aibă în vedere şi extinderea pe pieţe externe profitabile, oriunde ar fi acestea”, a declarat Alexandru Lupea, Partener, Servicii de Audit, Liderul Grupului pentru Industria Energetică, Minieră şi Utilităţi din cadrul PricewaterhouseCoopers România.

Accesarea fondurilor europene

Cu toții auzim statisticile descurajatoare cu privire la procentul redus de accesare al fondurilor europene. Desigur principalul vinovat este statul prin instituțiile sale care sunt recunoscute printr-o birocrație excesivă si o eficiență foarte scazută. Dar cu toate acestea si calitatea proiectelor propuse nu este intotdeauna foarte buna și in plus multe firme nici nu iau in calcul această sursă potențială deoarece au auzit ca este complicat de accesat si gestionat astfel de fonduri și nu merg mai departe in a se informa temeinic și a recurge la serviciile unor specialiști in domeniu. Deci in concluzie chiar daca este greu de accesat bani europeni și poate șansele nu sunt foarte mari nu trebuie ignorată această sursă de fonduri, mai ales in aceasta perioadă.

Singura șansa a economiei noastre

Există multe păreri care susțin că singura șansa a economiei noastre o reprezintă investițiile străine, care aduc bani, tehnologie inaltă, management performant si piețe de desfacere. Tot ei sunt cei care consideră că un mediu de fiscalitate atractiv, discriminare pozitivă pentru marii investitori si, mai ales, infrastructura de transport care să le inlesnească afacerile ar fi soluția propice.

Pe de alta parte un studiu recent realizat de firma de consultanță -Ernst & Young, (Ernst & Young 2010 European attractiveness survey-Studiul de atractivitate al Europei 2010 realizat de Ernst & Young) arată că cel mai bun mijloc al statelor europene de a stimula atractivitatea economiilor in viitor este de a sprijini companiile mici si mijlocii (IMM-urile) asa cum au considerat 29% dintre cei chestionați, 27% stimularea industriilor high-tech si inovarea in timp ce 22% au făcut referire la reducerea fiscalitații si sporirea flexibilitații mediului de afaceri.

Mesajul pe care l-au transmis investitorii este ca se așteaptă ca guvernele să sprijine securitatea si stabilitatea firmelor in vremuri de criză economică, să faciliteze cresterea economică prin inițiative și comenzi publice si prin instrumentele pe care le au la indemâna. Aceiași investitori amintesc faptul că atunci când perioada dificila va trece, businessul privat si antreprenoriatul vor fi motoarele cheie pentru viitorul economic al Europei. Aproape o treime din investitorii europeni consideră ca stimularea IMM-urilor e măsura cheie de relansare economica.

Dar cu toate acestea guvernații de la București par să ignore mesajele transmise de mediul privat, și iau măsuri care ingreunează și mai mult continuarea activitații firmelor  care și așa se chinuie sa supraviețuiască si să treacă cu bine acest test dificil. Predictibilitatea politică, legislativă si economică  rămâne doar un concept abstract si mulți dintre antreprenori nu pot sa realizeze o planificare strategică realistă intr-un climat cu atât de multe necunoscute.

Concluzia:

Perioada actuală inseamnă greutați si riscuri pentru că vânzările au scăzut, șomajul a crescut, există lipsă de lichiditați. Este momentul când mai bine aceptăm profituri mai mici dar să ne asigurăm continuitatea activitații si plata datoriilor către bancă, perspectiva cea mai buna o vor avea afacerile cu un grad de indatorare mic.

Dar există si oportunități deoarece există mult mai multe șanse de extindere rapidă acum si cu un cost mai scăzut decât in trecut. De asemenea să nu ignorăm faptul căci criza va face o triere a pieței in urma căreia vor rămane cei mai buni, iar firmele vor fi obligate să devină mai eficiente, vom putea cumpăra produse si servicii mai bune si la un preț mai mic. Nu in ultimul rând fiecare din noi după trecerea crizei va avea o experiența in plus și va fi mai cumpătat sau va analiza de doua ori.

Există o serie de soluții de stabilizare si dezvoltare, din păcate nu toate sunt la indemâna mediului de afaceri. Chiar si cele la indemâna mediului de afaceri nu sunt aplicate uneori din cel puțin doua motive: deoarece criza a generat si un blocaj mental in luarea deciziilor, iar unele firme nu au un management suficient de experimentat si performant care să facă fața noilor provocari.

De acea afacerile vor trebui sa-și intărească managementul fie el comercial, financiar, de producție. Nu in ultimul rând este important ca firmele să continue dezvoltarea si să nu urmărească doar stabilizarea afacerilor dar această dezvoltare trebuie sa fie una sustenabilă.

Advertisements
This entry was posted in Analiza Financiara (Controlling), Managementul Financiar al Firmei, Managementul Riscurilor/Audit. Bookmark the permalink.

4 Responses to Soluții salvatoare în timp de criză

  1. dan says:

    Ceea ce incercam sa iti spun la precedentul tau articol este faptul ca, noi(romanii) nu avem inca educatia necesara ca sa reusim sa dezvoltam economic aceasta tara. Nu avem educatia necesara ca sa accesam fonduri europene si inca suntem pionierii unor afaceri destul de dubioase de provenienta speculatorie, speculatie care se regaseste in activitatea acestor firme mici si mijlocii, pe care studii mai mult sau mai putin reale, ale unor firme doritoare de castig (profit) recomanda sa le dezvoltam, in detrimentul unor investitii mai ales in infrastructura, investitii care vor avea efect nu imediat, nu personal, si nu subiectiv. Investitiile atat de necesare economiei romanesti cat si educatia romanilor, vor aduce explozia necesara dezvoltarii unei economii solide bazate pe plus valoare si nu dezvoltarea unor “intreprinderi cooperatiste ai caror conducatori nu vor intelege niciodata termenii economiei de piata”.
    In completarea celor spuse mai sus adaug un caz foarte real. Unul din motivele(probabil mai sunt si altele) pentru care FORD inca nu produce la capacitate maxima, este inexistenta unei centuri a Craiovei. Daca FORD ar produce cateva sute de autoutilitare pe zi, transportul acestora ar bloca traficul in capitala olteneasca.
    Cu alte cuvinte, daca imi permiti, atata timp cat suntem multi si prosti, Romania nu are decat sansa sa se vanda investitorilor straini. De ce? Pentru ca, patronii roman ai acestor IMM-uri nu au reinvestit profitul realizat in afacerea lor, in angajatii lor, ci au imobilizat banii. De ce? Pentru ca nu au educatia necesara. De ce nu au educatia necesara? Pentru ca nici macar in dezvoltarea lor profesionala nu au investit. Totul s-a dus pe consum. Romania este inca o economie de consum! Avem nevoie de infrastructura si de educatia necesara. Romania are un potential economic fantastic. Din pacate avem prostul obiecei sa ne comparam cu tari care au fost sau sunt imperii. Sa ne comparam cu Marea Britanie, cu Franta, cu Olanda, cu Germania, cu Italia, cu Austria, cu Spania, cu Portugalia?! Are vreun sens? Nu. Atunci, hai sa ne comparam cu…Congo! Suntem extraordinari de dezvoltati fata de Congo. Nu-i asa?!!!

    • liana says:

      Pot sa spun o parere simpla,generalizarea managementului financiar pt fiecare rahat de firma care nu are piata este pierdere de timp,ai o piata ai clienti ai cash , ce forme fara fond au “construit ” americanii nu se diferentiaza cu nimic de FNI -ul lui Vantu!Au trecut vremurile cand nenorocitele de banci te strangeau cu usa sa te capuseze ,au ramas cu cenusa intre degete,cine a zis ca mai bine lucrezi pe banii bancii a fost ori Itic ori Strul ,excrocii ce sufoca lumea cu blocajul de sursa de frica ca ii bombardeaza iranienii.Eu personal as promova modelul indian TATA ,curand piata chinezeasca va exploda pt indieni asa ca americanii o vor lua dupa ceafa,ca sunt ei “politistul nr 1 al planetei!

      • Liana,
        Desigur ca poti sa-ti spui parerea , apreciez comentariile voastre fie ele negative sau pozitive, singura conditie este sa fie pertinente si intr-un limbaj politicos, ceea ce nu pot sa spun despre comentariul tau.
        Pentru cei care nu vor sau nu pot sa faca comentarii in limita acestor reguli minimale imi rezerv dreptul de a le sterge.
        De asemenea nu o sa am un feedback la astfel de comentarii.

        Multumesc pentru intelegere.

  2. Asterix si Obelix says:

    Draga Alina anul trecut am pus multa furie in comentariul meu si uite ce s-a intamplat ,America isi numara banii si vede ca o companie bine gestionata ca Apple a devenit un model economic.Scuzele de rigoare pentru lipsa mea de control sant necesare! :).

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s